بتن اکسپوز یا بتن نما چیست؟

به گزارش تور آسیایی ارزان، بتن اکسپوز به پنل های بتنی گفته می گردد که به صورت پیش ساخته برای استفاده در محل مورد نظر ساخته می شوند. این بتن ها به دلیل سطح صاف, یکدست و صیقلی خود در نماکاری و زیباسازی ساختمان کاربرد دارند و برای معماران این امکان را فراهم می نماید که به راحتی برنامه های مربوط به دکوراسیون داخلی نظیر رنگ آمیزی را بر روی آنها اجرا کنند.

بتن اکسپوز یا بتن نما چیست؟

تفاوت بتن اکسپوز با بتن معمولی

در واقع بتن یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی در صنعت ساخت و ساز محسوب می گردد. دسترسی آسان به مواد اولیه و قیمت مناسب آن از جمله ویژگی هایی است که این ماده را به ماده ای پر مصرف در بین پیمانکاران تبدیل کرده است. بتن از سیمان, آب و سنگدانه تشکیل می گردد و به دلیل مقاومت و طول عمر بالا در تمام پروژه های عمرانی کاربرد دارد.

امروزه با ارائه طرح های مختلف نماکاری داخلی و خارجی ساختمان, استفاده از نوعی بتن به نام بتن نما یا بتن اکسپوز رایج شده است. بتن نما در واقع از همان مواد اولیه بتن معمولی ساخته شده با این تفاوت که در بتن نما، مقداری مواد افزودنی استفاده میگردد که مقاومت و زیبایی بتن نما را افزایش داده و تغییرات جوی بر روی آن اثر نمی گذارد همچنین به دلیل دارا بودن سطح صاف و صیقلی زیبایی بی نظیری به نما می بخشد.

بتن اکسپوز

در بیشتر پروژه های عظیم ساخت و ساز, معماران و پیمانکاران برای داشتن یک نمای یکپارچه بتنی از بتن اکسپوز استفاده می کنند.در صورت توجه به پل های عظیم و بعضی از ساختمان ها در سطح شهر متوجه می شوید که سازه اصلی آنها از یک بتن صاف تشکیل شده که هیچ نماکاری بر روی آن انجام نشده است.

استفاده از بتن اکسپوز برای نماسازی ساختمان باعث می گردد احتیاجی به استفاده از مصالح دیگر برای پوشش کار نباشد و هزینه های نماکاری به صورت چشمگیر پایین بیاید. این نوع بتن در بعضی از پروژه های عظیم به عنوان اولین انتخاب برای نماکاری محسوب می گردد و به دلیل پایین بودن هزینه های بتن اکسپوز نسبت به سایر مصالح, سازندگان ترجیح می دهند از آن استفاده کنند.

همچنین بتن اکسپوز یا بتن نما برای نماکاری داخلی و خارجی ساختمان به کار می رود. این پنل های پیش ساخته را می توان در ابعاد مختلف فراوری نمود و در تمام فصول سال مورد استفاده قرار داد. به دلیل عدم استفاده از سایر مصالح بر روی این نوع بتن, زیبایی و کیفیت سطح آن اهمیت فوق العاده ای دارد به نحوی که وجود تخلخل و برآمدگی در سطح بتن از زیبایی ظاهری آن می کاهد.

پنل هایی که برای نمای خارجی ساختمان به کار می فرایند باید از مقاومت لازم در برابر شرایط متغیر آب و هوایی برخوردار باشد و مانع از ورود آب به لایه های زیرین سازه گردد. اما در نمای داخلی زیبایی اهمیت بالاتری دارد زیرا سطح کار باید یکپارچه و بدون تخلخل بوده تا قابلیت رنگ آمیزی و انجام کارهای مربوط به دکوراسیون داخلی را داشته باشد.

موارد استفاده از بتن نما یا بتن اکسپوز

  • سطح صیقلی و زیبای بتن اکسپوز باعث شده از آن در نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده گردد.
  • بتن پیش ساخته بدون تخلخل و حفره هواست و نمی تواند آب را جذب کند, به همین دلیل از آن در ساخت استخر و حوض های آب استفاده می گردد.
  • قیمت این بتن ها در مقایسه با مصالحی که برای کفپوش راه ها و پیاده روها استفاده می گردد پایین تر است و هزینه آن از نظر مالی در پروژه های عظیم بصرفه تر می باشد.
  • بتن های اکسپوز برای محوطه سازی پارک ها و باغ ها نیز کاربرد دارد.

بتن اکسپوز به دو صورت زیر تهیه می گردد:

پنل های پیش ساخته

بتن پیش ساخته با استفاده از قالب های از پیش آماده شده در کارخانه های فراوری بتن ساخته می شوند. این کارخانه ها با استفاده از قالب های پرکاربرد اقدام به آماده سازی بتن ها بر اساس استاندارهای لازم می کنند. در استفاده از بتن های پیش ساخته اکسپوز نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرند:

  • تراز کردن و شاقول گذاری بلوک ها به روش درست انجام گردد.
  • بلوک ها و پنل های شکسته و ترک خورده مورد استفاده قرار نگیرند.
  • شرایط مورد احتیاج برای چسباندن بتن های اکسپوز به سطح فراهم گردد.
  • با توجه به ابعاد و حجم بتن ها از روش های مناسب برای نصب آنها استفاده گردد.

اجرا در محل پروژه

این روش اصولاً برای پروژه هایی مانند ساخت پل های عظیم و ساختمان ها به کار می رود و مراحل فراوری و بتن ریزی در محل پروژه انجام می گردد. در بعضی از پروژه های عظیم استفاده از بتن های پیش ساخته هزینه بسیاری در بردارد, به همین دلیل پیمانکاران ترجیح می دهند عملیات آماده سازی و قالب گذاری بتن اکسپوز در محل اجرای پروژه انجام گردد.

نکات قابل توجه در آماده سازی بتن اکسپوز

  • قالب ها به صورت استاندارد درزبندی شوند.
  • قالب ها با استفاده از بولت و رامکا مهار شوند.
  • از فوق روان کننده یا افزودنی های متراکم کننده استفاده گردد.
  • در قالب گیری بتن از قالب های سالم و نو استفاده گردد.
  • نهایت دقت در تراز بودن قالب ها به کار برده گردد.
  • مناسب ترین روغن قالب به کار برده گردد.
  • برای خروج حباب های هوا از بتن خصوصاً در کنار قالب ها عملیات ویبره انجام گردد.

مزایای استفاده از بتن اکسپوز

  • بتن اکسپوز با استفاده از مواد اولیه فراوری بتن معمولی ساخته می گردد, بنابراین طول عمر بسیار بالایی دارد.
  • وزن بتن نما به دلیل شکل ظاهری و قالب گذاری خاص نسبت به سایر مصالحی که برای نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شوند وزن سبک تری دارد.
  • تغییرات متغیر آب و هوایی تاثیری بر بتن اکسپوز نمی گذارد, به همین دلیل با استفاده از این نوع بتن می توان در تمام فصول سال عملیات نماکاری انجام داد.
  • بتن اکسپوز این امکان را برای طراحان فراهم می نماید که با توجه به اندازه هایی که در پروژه خود ثبت کرده اند, نسبت به قالب گذاری این بتن ها اقدام کنند.
  • زمان اتمام پروژه نماکاری با استفاده از بتن های پیش ساخته بسیار کوتاه است زیرا چیدمان آنها همانند بلوک های معمولی ست و در حداقل زمان ممکن صورت میگیرد.

بتن اکسپوز چیست؟

بتن اکسپوز یا بتن نما، پنل های بتنی پیش ساخته ای هستند که در نماسازی و زیبایی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

بتن اکسپوز به چه روش هایی ساخته می شوند؟

ساخت بتن اکسپوز به دو روش پنل های پیش ساخته و اجرا در محل پروژه صورت می گیرد.

مزایای استفاده از بتن اکسپوز چیست؟

از جمله مزایای استفاده از بتن اکسپوز یا بتن نما می توان به عمر بالا، وزن سبک تر به دلیل ویژگی های ظاهری و قالب گذاری، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی و مدت زمان اجرای پایین اشاره نمود.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1195

به "بتن اکسپوز یا بتن نما چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بتن اکسپوز یا بتن نما چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید