طرز تهیه اوتمیل خوشمزه : نکات و ترفندها

به گزارش تور آسیایی ارزان، اوتمیل (oatmeal) در لغت به معنای بلغور جو دوسر است؛ فرآورده ای از دانه جو که پوست آن جدا شده، بخارپز شده و صاف شده ست. جو دوسر را زمانی که آرد شده و آسیاب می گردد، آرد جو سفید نیز می نامند. در واقع جو دوسر یک نوعی از غلات کامل است که با نام علمی Avena sativa شناخته می گردد. در بین انواع جو موجود در بازار جو دوسر پرک سریع ترین زمان پخت و نرم ترین بافت را برای تهیه میان وعده و اوتمیل های خوشمزه دارد. این فرآورده بعلاوه اغلب در کلوچه ها، گرانولا، کوکی ها و سایر محصولات پخته شده به عنوان یک ماده غذایی سالم و پر خاصیت گنجانده می گردد. در این نوشتار با طرز تهیه چند مدل اوتمیل آشنا خواهید شد. اوتمیل؛ وعده غذایی کاملی است که به عنوان صبحانه، عصرانه، وعده بعد از ورزش و میان وعده پذیرایی خوشمزه و آسان می توانید در برنامه غذایی روزانه خود و خانواده تان قرار دهید.

طرز تهیه اوتمیل خوشمزه : نکات و ترفندها

ارزش غذایی اوتمیل

همانطور که گفته شد ماده اصلی موجود در اوتمیل هایی که به عنوان میان وعده میل می گردد، جو دوسر پرک است، جدول ارزش غذایی این خوراکی در جدول زیر آمده است. مقدار کالری و ارزش غذایی ما بقی مواد موجود در اوتمیل ها را با توجه به مقدار آنها باید محاسبه کنید.

مواد لازممقدار
چربی یک گرم
پروتئین10 گرم
کربوهیدرات78 گرم
فیبر10 گرم
کالری350 کیلوکالری
100 گرم معادل یک و نیم لیوان

فواید اوتمیل برای سلامتی

اگر بخواهیم به صورت مختصر به فواید جو دوسر اشاره کنیم، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بهبود فرآیند هضم: جو دوسر حاوی فیبر نامحلولی است که فرآیند گوارش و هضم غذا را بهبود می بخشد.
  • کاهش سطح کلسترول: تحقیقات نشان داده است که بتاگلوکان های موجود در جو با اتصال به اسیدهای صفراوی، کلسترول بد LDL را کاهش می دهند.
  • پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ: فیبر نامحلول جو به طور خاص به کاهش زمان صرف غذا برای پاکسازی روده یاری می نماید، این مسئله به طور ویژه از بدن انسان در برابر ابتلا به سرطان روده بزرگ محافظت می نماید.
  • محافظت از بدن در برابر ابتلا به دیابت: مصرف مداوم جو به علت وجود منیزیم می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. منیزیم ماده معدنی است که نقش مهمی در فراوری انسولین و استفاده بدن انسان از قند دارد.
  • کاهش احساس گرسنگی و تسریع روند کاهش وزن: فیبرهای موجود در جو مانند بتا گلوکان تمایل به تشکیل یک ماده ژل مانند در روده دارند که هضم و جذب مواد مغذی را کند می نماید. این امر اشتهای فرد را کاهش می دهد و سیری را تقویت می نماید.
  • جو دوسر بعلاوه سرشار از مواد معدنی و ترکیبات مفیدی برای بدن است که به صورت مختصر به آنها اشاره می کنیم:

  • ویتامین ب1 و ب5
  • منیزیم
  • آهن
  • فسفر
  • روی
  • مس

جو؛ فوایدی که فکرش را هم نمی کنید

طرز تهیه اوتمیل

برای تهیه انواع اوتمیل شما احتیاج به یک مرحله تکراری و ثابت یعنی آماده کردن جو دوسر دارید. با مقدار گیری مقدار جو دو سر و مایعات آغاز کنید. نسبت 1=1 ایده آل است. مقدار مصرف رایج ½ فنجان جو دو سر با ½ فنجان آب است. می توانید آب را با شیر جایگزین کنید، این تغییر ممکن است باعث طولانی شدن زمان پخت اوتمیل شما گردد. معمولاً برای حل این مشکل جو دوسر را با آب می پزند و در خاتمه کمی شیر اضافه می نمایند تا قوام بهتری همراه با طعم خوب شیر داشته باشد.

پخت اوتمیل در مایکروویو

ترکیب نصف لیوان جو دوسر پرک و نصف لیوان آب را درون ظرفی بریزید و بدون پوشش و درب نگهدارنده، ظرف را در مایکروویو قرار دهید. مایکروویو را به مدت 90 ثانیه روی حرارت بالا قرار دهید تا جو کامل نرم گردد و قوام مناسب و مورد نظر را بدهد.

پخت اوتمیل روی اجاق گاز

برای پخت روی اجاق گاز، همچنان از همان نسبت یک به یک بهره ببرید. اما برای آغاز، باید مایع را چه آب باشد چه شیر در یک قابلمه کوچک به جوش بیاورید. سپس حرارت را کم کنید و جو دوسر را داخل آن بریزید. اجازه دهید تا اوتمیل ها بپزند، تمام مایع را به خود جذب نمایند و ترکیب غلیظی ایجاد گردد. اگر از شیر استفاده می کنید ترکیب را به صورت مرتب هم بزنید. حدود 5 دقیقه طول خواهد کشید تا مایه اولیه حاضر گردد.

صرف نظر از اینکه از مایکروویو یا اجاق گاز استفاده می کنید ، اکنون می دانید که مرحله اول تهیه اوتمیل های خوشمزه را چگونه انجام دهید. چگونه بلغور جو دوسر سریع و آسان حاضر کنید. نتیجه به دست آمده یک کاسه گرم از بلغور جو دوسر خامه ای و نرم است که آماده است تا با افزودنی های مورد علاقه شما مثل میوه های یخ زده، انواع مغز و عسل که به آن اضافه می گردد یک اوتمیل خوشمزه و دلچسب گردد.

22 علت مهم برای اینکه از همین امروز جو دوسر بخورید

اوتمیل آلبالو؛ تابستانی خوشمزه

کم کم به فصل آلبالو نزدیک می شویم. آلبالو یکی از انواع میوه های تابستانی پرهوادار و سالم است. در اینجا با طرز تهیه اوتمیل آلبالو آشنا می شوید:

مواد لازممقدار
جو دو سریک فنجان
شیریک فنجان
پودر دارچین¼ قاشق چای خوری
عسل½ قاشق چای خوری
نمک8/1 قاشق چای خوری
آلبالو بدون هسته½ فنجان
مقدار مورد احتیاج برای دو نفر

طرز تهیه:

پس از آنکه مرحله اول آماده سازی جو دوسر را انجام دادید؛ دارچین، نمک و عسل را به ترکیب شیر و اوتمیل اضافه کنید و با هم مخلوط کنید. 1-2 تا دقیقه حرارت دهید و مدام به هم بزنید. آلبالو بدون هسته را اضافه نموده و حدود 15 دقیقه اجازه پخت بدهید. اگر بلغور جو دوسر خیلی غلیظ است، با شیر یا آب اضافی رقیق کنید تا به غلظت دلخواه برسد. در ظرفی بریزید و روی آن را با آلبالو و آجیل تازه تزئین کنید. نوش جان!

ترفند آشپزی

اگر بیماری تنفسی دارید، به جای پودر دارچین، چوب دارچین را جایگزین کنید. در حین پخت جو دوسر با شیر، چوب دارچین را درون ترکیب بیندازید و قبل از اضافه کردن سایر مواد آن را دربیاورید تا عطر دارچین را داشته باشید.

اوتمیل موز و شکلات؛ برای بچه ها

موز؛ یکی از میوه های خوشمزه که در تمام فصول سال در دسترس و بسیار پرهوادار است. اگر برای بچه ها تان دنبال طرز تهیه یک اوتمیل خوشمزه هستید می توانید اوتمیل موز و شکلات را انتخاب کنید. در اینجا با طرز تهیه اوتمیل موز و شکلات آشنا می شوید:

مواد لازممقدار
جو دو سریک فنجان
شیریک فنجان
شکلات سس یا پودر شکلات1 قاشق غذاخوری
عسل½ قاشق غذاخوری
موز رسیده1 عدد بزرگ
مقدار مورد احتیاج برای دو نفر

طرز تهیه

مرحله آماده سازی جو دوسر پرک و شیر را آماده کنید. اگر برای بچه ها اوتمیل تهیه می کنید ترجیحا موز را در دو دقیقه آخر با عسل به ترکیب بلغور جو دوسر و شیر اضافه کنید تا خوردن آن دلپذیرتر و مقدار خام و پخته بودن مواد برای کودک یک دست تر باشد. در نهایت زیر شعله را خاموش کنید و قبل از اینکه کاملا سرد گردد شکلات مایع یا پودر شکلات را روی مواد بریزید. اگر کودک شما زیاد هوادار طعم شیرین و شیرینی ها نیست می توانید فقط از شکلات مایع بهره ببرید و عسل را حذف کنید، ولی اولویت با گزینه ای است که هوادار کمتری دارد، یعنی حذف شکلات و شیرین کردن با عسل. از آنجایی که بچه ها معمولا هوادار شکلات هستند، معمولا حذف آن به نخوردن این میان وعده مقوی و خوشمزه منتهی می گردد. اگر این اوتمیل موز و شکلات را برای خودتان تهیه می کنید می توانید با موز خام رسیده و اگر رژیم کاهش وزن دارید با شکلات تلخ امتحان کنید. نوش جان!

ترفند آشپزی

شکلات و یا سس شکلات را پس از اینکه اوتمیل از روی شعله برداشته شد، اضافه کنید. رنگ اوتمیل موز و شکلاتتان زیباتر خواهد شد و می توانید با هم نزدن اجازه دهید فردی که اوتمیل را میل می نماید مقدار شیرینی آن را خودش تنظیم کند.

اوتمیل پروتئین؛ برای ورزشکاران

مواد لازممقدار
جو دو سریک فنجان
شیریک فنجان
کره بادام زمینی½ قاشق غذاخوری
ماست یونانی½ قاشق غذاخوری
پودر پروتئین وانیلییک پیمانه مخصوص یا یک قاشق غذاخوری
مقدار مورد احتیاج برای دو نفر

طرز تهیه:

طبق مرحله آماده سازی، جو دوسر پرک و شیر را آماده کنید. دقت کنید این اوتمیل به صورت سرد سرو می گردد؛ پودر پروتئین را نمی توان در شیر یا آب گرم حل کرد چون ترکیبات آن به هم خورده و تیکه تیکه و غیرقابل خوردن می گردد. اجازه دهید ترکیب جو دوسر پرک و شیر کاملا سرد گردد سپس پودر پروتئین وانیلی را به مواد اضافه کنید. و هم بزنید تا حل گردد. برای سرو از کره بادام زمینی و ماست یونانی بهره ببرید. نوش جان!

اگر ورزشکار هستید، خوب است با نوشیدنی های ایزوتونیک آشنا شوید!

سیب و دارچین؛ اوتمیل رژیمی

دارچین یکی از برترین ادویه ها است که از بروز سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 پیشگیری می نماید. ترکیبات دارچین یکی از انواع ادویه است که روی آنزیم های گوارشی ما تأثیر می گذارد، به تجزیه ترکیبات مغذی یاری نموده و قند خون را هم کنترل می نماید. افزودن دارچین به سیب سبب می گردد بدن بهتر بتواند گلوکز (قند) را کنترل کند و سرعت جذب آن را کاهش دهد. این اثرات سلامتی را ارتقا می دهد و به حفظ تناسب اندام می انجامد. اگر در پی یک اوتمیل خوشمزه رژیمی هستید حتما این طرز تهیه را دنبال کنید.

مواد لازممقدار
جو دو سریک فنجان
شیریک فنجان
سیب خرد شدهیک عدد میانه
پودر دارچین¼ قاشق غذاخوری
عسل½ قاشق غذاخوری
گردو خرد شدهدو عدد
مقدار مورد احتیاج برای دو نفر

طرز تهیه:

طبق مرحله آماده سازی، جو دوسر پرک و شیر را آماده کنید. عسل، سیب و پودر دارچین را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا عسل حل گردد. با گردوی خرد شده اوتمیل را تزئین کنید. نوش جان!

ترفند آشپزی

حرارت زیاد و مدت زمان کوتاه تر سبب می گردد رنگ سیب شما تغییر نکند و در عین حال کمی نرم تر گردد.

ساده ترین روش پخت کیک سیب و دارچین

طعم اصیل اوتمیل با شربت افرا و شکر قهوه ای

مواد لازممقدار
جو دو سریک فنجان
شیریک فنجان
شکر قهوه اییک قاشق چای خوری
شربت افرایک قاشق چای خوری
مغز گردو خرد شدهدو قاشق غذاخوری
مقدار مورد احتیاج برای دو نفر

طرز تهیه:

طبق مرحله آماده سازی، جو دوسر پرک و شیر را آماده کنید. شکر قهوه ای را در دقیقه پایانی اضافه کنید و هم بزنید تا حل گردد. ترکیب را از روی شعله بردارید سیروپ افرا و مغز گردو را اضافه کنید و نوش جان! از طعم اصیل این اوتمیل لذت ببرید.

ترفند آشپزی:

شکر قهوه ای را با کمی وانیل مخلوط کنید تا بوی ناخوشایند آن از بین برود و همه پسند گردد.

اوتمیل با خامه، چاق نماینده ولی خوشمزه

مواد لازممقدار
جو دو سریک فنجان
شیر پرچربیک فنجان
خامه شیرین شده2 قاشق غذاخوری
توت فرنگی6 عدد
وانیل1/8 قاشق چای خوری
مقدار مورد احتیاج برای دو نفر

طرز تهیه:

طبق مرحله آماده سازی، جو دوسر پرک و شیر را آماده کنید. دقایق پایانی وانیل را به مواد اضافه نموده و وقتی غلظت این ترکیب زیاد شد، آن را از روی شعله بردارید. خامه و توت فرنگی های خرد شد را به آن اضافه کنید.

ترفند آشپزی:

از آنجایی که از شیر پرچرب استفاده نموده اید، با سرد شدن اوتمیل روی آن می بندد، اگر برای مهمان سرو می کنید ترجیحا این اوتمیل را گرم سرو کنید. نوش جان!

طرز تهیه پروتئین بار در خانه؛ سالم و آسان

منبع: feelgoodfoodie و healthline

این مطلب صرفا جنبۀ آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1403 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 5222

به "طرز تهیه اوتمیل خوشمزه : نکات و ترفندها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه اوتمیل خوشمزه : نکات و ترفندها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید