حجم سفرهای نوروزی با تغییرات ناگهانی همراه شده است

به گزارش تور آسیایی ارزان، ایلنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر گشته، حجم سفرهای نوروزی با تغییرات ناگهانی همراه شده است.

حجم سفرهای نوروزی با تغییرات ناگهانی همراه شده است

یاور عبیری (رئیس جامعه بومگردی ایران) با اشاره به آماری که تا شامگاه گذشته از واحدهای بومگردی چند استان مازندران، گلستان، خراسان رضوی، یزد و کرمانشاه گرفته و اینکه این آمار نشان از عدم استقبال مسافران نوروزی از اقامت در واحدهای بومگردی دارد، گفت: براساس مقدار رزرو و اقامتی که تا به امروز انجام گرفته، آمار این واحدها به 20 درصد هم نمی رسد و در واقع به نوعی میتوان گفت استقبال خوبی برای اقامت در واحدهای بومگردی در نوروز تا به امروز شاهد نبوده ایم.

او درخصوص دلایل این امر گفت: شاید هنوز سفرهای نوروزی آنچنان که باید شکل نگرفته یا اگر هم سفرها شروع شده باشد، مسافران به سمت اقامت در بومگردی ها نرفته اند. بعید می دانم که در هتلها اقامت داشته باشند، چراکه تورم و شرایط مالی بر روی بسته سفر عموم جامعه تاثیر گذاشته و شاید اقامت در خانه بستگان و اقوام مهمترین و نخستین گزینه اقامت و سفرهای نوروزی باشد.

عبیری با تاکید برآنکه چنین آماری در نوروز برای بومگردی ها بی سابقه بوده، توضیح داد: با توجه به آمارهای موجود، بومگردی ها در شرایط خوبی قرار ندارند. با وجود آنکه آمارهای اعلام شده به استانهای پر مسافر باز می گردد اما نشان از آن دارد که اقامت در بومگردی ها ضریب خوبی ندارد حتی بعضی از سوی واحدهای استان گلستان عنوان شده است که دو شب هم رزرو ندارند.

رئیس جامعه بومگردی ایران درخصوص نرخ اقامت در این واحدها گفت: نرخ اقامت در واحدهای بومگردی در هر استان فرق دارد. برای مثال در استانهای مرکزی واحدهای بومگردی درجه یک هر شب حدود 400 یا 450 هزار تومان می گیرند در حالی که این نرخ در استانهای غربی به حدود 250 و 300 هزار تومان با صبحانه و در استانهای شرقی به حدود 200 هزار تومان می رسد.

او ادامه داد: نباید فراموش کرد که فعالیت سایر واحدهای اقامتی غیر مجاز مانند خانه های استیجاری و ویلاها و…در کاهش آمار اقامت بومگردی ها تاثیرگذار است. برای مثار وقتی از استان مازندران آمار می گیریم شاهد آن هستیم که خانه های غیرمجاز قارچ گونه رشد نموده اند. این در حالی است که فعالیت بومگردی ها با سختگیری هایی همراه است که شامل خانه های غیرمجاز نمی گردد و نظارتی هم بر آنها نیست. غیرمجازها طی یکی دو سال گذشته رشد زیادی داشتند و متاسفانه کاری هم از دست ما بر نمی آید.

وزارتخانه میراث و گردشگری و اماکن هم کاری انجام نمی دهند. حتی گاها منتظر هستند که ما کاری برایشان انجام دهیم. این در حالی است که عموما فعالیت غیرمجازها بخصوص در روستاها و شهرهای کوچک کاملا معین است و میتوان اقدام به شناسایی و پلمپ آنها کرد اما این کار انجام نمی گردد.

عبیری درخصوص تاثیر همزمانی تعطیلات نوروز 1403 و ماه رمضان گفت: شاید تاثیر داشته باشد اما قطعا تاثیر آن این مقدار نیست. آنچه که شاهد هستیم قطعا دلایل دیگری دارد. بخشی از آن تورم است که در نتیجه نخستین چیزی که حذف می گردد، سفر است و حتی اگر بعضی سفر بروند یکسری هزینه ها را کم می نمایند. اولویت خوراک است و سعی می گردد بیشترین هزینه در این بخش باشد. سعی می گردد که اقامت در خانه اقوام در نظر گرفته گردد و حتی ممکن است با اقامت در چادر شب را به سر نمایند. نوروز سال گذشته استقبال خوبی از بومگردی ها شده بود اما سال جاری اینگونه نبوده و اوضاع خوب نیست.

مصطفی فاطمی (مدیر اداره کل گردشگری داخلی معاونت گردشگری) نیز درخصوص چرایی عدم استقبال از اقامت در واحدهای بومگردی گفت: در استانهای هرمزگان و بوشهر با بیشترن حجم سفر روبرو هستیم و قشم در صدر واقع شده است. درحال گرفتن آمار رزرو از هتلها و بومگردی ها و سایر واحدهای اقامتی هستیم که سامانه قرار دارند. رزرو ما در این شهرها بیشتر است. هر چند این احتمال را می دهیم که سال جاری حجم سفر کمتر باشد، چرا که هم بارندگی را داریم و هم ماه مبارک رمضان با نوروز همزمان شده است.

در این میان ممکن است بسیاری از واحدهای بومگردی رزرو نداشته باشند. طبیعی است که این اتفاق بیافتد حتی در زمان پیک سفر که بالای 100 درصد رزرو داریم، ممکن است بعضی از بومگردی ها خالی باشند و مسافر نداشته باشند. وقتی می گوییم بالای 100 درصد یعنی یک هتل ممکن است تعداد تخت هایش 100 تا باشد اما تخت اضافه می گذارد و درصد اقامتش می گردد 130 تخت این در حالی است که ممکن است بومگردی کنار آن هتل خالی باشد. اینگونه است که میانگین 100 می گردد. اما احتمال آنکه بومگردی خالی بماند طبیعی است و در همه سالها این را داریم بخصوص در نیمه دوم خیلی از مجموعه ها خالی می مانند.

او در پاسخ به این سوال که گفته می گردد یکی از دلایل خالی ماندن بومگردی ها، اقامت در ویلاها و خانه های استیجاری است که نظارت آنچنانی روی آنها وجود ندارد، گفت: این امر درست است. مصوباتی برای نظارت داریم اما نمی توانیم روی فعالیت خانه های استیجاری و…نظارت داشته باشیم. ما نیز روی مصوباتی روی کمیسیون پلیس امنیت گردشگران و…داشتیم که دستگاه های مربوطه نظارت نمایند.

او با اشاره به آنکه بیشترین حجم سفر که اعلام می گردد براساس چند فاکتور است، گفت: تردد جاده ای، تردد موبایل، رزروهای اینترنتی، مقدار مصرف خون، مقدار پسماند و…در کنار هم قرار می گیرند و حجم سفر معین می گردد. وقتی حجم سفر اعلام می گردد الزاما مربوط به اقامت نمی گردد بلکه همه فاکتورها مد نظر قرار می گیرد. در این میان ممکن است اقامت در خانه اقوام باشد. ضمن آنکه در حال حاضر هنوز مقدار سفرها معین نشد. پس نمیتوان خیلی روی آمار تردد جاده ای و موبایل و پسماند حساب کنیم و از روی رزرو می توانیم نظر دهیم.

در حال حاضر هم قشم در صدر واقع شده است. در حال حاضر رزروهایی که شاهد هستیم در استان هرمزگان از همه جا بیشتر است. بعد از آن استان بوشهر بود که با توجه به اخطار هواشناسی که اعلام شد، در بوشهر با کمی ریزش همراه هستیم و بیشتر به سمت کرمان و یزد رفت. خراسان رضوی، خراسان جنوبی، فارس و اصفهان و شیراز هم شرایط خوبی دارند.

فاطمی پیرامون اینکه حجم سفرهای نوروزی با تغییرات ناگهانی همراه شده است، توضیح داد: تردد جاده ای تا دو روز گذشته به سمت استانهای غرب کشور خیلی خوب بود اما از دیروز با کاهش روبرو هستیم که علت اصلی هم برودت هوا و بارشهاست. احتمالا این کاهش طی روزهای آینده بیشتر گردد. ما براساس داده هایمان تحلیل می کنیم. به نظر می آید در روزهای آینده با کاهش مسافر در غرب کشور روبرو شویم و بیشتر به سمت شرق و جنوب کشور افزایش را خواهیم داشت. روند سفرهای تغییر ناگهانی را شاهد هستیم.

مدیر اداره کل گردشگری داخلی معاونت گردشگری درخصوص اینکه اقامت و رزرو واحدهای بومگردی بیشتر زمانی اتفاق می افتد که مسافر به مقصد رسیده باشد یا قبل از آن انجام می گیرد، گفت: عموما رزرو اقامتی ها و بومگردی ها خیلی بیشتر از هتلهاست. به هر حال نسبت به افرادی که در مقصد حضور پیدا می نمایند، سطح عایدی، فرهنگ و…استقبال ها فرق دارد. بومگردی ها در خیلی جاها رزروهای خوبی دارند حتی بهتر است هتلهاست. برای مثال در نوار ساحلی جنوب شرایط بومگردی ها خوب است البته طی روزهای آینده شرایط معین تر می گردد. از بندرعباس تا گناوه شرایط بومگردی ها خوب است. البته ممکن است حجم سفر به بعضی از استانها کمتر باشد که به تبع اقامت نیز کمتر خواهد بود.

منبع: همگردی
انتشار: 27 اسفند 1402 بروزرسانی: 27 اسفند 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 4307

به "حجم سفرهای نوروزی با تغییرات ناگهانی همراه شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حجم سفرهای نوروزی با تغییرات ناگهانی همراه شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید