10 فیلم زندگی نامه ای که دست کم گرفته شده اند؛ از بلک بری تا هنرمند فاجعه

به گزارش تور آسیایی ارزان، فیلم های زیادی در ژانر زندگی نامه ساخته شده اند. از معروف ترین این فیلم ها می توان به شبکه اجتماعی (2010)، حماسه کولی (2018)، گرگ وال استریت (2013)، چشمان تمی فی (2021) و… اشاره نمود. فیلم های بیوگرافی از این جهت که به آنالیز روند رشد شخصیت ها و سازمان های معروف می پردازند و سعی می نمایند اتفاقات را ریشه یابی نمایند و شخصیت ها را به مخاطب بشناسانند، مهم هستند. اما در این میان، فیلم های زندگی نامه ای خوبی هم هستند که مورد توجه مخاطبان قرار نمی گیرند و در میان انبوه تولیدات سینمایی گم می شوند. استیو جابز، ایر، و راکت من از فیلم های دست کم گرفته شده ای به حساب می آیند که به مقدار سایر آثار این ژانر، مورد توجه و قدردانی قرار نگرفته اند.

10 فیلم زندگی نامه ای که دست کم گرفته شده اند؛ از بلک بری تا هنرمند فاجعه

باب مارلی: یک عشق که به تازگی منتشر شده است، یکی دیگر از آثار ژانر محبوب فیلم های زندگی نامه ای است و هنوز خیلی زود است که بگوییم این فیلم در حافظه مخاطبان می ماند یا نادیده گرفته می گردد. فیلم های زندگی نامه ای اغلب با واکنش های متفاوتی روبه رو می شوند، زیرا همان طور که چندین مورد از این فیلم ها تحسین شده اند و جوایز گوناگونی را به دست آورده اند، تعداد بسیار زیادی از فیلم های این ژانر از فکر مردم محو شده اند. ساختن یک فیلم زندگی نامه ای مجذوب نماینده می تواند کاری دشواری باشد زیرا مخاطبان گاهی اوقات در انتها فیلم در این فکر هستند که فیلمی که تماشا نموده اند، چقدر بر اساس واقعیت ساخته شده و دقیق است. از طرفی، فیلم هایی وجود دارند که با جزئیات بسیار ریزی به شرح وقایع تاریخی می پردازند و در نوع خود بی نظیرند، اما در نهایت در بین تماشاگران نادیده گرفته می شوند.

فیلم های زندگی نامه ای فهرست زیر، به این دلیل که فروش کمی در باکس آفیس داشته اند و یا به این دلیل که به وسیله دیگر فیلم های پرسروصدا به گوشه ای رانده شده اند، قدردانی و توجهی را که شایسته آن بوده اند، دریافت ننموده اند. با این وجود، تماشاگرانی که در پی یک اثر نو و مجذوب نماینده هستند، این فیلم های زندگی نامه ای دست کم گرفته شده را می توانند با اطمینان خاطر انتخاب نمایند.

10. سیزده زندگی در کتابخانه پرایم ویدیو گم شد

  • سال فراوری: 2022
  • کارگردان: ران هاوارد
  • بازیگران: کالین فارل، ویگو مورتنسن و جوئل ادگرتون
  • امتیاز راتن تومیتوز: 85 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 66 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.8 از 10

در تابستان 2018، دنیا مجذوب داستان یک تیم فوتبال جوانان تایلندی شد که در غاری سیل زده گرفتار شده است. برای چندین روز، گروهی از غواصان در اعماق دریا چالش های طاقت فرسا را پشت سر گذاشتند تا همه 12 بازیکن و یاری مربی آن ها را نجات دهند. این داستان در سرتاسر دنیا خبرساز شد، بنابراین به نظر می رسید گزینه بسیار مناسبی برای یک اقتباس سینمایی باشد. چند سال بعد ران هاوارد در 2022 تصمیم گرفت فیلم سیزده زندگی را بسازد.

سیزده زندگی بسیار شبیه داستانی است که از آن اقتباس شده است و یک تجربه پرتنش و هیجان انگیز است، حتی اگر از انتها بندی آن مطلع باشید. با وجود ستارگانی چون کالین فارل، ویگو مورتنسن و جوئل ادگرتون، فیلم به همان میزان درباره غواصانی است که جان خود را به خطر انداخته اند تا بازیکنان گرفتارشده ای که در انتظار ناجیانشان بودند را نجات دهند. علی رغم این که داستان واقعی این فیلم دنیایان را مجذوب خود کرد و افراد بسیاری روند نجات این تیم را دنبال می کردند، سیزده زندگی چه در زمان اکران و چه در زمان پخش در پرایمو ویدیو به یکی از فیلم های زندگی نامه ای دست کم گرفته شده بدل شد که نتوانست توجه تماشاگران را به خود جلب کند.

9. هنرمند فاجعه یک تجربه مجذوب نماینده برای طرفداران فیلم اتاق است

  • سال فراوری: 2017
  • کارگردان: جیمز فرانکو
  • بازیگران: جیمز فرانکو، تامی ویسو، دیو فرانکو
  • امتیاز راتن تومیتوز: 91 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 76 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10

اتاق (2003) را بسیاری به عنوان فزونین فیلم بدی که تا به حال ساخته شده، می شناسند. این فیلم که نویسنده، کارگردان و بازیگر اصلی آن تامی ویسو است، به شدت مزخرف است و بدون اینکه کارگردان اثر خواسته باشد، تماشاگران را از خنده روده بر می نماید. و اتفاقا همین مساله باعث شد پس از اکران اتاق، این فیلم موجی از طرفداران دوآتشه پیدا کند و طرفداران آن تبدیل به یک فرقه شوند. جیمز فرانکو که مجذوب تأثیر فرهنگی اتاق شده بود، با فیلم هنرمند فاجعه در سال 2017، روایت خود را از روند فراوری فیلم اتاق ارائه کرد. فرانکو کارگردانی این اثر را بر عهده داشت و در نقش تامی ویسو بازی می نماید. در این فیلم نشان داده می گردد که تامی با بازیگری باانگیزه به نام گرگ سسترو ـ با بازی دیو فرانکو ـ دیدار می نماید و این دو تصمیم می گیرند تا فیلم بزرگی با هم بسازند. اگرچه که هیچ کدام نمی دانستند در حال ساختن یکی از بدترین فیلم های تمام دوران تاریخ سینما هستند. گرگ بیچاره در زمان دوستی با ویسو، با برایان کرنستون محبوب نیز به صورت اتفاقی دیدار می نماید و کرنستون به او قول یک نقش خوب در فیلمی مهم را می دهد. اما ویسو گرگ را مجبور می نماید از بازی در این فیلم صرف نظر کند و تمام وقت خود را صرف ایفای نقش در فیلم اتاق نماید.

جیمز فرانکو پوچ و عجیب بودن مورد احتیاج برای ایفای نقش تامی ویسو را به خوبی نشان می دهد، مردی عجیب که پیشینه و رفتارهای دیوانه وارش را باید دید تا باور کرد. علاوه بر این، طرفداران اتاق از تماشا چندین صحنه بازسازی شده در هنرمند فاجعه، از جمله صحنه بدنام و مفتضح اوه، سلام مارک! لذت خواهند برد. هنرمند فاجعه از فزونین فیلم های زندگی نامه ای دست کم گرفته شده این فهرست است.

8. دولمایت نام من است بازگشتی بزرگ برای ادی مورفی محسوب می گردد

  • سال فراوری: 2019
  • کارگردان: کریگ برور
  • بازیگران: ادی مورفی، کریس راک
  • امتیاز راتن تومیتوز: 97 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 76 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10

ادی مورفی یکی از بزرگ ترین ستاره های سینمای دهه 1980بود. اما در دهه 2010، با کم رنگ شدن حضورش در فیلم ها، به نظر می رسید در حال فراموش شدن است و کار حرفه ای او به بن بست رسیده بود. سپس در سال 2019، این بازیگر کمدی با حضورش در فیلم دولمایت نام من است ـ که به وسیله نتفلیکس ساخته شده بود ـ به مخاطبان یادآوری کرد که حضورش در آثار سینمایی هنوز تا چه میزان مجذوب نماینده است. مورفی نقش رودی ری مور، یک کمدین را بازی می نماید که سال ها است در حرفه اش زحمت می کشد اما آنطور که باید دیده نمی گردد. رودی ری مور پس از مدتی شخصیت خیالی دولمایت را خلق می نماید .

مورفی در این فیلم فزونین بازی خود را رو نموده است و کوشش او برای به تصویر کشیدن شخصیت ری مور، به احیای جایگاهش به عنوان یک بازیگر حرفه ای یاری شایانی کرد. گروه بازیگری چشمگیری ـ از جمله کیگان-مایکل کی، داواین جوی راندولف، و وسلی اسنایپس ـ نیز در کنار مورفی در فیلم می درخشند. در حالی که مورفی نامزد دریافت گلدن گلوب شد، دولمایت نام من است در مقایسه با سایر فیلم های مطرح سال 2019 جایزه چندانی کسب نکرد و از فیلم های زندگی نامه ای دست کم گرفته شده و قدرنادیده محسوب می گردد.

7. بنیانگذار دلیل محبوبیت روزافزون مک دونالد را شرح می دهد

  • سال فراوری: 2016
  • کارگردان: جان لی هنکاک
  • بازیگران: مایکل کیتون، نیک آفرمن
  • امتیاز راتن تومیتوز: 81 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 66 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10

مک دونالد یکی از معروف ترین و پیروز ترین فست فودهای زنجیره ای است که تا به امروز وجود داشته است. اما بسیاری از مردم از نحوه تبدیل این فست فود زنجیره ای به شکلی که الان است، بی اطلاع اند. در بنیان گذار مایکل کیتون در نقش ری کروک، یک فروشنده سختگیر از دهه 1950 که با یک فروشگاه همبرگر به رهبری برادران مک دونالد روبه رو می گردد، بازی می نماید. کروک که تحت تأثیر سیستم آن ها نهاده شده است، پتانسیل توسعه را در این کسب وکار می بیند، اما روش های او منجر به اصطکاک و چالش با شرکای نوش می گردد.

با توجه به معروفیت مک دونالد در صنعت فست فود، یک فیلم زندگی نامه ای درباره روند رشد این کسب وکار مجذوب نماینده خواهد بود. مایکل کیتون یکی از دست کم گرفته شده ترین بازی های خود را در نقش ری کروک اجرا می نماید. در حین تماشای بنیان گذار، بینندگان از اقدامات و عزم کروک برای فزونی دادن خود بر دیگران شوکه خواهند شد. به نظر می رسد وقتی درباره فیلم های زندگی نامه ای پیرامون شرکت های معروف صحبت می کنیم، بنیان گذار در این میان مغفول مانده است.

6. شتاب یک فیلم مسابقه ای هیجان انگیز است

  • سال فراوری: 2013
  • کارگردان: ران هاوارد
  • بازیگران: دانیل برول، کریس همسورث
  • امتیاز راتن تومیتوز: 88 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 74 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.1 از 10

ران هاوارد می داند چگونه یک فیلم زندگی نامه ای مجذوب نماینده بسازد. زیرا فیلم شتاب در سال 2013 مورد تحسین منتقدان نهاده شد، اما پس از آن به بحث های زیادی منجر نشد. تمرکز فیلم بر رقابت بین دو اتومبیل ران فرمول یک، یعنی جیمز هانت و نیکی لاودا در اواسط دهه 1970 میلادی است. در حالی که این دو در زندگی شخصی شان در حال اوج گرفتن هستند، در میدان مسابقه هم می خواهند تا نقطه نهایی پیش بروند، که این تصمیم در نهایت منجر به بعضی رویدادها می گردد. بیشتر تماشاگران، فیلم های زندگی نامه ای مسابقه ای را مجذوب نماینده می دانند (مانند فیلم هیجان انگیز فورد در برابر فراری (2019) و گرن توریسمو (2023) که به طرز غافلگیرنماینده ای فیلم خوبی است!). با این حال، تقریبا به میزان کافی در خصوص شتاب صحبت نمی گردد.

در این فیلم شاهد صحنه های مسابقه ای باورنکردنی ای به لطف کارگردانی ران هاوارد و موسیقی ای مجذوب نماینده از هانس زیمر هستیم. به علاوه، دانیل برول فزونین بازی دوران حرفه ای خود را در نقش نیکی لاودا ارائه می نماید و کریس همسورث هم توانایی بازیگری خود را در نقش جیمز هانت به نمایش می گذارد. علیرغم محبوبیت همسورث، شتاب مورد توجه بسیاری از بینندگان قرار نگرفت و از جمله فیلم های زندگی نامه ای دست کم گرفته شده محسوب می گردد.

5. ایر روند ساختن کفش ایر جردن را نشانمان می دهد

  • سال فراوری: 2023
  • کارگردان: بن افلک
  • بازیگران: مت دیمون، بن افلک، ویولا دیویس، جیسون بیتمن، کریس مسینا
  • امتیاز راتن تومیتوز: 93 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 73 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10

مایکل جردن یکی از فزونین بسکتبافهرست های تمام دوران است، بنابراین طبیعی است که فکر کنیم که ایر کاملا بر او تمرکز خواهد داشت. در عوض، این فیلم زندگی نامه ای که فراوری سال 2023 است، بر روی کفش ورزشی ایر جردن تمرکز دارد که به او یاری کرد تا معروفیتش به سطح فوق العاده ای برسد. بن افلک کارگردان فیلم ایر است و در آن به ایفای نقش هم می پردازد. دوست دیرینه او، مت دیمون هم در این فیلم بازی می نماید و می توان گفت که ایر از همکاری های پیروز و مجذوب نماینده این زوج سینمایی است. فیلم در خصوص زمانی است که بخش بسکتبال نایک با شکست روبرو شده بود و کارمندانی را نشان می دهد که سخت کوشش کردند تا مایکل جردن را پای قرارداد با نایک بیاورند. علاوه بر کارگردانی و فیلمنامه شگفت انگیز، بقیه تیم بازیگری ایر که شامل ویولا دیویس، جیسون بیتمن، کریس مسینا و… می گردد، فوق العاده است.

این فیلم پس از اکران مورد تحسین نهاده شد، اما بودجه سنگین آن باعث شد که نتواند به میزان کافی در گیشه فروش داشته باشد. ایر پس از ورود به پرایم ویدیو هم به سرعت در دنیای پخش گم شد و یافتن آن را برای طرفداران سخت تر کرد. بعلاوه در مرنام اسکار به شدت مورد بی توجهی نهاده شد. با این حال هنوز باید ایر را برای ارائه داستانی در خصوص یکی از بزرگ ترین همکاری ها در تاریخ ورزش تحسین کرد.

4. تماشا راکت من طرفداران التون جان را راضی می نماید

  • سال فراوری: 2019
  • کارگردان: دکستر فلچر
  • بازیگران: تارون ادگرتون، جیمی بل
  • امتیاز راتن تومیتوز: 89 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 69 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10

در سال 2018، فیلم زندگینامه ای حماسه کولی در جشنواره ها و باکس آفیس خبرساز شد. این فیلم با وجود واکنش های متفاوت، بیش از 900 میلیون دلار به دست آورد و رامی ملک را برنده جایزه اسکار کرد. یک سال بعد، راکت من امیدوار بود که به پیروزیتی مشابه دست یابد. داستان این فیلم درباره این است که چگونه التون جان از یک اعجوبه موسیقی به سوپراستاری بین المللی تبدیل شد. راکت من می داند که چگونه می تواند لحظات تاریک زندگی التون جان را با لحظات پرانرژی تر با استفاده از موسیقی خود متعادل کند. تارون ادگرتون به عنوان خواننده نمادین اجرای پیروزمندانه ای ارائه می دهد و برای اجرای خود جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد. علیرغم این برد، راکت من تنها نزدیک به 200 میلیون دلار عایدی داشت، در اسکار به شدت مورد بی مهری نهاده شد و از آن موقع تا به امروز مورد توجه قرار نگرفته است. با این وجود، طرفداران موسیقی مجذوب نماینده التون جان باید این فیلم را تماشا نمایند.

3. نخستین انسان فضا و زندگی نیل آرمسترانگ را مورد آنالیز قرار می دهد

  • سال فراوری: 2018
  • کارگردان: دیمین شزل
  • بازیگران: رایان گاسلینگ، کلر فوی
  • امتیاز راتن تومیتوز: 87 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 84 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10

دیمین شزل یکی از بااستعدادترین فیلمسازانی است که در صنعت سینما کار می نماید. فیلم های ویپلش و لالالند او که بر اساس موسیقی ساخته شده بودند، حرفه او را متحول کردند. اگر دنبال مدرک دیگری دال بر پیروزیت این کارگردان باشیم، باید بگوییم که لالالند اسکار فزونین کارگردانی را برای او به ارمغان آورد و او را به جوان ترین دریافت نماینده این جایزه تبدیل کرد. با این حال، با نخستین انسان، شزل از نقطه امن خود خارج شد تا یک فیلم زندگی نامه ای درباره نیل آرمسترانگ و ماموریت مشهور آپولو 11 بسازد که منجر به راه رفتن او روی ماه شد. در مقایسه با فیلم های دیگر شزل، نخستین انسان به میزان کافی مورد توجه قرار نگرفته است. این فیلم برنده اسکار فزونین جلوه های بصری شد و نامزدی سه جایزه اسکار دیگر را هم به دست آورد، اما بحث ها در خصوص آن چندان دنباله دار و گسترده نبود.

رایان گاسلینگ در نقش نیل آرمسترانگ بازی درخشانی ارائه می دهد و به طرز خارق العاده ای در مقابل کلر فوی، که نقش همسر آرمسترانگ، یعنی جانت شیرون را بازی می نماید، به ایفای نقش می پردازد. به نظر می آید دیمین شزل از همکاری قبلی خود با رایان گاسلینگ راضی بوده و دوست داشته این بازیگر دوباره در اثر او ظاهر گردد. همانطور که کارگردانی یک فیلم فضایی برای شزل غیرمتعارف و بعید است، نخستین انسان هنوز هم یک اثر خیره نماینده در فیلم شناسی این کارگردان جوان محسوب می گردد. هم شزل و هم گاسلینگ در حال حاضر در هالیوود بسیار محبوب هستند، بنابراین برای بعضی از طرفداران شوکه نماینده است که این فیلم در سال های اخیر تنو حیاتی نداشته و در رده فیلم های زندگی نامه ای دست کم گرفته شده نهاده شده است.

2. بلک بری یکی از فیلم های زندگی نامه ای دست کم گرفته شده سال 2023 بود

  • سال فراوری: 2023
  • کارگردان: متیو جانسون
  • بازیگران: جی باروچل، گلن هاورتون، متیو جانسون
  • امتیاز راتن تومیتوز: 98 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 78 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10

سال 2023 سالی پر از فیلم های زندگی نامه ای دست کم گرفته شده و قدرنادیده، از جمله ایر و بلک بری بود. فیلم اخیر زیاد مورد توجه قرار نگرفت، اما افرادی که آن را تماشاد می گویند که انتظارات آن ها از فیلم پایین بوده اما پس از تماشای بلک بری غافلگیر شده اند. بلک بری ظهور و سقوط اولین گوشی هوشمند دنیا را شرح می دهد و نشان می دهد محصولی که تکنولوژی را متحول کرد چگونه به محصولی تبدیل شد که در روبروه با رقابت و کشمکش های تجاری از هم پاشید. به کسانی که زمانی تلفن بلک بری داشتند، هنگام تماشای این فیلم زندگی نامه ای نادیده گرفته شده، احساس نوستالژی دست خواهد داد. علی رغم فروش پایین در باکس آفیس، منتقدان و مخاطبان تحت تاثیر فیلمنامه شوخ طبعانه بلک بری و ساخت مستندگونه آن نهاده شدند. علاوه بر این، جی باروچل و گلن هاورتون به ترتیب در نقش نابغه فناوری مایک لازاریدیس و جیم بالسیلیِ تاجر دو اجرای شگفت انگیز ارائه می دهند. حتی بعضی معتقدند که نقش هاورتون در نقش بالسیلی باید نامزدی اسکار را برای او به ارمغان می آورد.

1. استیو جابز نویسندگی درخشان و اجرای فوق العاده ای از مایکل فاسبندر دارد

  • سال فراوری: 2015
  • کارگردان: دنی بویل
  • بازیگران: مایکل فاسبندر، کیت وینسلت
  • امتیاز راتن تومیتوز: 85 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 82 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10

فیلم جابز ساخته 2013 با بازی اشتون کوچر در نقش استیو جابز، فیلم زندگینامه ای پرمخاطبی نبود و انصاف را در روایت خود رعایت نکرد. اما این موضوع مانع نشد تا دنی بویل استیو جابز را نسازد. به جای پیروی از فرمول کلیشه ای فیلم های زندگی نامه ای، این فیلم که در سال 2015 ساخته شد، به داستان زندگی استیو جابز می پردازد که در حالی که با مسائل شخصی و حرفه ای دست وپنجه نرم می نماید، خود را برای عرضه سه محصول آماده می نماید. این سه محصول، اولین مکینتاش در سال 1984، یک کامپیوتر نو برای شرکت نکست (NEXT) در سال 1988 و آی مک در سال 1998 بودند. استیو جابز شایسته تجلیل بیشتر است زیرا کارگردانی، نویسندگی و بازی های آن باعث شد تا این اثر به یکی از فیلم های زندگینامه ای مجذوب نماینده و غیرمتعارف و البته دست کم گرفته شده تبدیل گردد.

کارگردانی بویل با فیلمنامه بی نظیر آرون سورکین اثر فوق العاده ای به وجود آورده، و این فیلمنامه مانند فیلمنامه ای که او برای شبکه اجتماعی (2010) نوشت ارزش بردن جایزه اسکار را داشت. مایکل فاسبندر در نقش یک غول بزرگ فناوری، اجرای استادانه و پیچیده ای را به نمایش می گذارد و بازیگران فوق العاده دیگری مانند کیت وینسلت، جف دانیلز و ست روگن او را همراهی می نمایند. کیت وینسلت در اینجا به ایفای نقش مکمل می پردازد، اما این مساله باعث نمی گردد تا از درخشش او در این فیلم چشم پوشی کنیم. اما متاسفانه با وجود بردن دو گلدن گلوب و یک بفتا، استیو جابز آنقدر که می خواست در باکس آفیس و اسکار پیروز نشد.

منبع: CBR

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 اسفند 1402 بروزرسانی: 13 اسفند 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 3813

به "10 فیلم زندگی نامه ای که دست کم گرفته شده اند؛ از بلک بری تا هنرمند فاجعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فیلم زندگی نامه ای که دست کم گرفته شده اند؛ از بلک بری تا هنرمند فاجعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید