اعلان جنگ آمریکا به هوآوی چگونه باعث رشد فناوری در چین می شود؟

به گزارش تور آسیایی ارزان، شرکت هوآوی، غول چینی صنعت تلفن همراه و مخابرات، از نخستین دقایق بامداد 15 سپتامبر (25 شهریور) دیگر قادر به خرید قطعات نیمه هادی حیاتی نخواهد بود.

اعلان جنگ آمریکا به هوآوی چگونه باعث رشد فناوری در چین می شود؟

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

این تحریم جدید عملاً دست وپای هوآوی را خواهد بست، چرا که این شرکت از ضروری ترین قطعات نیمه هادی محروم خواهد شد. هوآوی بدون دسترسی به تراشه ها (قطعات نیمه هادی) نمی تواند به تولید تلفن های همراه هوشمند و تجهیزات شبکه های مخابراتی که کسب وکارش به آنها وابسته است، ادامه دهد.

بر اساس آخرین قوانین وضع شده از سوی دولت آمریکا علیه هوآوی، شرکت های سراسر جهان اجازه نخواهند داشت تراشه های الکترونیکی که در آنها از کیت های آمریکایی استفاده شده باشد را به شرکت هوآوی بفروشند و اگر این تحریم را نقض کنند، خود مشمول تحریم های آمریکا خواهند شد. هوآوی طی سال های اخیر همواره جزو مهم ترین مشتریان شرکت های تولیدکننده قطعات نیمه هادی در آمریکا بوده و سود قابل توجهی را نصیب تولیدکنندگان این تراشه ها کرده است. به همین دلیل این شرکت ها و مراجع صنعتی مربوطه ملتمسانه از دولت آمریکا خواسته اند که اجرای تحریم های جدید علیه هوآوی را به تعویق بیندازد؛ هرچند بعید به نظر می رسد که دولت آمریکا از تصمیم خود عقب نشینی کند.

شرکت هوآوی برای برون رفت از این شرایط احتمالاً سه جهت را پیش رو خواهد داشت و یکی از این سه جهت را انتخاب خواهد کرد. جهت اول این است که واشنگتن به تأمین کنندگان قطعات نیمه هادی مجوزهایی اعطا کند تا آنها بتواند به صورت محدود اقدام به فروش تراشه هایی الکترونیکی به شرکت هوآوی کنند. این باعث می شود که شرکت هوآوی بتواند تا مدتی در بازار باقی بماند. شرکت تایوانی مدیاتک که یکی از تأمین کنندگان اصلی قطعات نیمه هادی برای شرکت هوآوی به شمار می رود، درخواست خود برای دریافت چنین مجوزی را به وزارت بازرگانی آمریکا تحویل داده است. البته دولت آمریکا به احتمال زیاد معافیتی برای تأمین کنندگانی که تراشه های طراحی شده توسط شرکت های سیلیکون (از شرکت های زیرمجموعه هوآوی) را تولید می کنند نیز صادر نخواهد کرد تا از این طریق یکی از نقاط قوت هوآوی را خنثی کند.

البته شاید حتی یک هوآوی به شدت ناتوان نیز آمریکا را راضی نکند. فضای غالب در وزارت بازرگانی آمریکا این است که با اعطای معافیت به تأمین کنندگان قطعات نیمه هادی برای شرکت هوآوی مخالفت شود. با این شرایط، شرکت هوآوی مجبور خواهد شد که دست به اقدامات ناامیدانه -مانند تولید تراشه های الکترونیکی در کارخانه های خود با استفاده از فناوری های قدیمی تری که به شرکت های آمریکایی وابسته نیستند- بزند. پیر فراگو از شرکت تحقیقاتی نیو استریت که در زمینه تحقیقات مخابرات و فناوری اطلاعات فعالیت می کند، انتظار دارد که هوآوی طی 12 ماه آینده چنین سیاستی را در پیش گیرد.

اما این جهت نیز در حال ناهموارتر شدن است. خبرگزاری رویترز در روز چهارم سپتامبر (14 شهریور) گزارش داد که وزارت دفاع آمریکا طرحی را پیشنهاد کرده است که به موجب آن شرکت بین المللی تولید قطعات نیمه هادی (SMIC) که بزرگترین تولیدکننده این قطعات در چین است نیز مانند هوآوی در فهرست سیاه قرار خواهد گرفت. پنتاگون می گوید شرکت SMIC با نیروهای مسلح چین همکاری می کند و به همین دلیل تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب می شود. قرار دریافت شرکت SMIC در فهرست تحریم های آمریکا، کسب وکار این شرکت -که به ماشین آلات آمریکایی وابستگی زیادی دارد- را به سمت نابودی خواهد برد. ارزش سهام این شرکت از زمان انتشار این اخبار (از 10 روز قبل) حدود 25 درصد کاهش یافته است. مقامات شرکت SMIC ضمن تکذیب هرگونه ارتباط با نیروهای مسلح چین اعلام کرده اند که ادعای اخیر پنتاگون آنها را کاملاً در شوک فرو برده است. خطر قرار دریافت در فهرست تحریم های آمریکا می تواند شرکت SMIC را از همکاری با شرکت های سیلیکون وابسته به هوآوی منصرف کند و یکی از امیدهای احتمالی هوآوی را بر باد دهد.

بدین ترتیب، هوآوی باید به جهت سوم فکر کند. شاید هوآوی مجبور شود از بین ورشکسته شدن یا فروش بخشی از کسب وکار خود دست به انتخاب بزند که البته این مسئله فوراً اتفاق نخواهد افتاد. هوآوی در سرانجام سال 2019 حدود 371 میلیارد یوان (معادل 53 میلیارد دلار) ذخایر نقدی در اختیار داشته است که این نقدینگی برای تأمین هزینه های عملیاتی شرکت طی 1.5 سال آینده کفایت خواهد کرد. اما اگر شدت فشارها به حد غیرقابل تحمل برسد، شاید هوآوی تصمیم به فروش های سیلیکون بگیرد. های سیلیکون به عنوان بازوی اصلی شرکت هوآوی در حوزه طراحی تراشه های الکترونیکی، یکی از پیشرفته ترین شرکت های جهان در حوزه فعالیت خود به شمار می رود. طبق بررسی های تحلیلگران مؤسسه تحقیقات بازار IC Insights که به صورت تخصصی درباره بازار قطعات نیمه هادی تحقیق می کند، شرکت های سیلیکون در نیمه نخست سال جاری میلادی از لحاظ میزان درآمد جزو 10 شرکت برتر جهان در حوزه طراحی قطعات نیمه هادی بوده است. در واقع های سیلیکون اولین شرکت چینی است که در حوزه طراحی قطعات نیمه هادی به چنین جایگاهی رسیده است.

از آنجا که های سیلیکون از بامداد 15 سپتامبر دیگر اجازه نخواهد داشت که برای مالک خود یعنی هوآوی تراشه های الکترونیکی طراحی کند، این شرکت می تواند روی طراحی تراشه های الکترونیکی برای شرکت های ثالث در چین متمرکز شود و با این کار جریان درآمدی تازه ای را نیز برای هوآوی ایجاد کند. اگر هم که هوآوی مجبور به تعطیل کردن های سیلیکون شود، مهندسان و متخصصان اخراج شده از این شرکت می توانند به سرعت جذب تیم های تخصصی طراحی تراشه های الکترونیکی در سایر غول های فناوری چین از جمله علی بابا، تنسنت و بایت دنس شوند و یا حتی خودشان اقدام به تأسیس شرکت هایی برای طراحی تراشه های الکترونیکی کنند. گفته می شود برخی از آنها قبل از اینکه کارشان را در های سیلیکون از دست بدهند، به فکر راه اندازی کسب وکاری برای خود افتاده اند.

هر یک از سه سناریوی فوق باعث نگرانی تولیدکنندگان قطعات نیمه هادی در آمریکا از جمله کوالکام خواهد شد. شرکت کوالکام در آخرین گزارش سالانه خود، از رقبایش در چین به عنوان تهدیدی برای سودآوری خود نام برده بود. در سال گذشته میلادی 11.6 میلیارد دلار از فروش 24.3 میلیارد دلاری شرکت کوالکام منحصر به بازار چین بوده است. اگر های سیلیکون از هوآوی جدا شود و به طور مستقل در حوزه طراحی و تولید قطعات نیمه هادی فعالیت کند، کوالکام با تهدیدی جدی در بازار چین روبرو خواهد بود.

هوآوی قصد دارد شجاعانه با تحریم های آمریکا روبه رو شود. این شرکت اعلام کرده است که سال جاری بیش از 20 میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه خود سرمایه گذاری خواهد کرد که این رقم 5.8 میلیارد دلار بیش از مخارج تحقیق و توسعه هوآوی در سال 2019 بوده و تقریباً با مخارج تحقیق و توسعه شرکت آمازون -که درآمدش دو برابر هوآوی است- برابری می کند. این شرکت تأثیرگذار چینی امیدوار است که منابع درآمدی جدیدی که کمتر در مقابل حملات آمریکا آسیب پذیر باشند، برای خود ایجاد کند.

به نظر می رسد که حتی اگر جو بایدن رئیس جمهور آینده آمریکا شود، از شدت فشارهای دولت آمریکا بر هوآوی کاسته نخواهد شد. اما همچنان که عمو سام فشارهای خود بر هوآوی را افزایش می دهد، باید ریسک حرکت شرکت های فناوری چین به سمتی که خارج از کنترل آمریکا باشد را نیز به جان بخرد. هوآوی امیدوار است که تا آن زمان به هر طریق ممکن خود را حفظ کند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1244

به "اعلان جنگ آمریکا به هوآوی چگونه باعث رشد فناوری در چین می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلان جنگ آمریکا به هوآوی چگونه باعث رشد فناوری در چین می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید