پیش بینی های جالب برای هوش مصنوعی در سال 2024
به گزارش تور آسیایی ارزان، هوش مصنوعی در سال 2023 موفقیت های قابل توجهی را به خود اختصاص داد و محبوبیت بسیاری را به دست آورد. این فناوری در بسیاری از صنایع و حوزه ها، از جمله خانه هوشمند، خودروهای خودران، درمان و پزشکی، تجارت الکترونیک و غیره، نقش مهمی را ایفا نموده است. شرکت های بزرگ نیز به طور فزاینده ای به توسعه و استفاده از هوش مصنوعی می پردازند و این فناوری به محور اصلی برنامه های آن ها تبدیل شده است. در ادامه، خبرگزاری امگا به پیش بینی های جالب برای هوش مصنوعی در سال 2024 می پردازد.
OpenAI یک شرکت محصول محور
در پی تغییرات مدیریتی اعمال شده در نوامبر 2023، به نظر می رسد OpenAI، سیاست های خود را تغییر داده و از رویکرد محافظه کارانه هیئت مدیره پیشین خود، جدا شده و به هدف های نو تیم تجاری خود فکر می نماید.
چند ماه پیش، OpenAI فروشگاه GPT را به کاربران معرفی نمود و گزارش ها حاکی از راه اندازی آن در دسامبر 2023 بود؛ اما به علت وقوع اختلافاتی میان اعضای سطح بالای شرکت، عرضه رسمی آن به تأخیر افتاد و احتمالاً در سال 2024، امکان دسترسی به این فروشگاه کاربردی را خواهیم داشت.
فاز نو دستیارهای هوشمند و مدل های چندرسانه ای مولد
در سال 2024، مدل های هوش مصنوعی مانند دستیارهای هوشمند و مدل های چندرسانه ای وارد فاز نوی خواهند شد. قابل پیش بینی است که در این فاز، این مدل های هوش مصنوعی در شرایط بهتری نسبت به شرایط کنونی خود قرار خواهند گرفت.
اگر بخواهیم هوش مصنوعی قابلیت هایی بیشتر از خلاصه سازی متون و تهیه لیست درخواست ها ارائه دهد، به مسائلی مانند دسترسی به برنامه های حمل ونقل، برنامه های صفحه گسترده و خرید بلیط احتیاج دارد. در سال 2023، کوشش های آزمایشی زیادی برای ارائه این قابلیت ها به صورت مدل های مبتنی بر عامل یا دستیارهای هوشمند صورت گرفت؛ اما هیچ کدام به طور جدی مورد توجه قرار نگرفتند. انتظار نمی رود که فعالیت این مدل ها از سال آینده میلادی شروع گردد، بلکه منتظریم که گامی بزرگ تر بردارند و قابلیت های قانع نماینده تری را نشان دهند.
بعلاوه، مدل های چندرسانه ای نیز به مرحله ای می رسند که کاستی های آن ها به طور چشمگیری کاهش می یابد و با حضور سازندگان ماهر، ویدیوهای تولیدی آن ها به شیوه های سرگرم نماینده و مجذوب نماینده طراحی و ساخته می شوند. به همین ترتیب، مدل های مولد موسیقی نیز در حوزه های اصلی مانند بازی ها استفاده خواهند شد، جایی که موسیقی دانان می توانند از این ابزارها برای ایجاد موسیقی متن بی خاتمه بهره برداری نمایند.
آشکارتر شدن محدودیت های مدل های زبانی یکپارچه
در سال 2024، محدودیت های مدل های زبانی یکپارچه به طور آشکارتری می شوند و محققان و متخصصان بیشتر به آنالیز نقاط ضعف این مدل ها می پردازند. به عنوان مثال، مشکلاتی مانند ضرب اعداد بزرگ و منطقی تر شدن این مدل ها مورد آنالیز قرار می گیرند.
با پیشرفت تحقیقات، انتظار می رود که تعداد پارامترها کاهش یابد. به این معنی که با تکنیک های بهتری، می توان با مدل های کوچک تر به نتایج بهتری دست پیدا کرد. این روند به تعداد کمتری پارامتر احتیاج دارد و در نتیجه طراحی و آموزش آن ها سخت تر و هزینه بر نخواهد بود.
علاوه بر این، در سال 2024، روند استفاده از مجموعه ای از مدل های کوچک تر و خاص تر به جای یک مدل بزرگتر و یکپارچه، رایج تر خواهد شد. این روش چندوجهی، امکان استفاده از روش های ساده تر و مؤثرتری برای به روزرسانی مدل ها را فراهم می نماید.
روبه رو شدن دنیای بازاریابی با واقعیت
در سال 2024، دنیای بازاریابی با واقعیت های نوی روبه رو خواهد شد. تبلیغات بر مبنای یادگیری ماشین در سال 2023 بسیار پررنگ و غیر واقعی بوده و ادامه این روند ممکن است باعث شکست های تجاری و شکایات متعدد شرکت های فعال در این زمینه گردد. بنابراین، شرکت ها باید مراقب ادعاهای خود باشند و با وسواس به تبلیغات روی آورند.
علاوه بر این، در سال 2024 می توان انتظار داشت که تعداد قابل توجهی از مشتریان از ابزارهای هوش مصنوعی منصرف شوند. علت این امر، پیامدها و خطرات تهدیدآمیزی است که به همراه ابزارهای هوش مصنوعی همراه است و مزایای آن ها نمی تواند این خطرات را تراز کند.
بعلاوه، با پیشرفت قابلیت های هوش مصنوعی، محصولات و ابزارهایی که در سال 2023 وجود دارند، ممکن است با کاهش تعداد کاربران روبه رو شوند. در نتیجه، این محصولات به محصولات احتمالی و نوینی که در سال 2024 معرفی می شوند، جایگزین خواهند شد.
وارد شدن اپل به دنیای هوش مصنوعی
ورود اپل به صنعت هوش مصنوعی و احتمالاً ارائه یک هوش مصنوعی اختصاصی، واقعیتی نزدیک است. همیشه اپل در ورود به حوزه های نو از رویکرد خود مانند مشاهده، تحلیل شکست های رقبا و سپس ورود قوی با محصولات خود شناخته شده است. این بار نیز، به نظر می رسد بر آماده سازی و بهبود فناوری هوش مصنوعی خود تمرکز نموده است؛ نه به علت قدرتمندتر شدن رقبا و چیرگی آن ها.
با توجه به گزارشات خبرگزاری امگا ، هوش مصنوعی احتمالی اپل برای انجام دستورات عملی کاربران راسخ خواهد بود و به وسیله یک زیست بوم گسترده و سیگنال های مختلف ادغام خواهد شد. بعلاوه، این هوش مصنوعی قادر به درک چندوجهی، به ویژه درک تصاویر کاربران، خواهد بود و می توان انتظار داشت قابلیت های محدود اما قابل توجهی مانند رزرو میز رستوران و سفارش غذا را داشته باشد.
با ورود اپل به صنعت هوش مصنوعی، احتمالاً شاهد رقابتی بین رقبای قدرتمندی مانند آمازون، گوگل و مایکروسافت در این حوزه خواهیم بود. این رقابت می تواند به توسعه و بهبود فناوری هوش مصنوعی و ارائه خدمات بهتر به کاربران منجر گردد.
سخن آخر
بر اساس تحقیقات خبرگزاری امگا می توان انتظار داشت که در سال 2024، رشد و توسعه هوش مصنوعی ادامه یافته و بخشی از زندگی روزمره ما گردد.
چقدر می پسندید؟
منبع: اتاق