گاهی به تلویزیون نگاه نکن!

به گزارش تور آسیایی ارزان، جدیدترین تحقیقات محققان نشان می دهد که افراد غمگین بیشتر از افراد شاد تلویزیون تماشا می کنند و در عین حال بیش از 50 درصد افراد غمگین و افسرده مایل اند وقت خود را با تماشای تلویزیون پرکنند. در کشور ما هم تلویزیون یک وسیله جدانشدنی، ضروری و پر استفاده در خانه ها محسوب می شود و بسیاری از افراد حتی بچه ها و نوجوانان

گاهی به تلویزیون نگاه نکن!

گاهی به تلویزیون نگاه نکن!

توصیه های دکتر سیدحسن علم الهدی برای کاستن از عوارض روانی تماشای تلویزیون

جدیدترین تحقیقات محققان نشان می دهد که افراد غمگین بیشتر از افراد شاد تلویزیون تماشا می کنند و در عین حال بیش از 50 درصد افراد غمگین و افسرده مایل اند وقت خود را با تماشای تلویزیون پرکنند. در کشور ما هم تلویزیون یک وسیله جدانشدنی، ضروری و پر استفاده در خانه ها محسوب می شود و بسیاری از افراد حتی بچه ها و نوجوانان تا پاسی از شب بیدارند و حتی جلوی تلویزیون غذا می خورند، درس می خوانند، استراحت می کنند و گاهی می خوابند که این امر عوارض منفی زیادی را برای سلامت افراد در پی دارد. به همین دلیل است که بسیاری از روان شناسان توصیه می کنند در اتاق خواب تلویزیون و کامپیوتر وجود نداشته باشد تا افراد بتوانند راحت بخوابند چون حضور این وسایل موجب اختلال در خواب شبانه افراد می شود. در این باره با دکتر سیدحسن علم الهدی، روان شناس و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد به مصاحبه نشسته ایم.

آقای دکتر! تلویزیون در بین خانواده های ایرانی چه جایگاهی دارد؟

این روزها تلویزیون از جمله سرگرمیات همه خانواده ها محسوب می شود. این جعبه جادویی ساعت ها افراد را دور هم جمع می کند و تا حدی وابستگی ایجاد کرده که این روزها بحث اعتیاد به تلویزیون مطرح می شود. به ویژه بچه ها و نوجوانان که بی هدف به تماشای همه برنامه ها می پردازند. البته گاهی انگیزه بچه ها و نوجوانان با بزرگسالان در تماشای برنامه ها فرق دارد. بزرگسالان بیشتر به منظور پر کردن اوقات فراغت، رفع خستگی، علاقه به برنامه ای خاص و.... تلویزیون نگاه می کنند اما بچه ها و نوجوانان بیشتر طالب سرگرمی اند و برای ارضای کنجکاوی و کسب اطلاعات درباره همه چیز، تماشای تلویزیون را انتخاب می کنند. همان طور که می دانید این گروه سنی مقلدان خوبی هستند و هر آنچه را که می بینند، تقلید می کنند و به همین دلیل است که وقتی تکیه کلامی در تلویزیون مطرح می شود، خیلی زود در جامعه توسعه می یابد.

تماشای بیش از حد برنامه های تلویزیونی چه خطری به همراه دارد؟

نمی توان این نکته را نادیده گرفت که تلویزیون هم مانند دیگر فناوری ها، جنبه های مثبت و منفی دارد و آمارها نشان می دهد که ما 75 درصد اطلاعات را از جهان خارج از طریق چشم و تصویر و 13 درصد را از طریق گوش دریافت می کنیم و این موضوع در کشور ما هم صادق است اما مشکل عمده، افراط در تماشای تلویزیون و بی هدف بودن در انتخاب برنامه ها است و مردم ما به جای گوش دادن و مطالعه، بیشتر تصویری هستند و به همین دلیل است که صحنه های منفی و پرخشونت، آثار زیانبار را به همراه دارد و از طریق جهانی مجازی این الگوهای منفی در سطح جامعه منتشر می شود.

می گویند افراد غمگین و افسرده بیشتر از سایرین تلویزیون تماشا می کنند. چرا؟

به گفته روان شناسان، تماشای تلویزیون و تنهایی با هم رابطه دارند. هرچند افراد هنگام تماشای تلویزیون دور هم جمع می شوند اما فقط این جنبه فیزیکی دارد و هیچ گفتمانی بین اعضای خانواده وجود ندارد. طبق بررسی های کارشناسان، میانگین گفتمان های معقول خانوادگی به کمتر از 30 دقیقه در شبانه روز رسیده است که نقش تلویزیون در این بین را نمی توان نادیده گرفت. در بیشتر خانواده های ایرانی هنگام صرف شام افراد مقابل تلویزیون می نشینند و بیشترین حواس شان معطوف به تماشای برنامه ها و به ویژه سریال ها است. در مورد سوال شما هم باید گفت افراد افسرده و غمگین به نوعی انزوا طلب هستند و در برقراری ارتباط مشکل دارند و حتی با نزدیکان خود هم ارتباط برقرار نمی کنند اما تماشای تلویزیون بیشترین وقت آنها را به خود اختصاص می دهد و در بیشتر ساعات شبانه روز با این جعبه جادویی خود را سرگرم می کنند.

چگونه می توانیم آسیب های ناشی از تماشای تلویزیون را به حداقل برسانیم؟

اختصاص زمان هایی برای مصاحبههای خانوادگی و رفت و آمدهای فامیلی و محبت آمیز، مطالعه کتاب و مطبوعات مورد علاقه، گوش کردن برنامه های رادیویی و موسیقی، ورزش و به طور کلی هدفمند کردن اوقات فراغت از جمله راه هایی هستند که از آسیب های روانی ناشی از تماشای بیش از حد و غیرمعقول تلویزیون می کاهد. همه ما باید بیاموزیم که هیچ لزومی ندارد که همه برنامه های تلویزیونی را تماشا کنیم و می توانیم دست به انتخاب بزنیم و برنامه هایی را نگاه کنیم که برایمان سودمندترند. باید تمرین کنیم که تا پاسی از شب تلویزیون را روشن نگه نداریم زیرا همین کم خوابی ها و بی خوابی ها به سلامت روان آسیب جدی وارد خواهد کرد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1831

به "گاهی به تلویزیون نگاه نکن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاهی به تلویزیون نگاه نکن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید