آنالیز سهند برترین خودرو سدان شهری ایران که کشته شد
به گزارش تور آسیایی ارزان، سهند سایپا می توانست برترین سدان شهری و مالی ایران باشد، اگر سایپا دنبال راه درست بود. حالا اما می توان گفت تیبا یک از این خودرو بهتر است. خودرو سهند سایپا که در پارس خودرو فراوری خواهد شد را آنالیز کردیم تا بگوییم چگونه است؟ آیا ارزش خرید دارد؟ مزایا و معایب آن چیست؟
خبرنگاران - امین آزاد: سهند همچنان از پلت فرم ایکس 200 سایپا استفاده می نماید. همان پلت فرمی که پیشرفته پلت فرم پراید است و در خودرو تیبا برای اولین بار استفاده شد. پس از آن به ساینا و کوییک هم رسید و همچنان در اطلس و سهند البته با کمی تغییرات استفاده شده است.
آنالیز سهند پارس خودروسهند مانند اطلس دیگر محصول تازه سایپا7 از یک پیشرانه هشت سوپاپ 1500 سی سی قدیمی استفاده می نماید که M15 GSI نام دارد. این موتور در واقع بهینه شده موتور تیبا است که توان آن 90 اسب بخار و گشتاورش 137 نیوتون متر است. این موتور از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها (VVT) و اگزاست منیفولد استیل یا همان هدرز استفاده می نماید. بعلاوه سرسیلندر برای افزوده شدن سیستم VVT و دوگانه سوز شدن اندکی تغییرات داشته است.
دیدنی ویدیو آنالیز سهند پارس خودرو را در کانال یوتیوب خبرنگاران پلاس از دست ندهید:
با این وجود استفاده از سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ، برای یک موتور هشت سوپاپ عجیب است. چرا که اولین راه برای افزایش بازده تنفسی، افزایش تعداد سوپاپ ها است و پس از آن موقع بندی سوپاپ معنی پیدا می نماید.
اگر سایپا ابتدا این موتور را 16 سوپاپ و سپس به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها مجهز می کرد، گذشته از کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، قدرت موتور تا حدود 110 اسب بخار بالا می رفت و به این ترتیب سهند در کلاس خود برترین موتور را در ایران داشت.
قیمت سهند پارس خودرو، شرایط فروش، زمان تحویل و مشخصات فنی آن را اینجا بخوانید.
سهند با دو گیربکس دستی و اتوماتیک به باز خواهد آمد. گیربکس دستی همان گیربکس پنج سرعته همیشگی محصولات خانواده X200 است و تغییری ندارد.
این گیربکس را می توان در این کلاس برترین در بازار ایران دانست. این گیربکس قطعا با ترکیب شدن با یک موتور 110 اسب بخاری شخصیت دیگری به سهند می داد.
آنالیز سهند پارس خودروگیربکس اتوماتیک هم گیربکس CVT تیپ ترونیک 6 سرعته محصول شرکت پانچ بلژیک است که در سایر محصولات سایپا نیز استفاده می گردد.
خبرنگاران در تست کوییک اتوماتیک با گیربکس شش سرعته سی وی تی با موتور نزدیک به سهند سایپا، عملکرد بسیار ضعیفی را از خودرو شاهد بود. خودرو کند بود و در منطقه ها کوهستانی به سختی حرکت می کرد.
تست دنا پلاس توربو تا حد مرگ را در کانال یوتیوب خبرنگاران پلاس دیدن کنید:
شاید اگر موتور نسخه 16 سوپاپ 110 اسب بخاری می بود، سهند با این گیربکس دیگر خودرو کندی نبود و می توانست به برترین خودرو در کلاس خود در بازار ایران تبدیل گردد.
اما اکنون شاید تیبا نسل یک هم از سهند تند و تیزتر باشد. چرا که دریچه گاز سیمی دارد و از تاخیر پدال گاز رایج موتورهای تازه سایپا خبری نیست.
سایپا تنها با تغییر موتور می توانست سهند را چند سرو گردن بهتر کند. البته نباید فراموش کرد که پلت فرم تیبا یا همان ایکس 200 پلت فرم چندان امنی نیست و بسیار قدیمی شده است. حال آنکه سایپا پلت فرم تازه و ایمن تر شاهین را دارد که یک سایز کوچک نموده و با نام اس پی صفر در دسترس است. شاید بهتر بود سهند براساس پلت فرم اس پی صفر توسعه پیدا می کرد، نه پلت فرم ایکس 200.
البته سایپا هم اکنون خودروهایی را روی پلت فرم اس پی صفر در حال توسعه دارد که طراحی بدی ندارند. اما طراحی سهند چندان زیبا نیست، هرچند شاید اجزای خودرو به تنهایی زیبا باشند، اما مجموعه آنها ناهماهنگ است.
گفت وگو با ایرانی ناجی اینفینیتی ژاپن را در کانال یوتیوب خبرنگاران پلاس دیدن کنید:
طراحی داخلی خودرو البته چندان بد نیست، ولی در نسخه هایی که در نمایشگاه مورد ارزیابی خبرنگاران قرار گرفتند کیفیت بالایی نداشتند.
بنابر آنچه مسئولان پارس خودرو به خبرنگاران گفته اند سهند با موتور دوگانه سوز CNG هم عرضه خواهد شد.
نسخه گاز سوز البته به علت موتوری که برای گاز طراحی نشده، و احتمالا با افت توان در حالت گازسوز ضعیف تر هم می گردد توصیه نمی گردد.
آنالیز سهند پارس خودرواین خودرو به علت استانداردهای تازه دارای سیستم کنترل پایداری است که فرمان پذیری و ایمنی محصول را نسبت به محصولات پیشین روی پلت فرم تیبا افزایش می دهد. که البته همه این موارد با توجه به اطلاعات منتشر شده است و باید منتظر ماند و خودرو را تست کرد تا به نتیجه دقیق رسید.
فراوری چنین محصولی آن هم با موتور هشت سوپاپ و پلت فرم قدیمی در حال حاضر در دنیا خودرو شبیه یک شوخی تلخ است.
این شوخی وقتی تلخ تر می گردد که بدانیم این خودرو قرار است در پارس خودرو فراوری گردد.
شرکتی که زمانی کادیلاک برترین محصول صنعت خودرو آمریکا یا پاترول و ماکسیما یکی از برترین محصولات صنعت خودرو ژاپن یا مگان پر فروش ترین خودرو اروپا در آن فراوری می شدند.