کاسه آتشفشانی یلواستون، حاصل دو فوران بزرگ

به گزارش تور آسیایی ارزان، آخرین باری که ابرآتشفشان یلواستون فوران کرد، یک زمستان آتشفشانی ایجاد شد که باعث تغییراتی در شرایط آب و هوایی شد.

کاسه آتشفشانی یلواستون، حاصل دو فوران بزرگ

با توجه به تحقیقاتی که به تازگی اجرا شده، کاسه آشتفشانی بسیار بزرگ یلواستون (Yellowstone) آمریکا فقط از یک فوران ساخته نشده است، بلکه دو فوران قدرتمند و با فاصله زمانی کم که حدود 630.000 سال قبل اتفاق افتادند، باعث شکل گیری آن شده است. این فوران ها به قدری قدرتمند بودند که بتوانند بر شرایط آب و هوایی جهانی تأثیر بگذارند، چون در آن زمان سیاره زمین در حال بازیابی پس از عصر یخبندان بود.

ابرآتشفشان هایی مثل همان هایی که زیر پارک ملی یلوستون هستند، می توانند فوران هایی داشته باشند که فوران های کوه های آتشفشانی کوچک تر را تحت الشعاع خود قرار بدهند.

شواهد مربوط به شدت و قدرت این فوران ها را می توان در ابعاد 72×48 کیلومتری در منطقه کاسه یلواستون مشاهده کرد؛ این منطقه، دهانه ای است که پس از آخرین فعالیت های این آتشفشان ایجاد شده است.

یک تیم متشکل از زمین شناسان دانشگاه UCSB توانستند سوابق جدیدی از رویدادهای سخت و شدیدی کشف کنند که کاسه آتشفشانی یلواستون، کالیفرنیا، را به صورت لایه ای از پوسته های خاکستری و پوسته های رسوبی درآورده است.

آب های زیرزمینی که 63.000 سال پیش در حوضه سانتا باربارا جریان داشتند (یعنی تقریبا همان زمانی که فعالیت های آتشفشانی رخ داد) دقیقا همان چیزی بودند که برای ایجاد رویدادهای پایدار و تغییردهنده شرایط آب و هوایی لازم بود.

شاید این موضوع به این خاطر باشد که در آن زمان، محیط آبی مملو از مواد مغذی بود که در عمق اقیانوس پیدا می شدند و دارای ارگان های تک سلولی زیادی بودند که به فرامینیفرا معروف بودند. پوسته های فرامینیفراهایی که در رسوبات کنار خاکسترهای آتشفشانی کشف شدند میزبان ایزوتوپ های اکسیژن وابسته به دمایی هستند که زمین شناسان از آن ها برای تعیین دمای دریایی استفاده می کنند که این موجودات در آن زندگی می کنند.

محیط کم اکسیژن نزدیک به کف دریا در حوضه سانتا باربارا باعث از بین رفتن موجودات زیرزمینی می شود که می توانستند با مخلوط کردن لایه های خاکستری و رسوبی، به کیفیت آن ها صدمه برساند.

ترکیب رسوبات پوسته ای و خاکسترهای آتشفشانی به این کارشناسان کمک کرد تا رکورد دقیق و بی نظیری از فعالیت های یلواستون به دست آورند که ثابت می کند در این مکان نه یک فوران، بلکه دو فوران آتشفشانی با فاصله ای 170 ساله اتفاق افتاده است.

تجزیه و تحلیل پوسته های فرامینیفرا ثابت می کند که بعد از فوران شدید، دمای حوضه سانتا باربارا تا 3 درجه سانتی گراد سرد شد، چرا که خاکستر و دی اکسید گوگرد آتشفشانی که در طول این رویدادها منتشر شده بود، مانع از تابش نور خورشید و گرم شدن سطح زمین شده بود.

این زمستان های آتشفشانی که فاصله زمانی کمی با هم دارند، وقتی اتفاق افتادند که زمین در حال گرم شدن پس از عصر یخبندان بود. دوره های خنک سازی دو قلو که بیش از 80 سال طول کشیدند، باعث شدند که تأثیرات تغییرات اقلیمی کمتر شود.

منبع: کجارو / newatlas
انتشار: 29 خرداد 1401 بروزرسانی: 29 خرداد 1401 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2090

به "کاسه آتشفشانی یلواستون، حاصل دو فوران بزرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاسه آتشفشانی یلواستون، حاصل دو فوران بزرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید