جشنواره سال نوی چینی، بزرگترین رویداد در چین برای جشن سال نو

به گزارش تور آسیایی ارزان، جشنواره سال نوی چینی، مهم ترین رویداد در چین است که مردم، طی 16 روز شروع سال جدید خود را با برپایی مراسم های سنتی و نمایش های مختلف، جشن می گیرند.

جشنواره سال نوی چینی، بزرگترین رویداد در چین برای جشن سال نو

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

جشنواره سال نوی چینی یا اسپرینگ فستیوال یا اسپرینگ فستیوال Spring Festival (جشنواره بهاره)، مهم ترین جشنواره و تعطیلات در چین محسوب می گردد. سال جدید چینی که سال سگ است، 18 فوریه (29 بهمن) آغاز می گردد.

جشنواره سال نوی چینی که در یک چهارم کشورهای دنیا جشن برگزار می گردد، مهم ترین مراسم در کشور چین است و علاوه بر چین، در منطقه خود مختار هنگ کنگ، شبه جزیره ماکائو در جمهوری خلق چین، تایوان وهمچنین کشورهای همسایه چین یعنی سنگاپور، کره جنوبی و بسیاری از شهرهای چینی برگزار می گردد.

تاریخ آغاز سال نوی چینی هر سال تغییر می نماید و براساس تاریخ ذکر شده در تقویم قمری چینی تعیین می گردد؛ اما بین تاریخ 21 ژانویه (1 بهمن) تا 1 ژانویه (1 اسفند) متغیر است. جشنواره دیرینه سال نوی چینی که طی 16 روز برگزار می گردد، از روز اول سال نو آغاز می گردد و تا آغاز جشنواره لَنتِرن یا Lantern Festival ادامه پیدا می نماید. تعطیلات 7 روزه سال نوی چینی از 15 فوریه تا 21 فوریه (26 بهمن تا 2 اسفند) است.

هر سال نوی چینی مانند هر سال شمسی، سال یک حیوان است و حیوان مختص هر سال هم بر اساس برج القمر چینی تعیین می شوند. سال 2018 چینی سال سگ است.

آداب و رسوم و سنن

مرتبط با آغاز سال نو در بخش های مختلف کشور چین متفاوت است؛ به عنوان مثال مردم قسمت شمالی این کشور، خوردن نوعی پیراشکی جدید در شب سال نو را بر خود لازم می دانند.

مردم ساکن جنوب رود یانگ تسه نیز در چنین شبی، خود را ملزم به خوردن غذایی رُل مانند با ترکیباتی شبیه پیراشکی به نام Spring roll یا نوعی کیک برنج چسبنده می دانند.

آیین ها و رسوم اصلی هم شامل دور هم جمع شدن اعضای خانواده در کنار یکدیگر برای صرف شام و تجدید دیدار با یکدیگر و دادن پاکت های قرمز رنگ به یکدیگر، پوشیدن لباس نو، آتش بازی و استفاده از تزئینات جالب و زیبا می گردد.

تدارکات سال نو

تدارکات سال نوی چینی شامل چندین کار می گردد که هر یک از آن ها با آداب و رسوم خاصی انجام می گردد و چینی ها با انجام آن ها با اشتیاق و انرژی کامل به استقبال سال جدید می روند.

مناجات با خدای آشپزخانه

چینی ها از قدیم بر این باور بوده اند که خدایی به نام خدای اجاق گاز آشپزخانه (Kitchen Stove God) وجود دارد که اداره امور مربوط به آشپزخانه و کار خانه را بر عهده دارد؛ البته امروزه تعداد چینی های معتقد به این عقیده، به تدریج درحال کاهش است و در حال حاضر تعداد کمی از آن ها در بیست و سومین روز دوازدهمین ماه قمری برای انجام بدون مشکل امور خانگی خود و ختم به خیر شدن آن ها دعا می نمایند.

تمیز کردن خانه ها

چینی ها از قدیم رسم داشته اند که یک هفته قبل از آغاز سال جدید میلادی، یعنی از بیست و سومین روز دوازدهمین ماه قمری که مصادف با 8 فوریه (19 بهمن) است، منازل خود را با دقت و وسواس خاصی تمیز نمایند. آن ها این کار را به منزله خداحافظی با سال در حال اتمام انجام می دهند و آن را با آرزوی خوشبختی در سال جدید انجام می دهند.

تزیین ساختمان ها و خیابان با اشیای تزیینی قرمز رنگ

تمام خانه ها، ساختمان ها و خیابان ها در حین برگزاری جشن سال نو با اشیای تزیینی قرمز رنگ، آذین بسته می شوند. رنگ اصلی برای تزیین در این مراسم، قرمز است؛ زیرا چینی ها معتقد هستند که قرمز، رنگ فرخنده و مبارکی است.

فضای سراسر چین در هنگام برپایی جشنواره سال نو، بسیار زیبا و فرح بخش می گردد؛ فانوس های قرمز رنگ آویزان شده، سراسر خیابان ها را فرا می گیرد و نوارهای پهن قرمز رنگ هم به صورت جفت روی درها چسبانده می شوند؛ بانک ها و ساختمان های دولتی این کشور نیز با تصاویری که دربردارنده مفاهیم مرتبط با موفقیت و کامیابی است، تزیین می شوند.

تزیین اماکن عمومی معمولا یک ماه قبل از آغاز سال نوی میلادی انجام می گردد؛ اما از قدیم رسم بر این بوده است که خانه ها درست در شب سال نو تزیین شوند. به دلیل اینکه سال 2018 چینی سال سگ است، تمام تزیینات با تم سگ است و به بچه ها عروسک های سگ قرمز رنگ و نقاشی هایی با موضوع سگ، هدیه داده می گردد.

شب سال نوی چینی همراه با اعضای خانواده

در هر کشوری آغاز سال نو، بهانه ای برای جمع شدن اعضای خانواده در کنار یکدیگر است و در چنین زمانی هر فردی هر کجا که می خواهد باشد، خود را ملزم به حضور در جمع اعضای خانواده خود می داند و همه اعضای خانواده چنین انتظاری را از یکدیگر دارند. طبیعتا چینی ها هم از این قاعده مستثنی نیستند.

شام دورهمی

در کل چینی ها خوردن را دوست دارند و در طول 16 روزی که جشن برگزار می گردد، این کار را زیاد انجام می دهند! شام شب سال نو در چین، شام دورهمی نام دارد و مهم ترین وعده سال نو محسوب می گردد. در چنین شبی اعضای چند نسل از اعضای یک خانواده دور هم جمع می شوند و از غذا و از با هم بودن لذت می برند. شام پر خیر و برکتی که در چنین شبی تهیه و سرو می گردد، باید شامل غذاهایی مانند ماهی، پیراشکی چینی و رل های پیراشکی باشد. اعضای خانواده قبل از آغاز شام، با احترام کامل از بزرگان خود می خواهند که ابتدا آن ها آغاز نمایند.

غذاهای مورد استفاده در طول جشن

در واقع این غذاها نمادی از ارزش های پسندیده مانند خوشبختی است و غذاهایی مانند ماهی که در فرهنگ چینی نماد پیشی دریافت است، نیز در میان آن ها دیده می گردد. این غذاها در تمام 16 روزی که جشن برگزار می گردد، سرو می گردد.

جشن های نیمه شب

همانگونه که اهالی نیویورک، در میدان تامیز در واپسین لحظات باقی مانده به زمان سال میلادی جدید، منتظر افتادن توپ زمان هستند، چینی ها هم شب سال نو تا نیمه شب بیدار می مانند تا لحظه آغاز سال نو را از دست ندهند. آن ها پس از صرف شام دورهمی، یکی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیونی در چین یعنی Spring Festival Gala را در کنار یکدیگر تماشا می نمایند.

اغلب چینی ها در این شب به وسیله اپلیکیشن وی چت (WeChat) برای اقوام و آشنایان خود پیغام های کوتاهی را ارسال می نمایند و از پاکت های قرمز رنگ این اپلیکیشن نیز به عنوان هدیه سال نو و تبریک آن، زیاد استفاده می گردد.

آتش بازی

مدت زمان زیادی است که چینی ها با روشن کردن فشفشه از همان دقایق ابتدایی سال نو، آغاز آن را جشن می گیرند. در سراسر چین، روشن شدن فشفشه ها در لحظات آغازین سال جدید، صدای مهیبی را ایجاد می نماید که هر لحظه بر شدت آن افزوذه می گردد و حسی آمیخته از ترس و هیجان را در مردم ایجاد می نماید. آتش بازی و درخشش نور خیره نماینده فشفشه ها در تاریکی شب در جشن های همگانی در شهرهای بزرگ یا جشن های خصوصی در مناطق روستایی چین، جزء جدایی ناپذیر جشنواره سال نوی چینی است.

هدایای سال نو و پاکت های قرمز رنگ

هدیه دادن و هدیه دریافت در روزهای آغازین سال نو، تقریبا در تمام کشورها رایج است. چینی ها هم در روزهای آغازین سال نو، نیز به وفور این کار را انجام می دهند. رسم هدیه سال نوی افراد مسن به افراد جوان تر، در مناطق روستایی چین هنوز هم پررنگ است؛ البته افراد جوان بیشتر ترجیح می دهند که هدیه سال نو را که اغلب پاکت های قرمز هستند، بگیرند؛ چه به صورت فیزیکی و چه به صورت مجازی.

متداول ترین هدیه سال نو در چین، پاکت های قرمز حاوی پول هستند. مردم چین معتقد هستند که این پاکت ها به خاطر رنگ قرمز خود، خوش شانسی می آورند. معمولا این پاکت ها به بچه ها و افراد مسن بازنشسته داده می شوند. از قدیم عرف جامعه این بوده است که کارفرمایان نیز این پاکت های قرمز را به عنوان عیدی به کارمندان خود بدهند.

نمایش های همگانی و فعالیت های فرهنگی

از ابتدای آغاز جشنواره در بیشتر شهرهای چین، شاهد برگزاری مراسم جالبی همچون پایکوبی اژدها، پایکوبی شیر و نمایش هایی با موضوع اعضای سلسله امپراطوری مانند ازدواج یکی از اعضای خانواده امپراطوری هستیم. همچنین بسیاری از محصولات و فرآورده های سنتی چینی به مردم پیشنهاد می گردد؛ بعضی از این محصولات غذاهای سبک و میان رده عجیب چینی در سایر ایام سال به ندرت دیده می گردد.

نمایشگاه هایی که در پکن در مقابل معابد برگزار می گردد، بهترین مکان برای آشنایی با آداب و رسوم کهن چینی است. این نمایشگاه در پارک ها از نخستین روز سال قمری تا آغاز جشنواره لنترن برگزار می گردد.

تاریخچه جشنواره

برپایی این جشنواره ریشه در تاریخ باستان چین دارد و سابقه برگزاری آن به سه هزار سال می رسد. با گذشت زمان، به تدریج مراسمات و آداب و رسوم بیشتری به این جشنواره اضافه شده است.

بایدها و نبایدها در جشنواره

چینی ها هم همانند مردم اکثر کشورها معتقد هستند که هر آنچه در ابتدای سال رخ می دهد، کل سال را تحت تاثیر قرار می دهد؛ به همین دلیل خرافات زیادی در رابطه با جشنواره سال نوی چینی در فرهنگ چینی وجود دارد. مردم چین از گذشته های بسیار دور بر این باور بوده اند که ظاهر اشیا (رنگ و شکل آن ها)، نشانه ای از خوش یمن یا شوم بودن آن ها است.

راهنمای روز به روز جشنواره سال نوی چینی

اگر قصد سفر به چین در هنگام برپایی این جشنواره را دارید، می توانید تاریخ برگزاری وقایع مختلف، زمان آغاز به کار بانک ها و سازمان های دولتی و زمان بازگشایی مغازه ها، میزان شلوغی ایستگاه های حمل و نقل عمومی و همچنین فعالیت های مالی در روزهای مختلف جشنواره را مشاهده کنید.

تاریخ اتفاقات میزان شلوغی ایستگاه های حمل و نقل عمومی فعالیت های مالی
1 تا 14 فوریه (12 تا 25 بهمن) جمع شدن مردم در خانه های خود و نظافت منازل فوق العاده شلوغ سرانجام سال کاری، متوقف شدن فعالیت های کاری
15 فوریه (شب سال نو) چسباندن نوارهای پهن قرمز به درها، آویزان کردن فانوس های قرمز، شام دورهمی، آتش بازی، هدیه دادن پاکت های قرمز به بچه ها، بیدار ماندن تا نیمه شب برای تماشای ویژه برنامه سال نو نسبت به روز قبل کمی بهتر است؛ اما در بعضی مناطق باز هم شلوغ است اکثر فروشگاه ها تا بعد از ظهر بسته است
16 فوریه (روز اول سال نو) آتش بازی و روشن کردن فشفشه هایی مانند WW3 در نیمه شب، آتش بازی در صبح زود، آتش بازی در غروب (قبل از سرو شام)، هدیه دادن پاکت های قرمز به بچه ها خلوت تعطیلی همه بانک ها و مراکز دولتی، تنها مراکز خرید بزرگ تعطیل نیستند
17 فوریه (روز دوم سال نو) بازدید از دوستان و آشنایان، روشن کردن فشفشه در هنگام استقبال از مهمان ها و همچنین قبل از شام خلوت تقریبا همه بانک ها و مراکز دولتی تعطیل هستند، تنها مراکز خرید بزرگ باز هستند
18 فوریه (روز سوم سال نو) بازدید از دوستان و اقوام ساکن در داخل شهر یا مناطق روستایی نزدیک شهر ایستگاه های وسایل نقلیه عمومی داخل شهری و اتوبوس های در حال تردد به روستاها شلوغ هستند؛ اما وضعیت ایستکاه های وسایل نقلیه بین شهری و همچنین وضعیت پروازهای داخلی مناسب است بعضی از بانک ها و مراکز دولتی کار خود را آغاز می نمایند، ساعات کاری نسبت به روزهای عادی کمتر است و فعالیت های مالی نیز کمتر انجام می گردد و همچنان تنها بعضی از مراکز خرید بزرگ باز هستند.
19 و 20 فوریه (روز چهارم و پنجم) اتمام تعطیلات رسمی، ادامه یافتن بعضی از بازدیدها و حضور بعضی از مردم در محل کار بسیار شلوغ بیشتر بانک ها و مراکز دولتی کار خود را آغاز نموده اند؛ اما باز هم ساعات کاری نسبت به روزهای عادی کمتر است و فعالیت های مالی نیز کمتر انجام می شوند و بیشتر فروشگاه ها و مراکز خرید نیز باز هستند.
21 فوریه (روز ششم) آغاز کار برای بعضی از افراد بسیار شلوغ بعضی از فروشگاه ها، شرکت ها و ادارات کار خود را به طور جدی آغاز می نمایند؛ زیرا چینی ها معتقدند عدد شش خوش یمن است و شانس می آورد
22 فوریه تا 2 مارس (3 تا 11 اسفند) مصادف با روزهای هفتم تا پانزدهم سال نو سرانجام جشنواره سال نوی چینی و آغاز جشنواره لَنترن فوق العاده شلوغ بعضی از فروشگاه ها روز هشتم سال نو (23 فوریه یا 4 اسفند) را برای آغاز کار انتخاب می نمایند؛ زیرا طبق باورها عدد هشت نیز مانند عدد شش خوش یمن است؛ اما افرادی که به این عقاید معتقد نیستند؛ کار را در روز هفتم آغاز می نمایند

سفر به چین در حین برگزاری مراسم ایام برگزاری جشنواره سال نو، بهترین زمان برای سفر به چین است؛ زیرا در این مدت می توانید به خوبی با مردم این کشور ارتباط برقرار کنید و از نزدیک با فرهنگ بومی آن ها آشنا شوید.در ایام تعطیلات 7 روزه جشنواره سال نو، کلیه سازمان ها و نهادهای دولتی تعطیل هستند؛ اما در همین چند روز هم فعالیت آن ها متوقف نمی گردد و بعضی از کارمندان آن ها به صورت شیفتی در محل کار خود حاضر می شوند. تعطیلات سال 2018 چینی از تاریخ 15 فوریه تا 2 فوریه (26 بهمن تا 2 اسفند) است؛ اما در این مدت مراکز خرید بزرگ، اماکن گردشگری و بانک مانند روزهای عادی باز هستند و حتی مدت بیشتری نسبت به روزهای عادی به ارائه خدمات به مردم می پردازند. وسایل نقلیه عمومی نیز در تعطیلات بی وقفه به فعالیت خود ادامه می دهند.

منبع: کجارو / chinahighlights.com
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 425

به "جشنواره سال نوی چینی، بزرگترین رویداد در چین برای جشن سال نو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره سال نوی چینی، بزرگترین رویداد در چین برای جشن سال نو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید