کادیلاک باشکوهی که نیامده راهی موزه شد ، عکس

به گزارش تور آسیایی ارزان، کادیلاک در فستیوال پبل بیچ سال 2011، کانسپت خیره کننده ای را با نام سی یل (Ciel) را رونمایی کرد که تحولی رترو را در زبان طراحی هنر و علم کادیلاک نشان می داد.

کادیلاک باشکوهی که نیامده راهی موزه شد ، عکس

به گزارش خبرنگاران ، سی یل هرچند به وضوح نشان می دهد که عضوی از خانوادهٔ کادیلاک است اما به میزانٔ مدل های XLR یا CTS که قبل از آن عرضه شده بودند طراحی تیز و شارپی ندارد. البته در این خودرو چراغ های جلوی باریک دیگر کادیلاک ها حفظ شده اما فرم منحصربه فرد گلگیرهای جلو و عقب، آن را از محصولات فراوریی کادیلاک متمایز نموده اند. طراحی عقب خودرو با چراغ های عمودی تیز، الدورادوی سال 1967 را به یاد می آورد و طراحی قسمت جلو بیشتر شبیه یک خودروی لوکس پیش از جنگ جهانی دوم است تا کادیلاکی مدرن هرچند که جلوپنجرهٔ جعبه تخم مرغی و لوگوس تاج دار کادیلاک از ویژگی های طراحی این برند در دههٔ 2010 هستند.

بر اساس گزارش پدال، به طور عجیبی، قاب شیشهٔ جلو که با لچکی های کوچکی تا قسمت جانبی ادامه پیدا نموده، بیشتر شبیه لن های دوران کندی است تا ساخته های کادیلاک. همین موضوع در خصوص درهای عکس بازشو هم صدق می نماید. بااین حال، این شباهت ها چیزی از طراحی بسیار خاص سی یل کم نمی نماید و در صورت برداشتن لوگوها، هنوز هم می توان فهمید که با یک کادیلاک طرف هستیم. فاصلهٔ محوری 3,175 میلی متری و طول 5,174 میلی متر سی یل به ترتیب 228 و 30 میلی متر از اسکالید آن موقع بیشتر است اما ارتفاع 1,270 میلی متری آن بسیار از شاسی بلند بزرگ کادیلاک کوتاه تر است. به طورکلی، برخلاف بسیاری از سدان ها و کوپه های امروزی، تناسبات سی یل مستقیماً از کادیلاک های دههٔ 60 گرفته شده است.

کابین باشکوه

به همان میزان ای که ظاهر سی یل مجذوب نماینده است، کابین باشکوهی هم دارد. درهای بزرگی که به شکل برعکس و بدون ستون B باز می شوند، دسترسی آسانی را به یک کابین مجلل چهارنفره فراهم می نمایند. طراحان کادیلاک برای اینجا، تریم دورنگی را در نظر گرفته اند که شامل روکش چرمی صندلی ها به رنگ بیرونی و تریم بژ روی پانل درها، داشبورد و کف پوش ها می گردد. کابین سی یل بعلاوه با چوب زیتون ایتالیایی زیادی تزئین شده است که روی داشبورد، کنسول مرکزی که تا عقب کشیده شده، پشتی صندلی های جلو و بخش داخلی غربیلک فرمان دیده می گردد.

کادیلاک در طراحی داخل سی یل در برابر وسوسهٔ پر کردن کابین با نمایشگرهای مختلف مقاومت نموده است. البته در اینجا هنوز هم تکنولوژی های زیادی مثل بلوتوث و شارژر بی سیم گوشی برای هر سرنشین وجود دارد اما این تکنولوژی ها به خوبی در کنسول مرکزی و پشتی صندلی ها پنهان شده اند. علاوه بر این، کادیلاک ویژگی های جالبی را هم در این کانسپت تعبیه نموده است که البته بیشتر آن ها آنالوگ هستند تا دیجیتال. به عنوان مثال، اگر سه سرنشین خودرو کمی سردشان گردد، می توانند با کشیدن یک زبانهٔ چرمی، با پتویی ترمه، روی شانه های خود را بپوشانند. بعلاوه در کنسول مرکزی عقب هم فضایی برای قرار دادن سیگار برگ تعبیه شده است. تمام صندلی ها نیز متناسب با آب وهوای هر منطقه ای، به گرم کن و سردکن مجهز هستند.

زیر کاپوت

مشخصات فنی و قوای محرکهٔ سی یل در قیاس با شکوه داخلی و بیرونی خودرو چندان چشمگیر نیست زیرا این کانسپت به یک پیشرانهٔ 3.6 لیتری V6 توئین توربو با سیستم هیبریدی و باطری های لیتیوم یونی تازه جنرال موتورز مجهز است. مجموع خروجی این سیستم 425 اسب بخار قدرت و 580 نیوتن متر گشتاور است که به هر چهارچرخ منتقل می گردد و خودرو می تواند در سرعت های پایین به صورت تمام الکتریکی حرکت کند. هرچند سی یل برای پیست طراحی نشده اما کادیلاک برای آن ترمزهای کربن سرامیکی را در هر چهارچرخ در نظر گرفته است.

چرا فراوری نشد؟

سی یل اولین خودروی کانورتیبل چهارنفرهٔ کادیلاک از زمان خاتمهٔ فراوری الدورادوی روباز در سال 1985 محسوب می شد. بعلاوه ممکن است این ماشین بستری آزمایشی برای یک پرچم دار فوق لوکس بوده باشد زیرا آن موقع شایعاتی به ساخت خودرویی با قیمت شش رقمی به وسیله کادیلاک اشاره داشتند که بالاتر از اسکالید پلاتینوم 86 هزار دلاری قرار می گرفت. بااین حال، به گفتهٔ سخنگوی این شرکت، سی یل صرفاً یک کانسپت بوده و هرگز برای فراوری در نظر گرفته نشده بود. بااین حال، بعضی از ویژگی های این کانسپت بعداً در خودروهای فراوریی کادیلاک دیده شدند مثل شکل کاپوت و چراغ های جلو در ATS.

این روزها، کادیلاک رؤیای پرچم دار فوق لوکسی که سال ها مطرح بود را با سدان الکتریکی 340 هزار دلاری سلستیک به واقعیت تبدیل نموده است که به طور کامل طبق سفارشی سازی خریداران ساخته می گردد. طراحی سلستیک هم مثل سی یل با نگاه به گذشته شکل گرفته است اما این سدان الکتریکی بجای دههٔ 60، از دههٔ 30 الهام گرفته است.

الآن کجا است؟

سی یل پس ازاینکه برای اولین بار در هفتهٔ اتومبیل مونتری رونمایی شد، در نمایشگاه های مختلفی در آمریکا به نمایش عایدی و حتی در کنار کوپهٔ هیبریدی ELR هم در نمایشگاه پکن 2013 ظاهر شد. سی یل کانسپتی قابل رانندگی بود و حتی در فیلم دارودسته ها سال 2015 با بازی مارک والبرگ هم دیده شد. این روزها اما سی یل در موزه هرتیج کالکشن کادیلاک روزگار سپری می نماید. متاسفانه این موزه در حال حاضر به روی عموم بسته است و نمی توانیم شکوه و زیبایی سی یل را از نزدیک ببینیم.

جهت مشاهده فهرست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه فهرست قیمت روز خودرو در خبرنگاران مراجعه کنید.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 10 بهمن 1402 بروزرسانی: 10 بهمن 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2882

به "کادیلاک باشکوهی که نیامده راهی موزه شد ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کادیلاک باشکوهی که نیامده راهی موزه شد ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید