پیش بینی مهم درباره شرایط اقتصاد ایران در سال آینده

به گزارش تور آسیایی ارزان، خبرنگاران : بانک تسویه بین الملل در گزارشی با اشاره به بازگشت احتمالی آمریکا به برجام پیش بینی کرد اقتصاد ایران سال آینده رشد 4.4 درصدی را تجربه کند و سه سال رشد منفی این کشور به سرانجام برسد.

پیش بینی مهم درباره شرایط اقتصاد ایران در سال آینده

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، با پیروزی بایدن در انتخابات سوم نوامبر احتمال بازگشت آمریکا به توافق هسته ای شدت گرفته است.

این بانک با بیان اینکه احیای یک شبه برجام چندان محتمل نیست، رشد مالی ایران در صورت برطرف تحریم ها را در سال 2021 معادل 4.4 درصد، در سال 2022 معادل 6.9 درصد و در سال 2023 معادل 6 درصد پیش بینی نموده است. به گفته این موسسه در صورت افزایش صادرات نفتی، میزان ذخایر ارزی این کشور تا سال 2023 به حدود 109 میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد نمود.

در سال 2020 ارزش ریال مقابل دلار حدود 50 درصد کاهش پیدا کرد اما از اواخر ماه اکتبر، پول ملی این کشور مجددا تقویت شده است. ایران بالاترین نرخ ابتلا به کرونا را در خاورمیانه دارد.

گرابیس ایرادیان- کارشناس ارشد بانک تسویه بین الملل در امور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با بیان اینکه احتمال افزایش حجم سرمایه خارجی این کشور از 890 میلیون دلار در امسال به 6.4 میلیارد دلار تا سال 2025 وجود دارد گفت: تا زمانی که در اواخر سال آینده بیشتر تحریم ها برداشته گردد، میزان سرمایه خارجی ورودی به ایران احتمالا زیر دو میلیارد دلار باقی خواهد ماند که بخش عظیم آن مربوط به چین است.

در صورتی که برجام احیا نگردد و تحریم ها در سطح کنونی حفظ شوند، اقتصاد ایران طبق پیش بینی بانک تسویه بین الملل در سال آینده رشد 1.8 درصدی را تجربه خواهد نمود و ذخایر ارزی آن به 46.9 میلیارد دلار کاهش می یابد. در حال حاضر حدود 90 درصد ذخایر ارزی رسمی ایران به دلیل تحریم های آمریکا مسدود شده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 6 دی 1399 بروزرسانی: 6 دی 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1368

به "پیش بینی مهم درباره شرایط اقتصاد ایران در سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی مهم درباره شرایط اقتصاد ایران در سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید