خوبی های ته چین ته ندارد

به گزارش تور آسیایی ارزان، در میان غذاهای سنتی، ته چین از آن غذاهایی است که در مهمانی ها زیاد طبخ و تهیه می گردد. این غذای قالبی و زعفرانی دو بخش اصلی دارد؛ قسمت اولش برنجی است که با تخم مرغ و ماست مخلوط شده و کاملاً زعفرانی می گردد و قسمت دیگرش معمولا گوشتی بوده و شامل تکه های مرغ، ماهی یا گوشت راسته است. این غذا ارزش تغذیه ای بسیار بالایی دارد و به تمام گروه های سنی توصیه می گردد. در این مقاله می خواهیم ته چین مرغ را که پرطرفدارترین نوع ته چین است، آنالیز می کنیم.

خوبی های ته چین ته ندارد

خوبی های ته چین ته ندارد

در میان غذاهای سنتی، ته چین از آن غذاهایی است که در مهمانی ها زیاد طبخ و تهیه می گردد. این غذای قالبی و زعفرانی دو بخش اصلی دارد؛ قسمت اولش برنجی است که با تخم مرغ و ماست مخلوط شده و کاملاً زعفرانی می گردد و قسمت دیگرش معمولا گوشتی بوده و شامل تکه های مرغ، ماهی یا گوشت راسته است. این غذا ارزش تغذیه ای بسیار بالایی دارد و به تمام گروه های سنی توصیه می گردد. در این مقاله می خواهیم ته چین مرغ را که پرطرفدارترین نوع ته چین است، آنالیز می کنیم.

مواد لازم:

برنج

2 لیوان

480کیلوکالری

تخم مرغ

2عدد

200کیلوکالری

ماست چکیده

2 قاشق غذاخوری

50 کیلوکالری

زعفران و نمک

به اندازه دلخواه

صفر

سینه مرغ

250 گرم

440 کیلوکالری

پیاز میانه

1 عدد

25 کیلوکالری

هویج حلقه حلقه شده

1 لیوان

25 کیلوکالری

سبزی خرد شده

2 لیوان

50 کیلوکالری

زرشک خشک

نصف لیوان

صفر

روغن مایع

5 قاشق غذاخوری

450 کیلوکالری

زردچوبه، فلفل و نمک

به اندازه دلخواه

صفر

طرز تهیه:

ابتدا برنج را آبکش کنید و آن را زنده تر بردارید. سپس آن را در ظرفی با ماست، تخم مرغ، زعفران آب نموده و نمک مخلوط کنید. برای تهیه لایه داخلی هم مرغ را به تکه های کوچکی تقسیم کنید و در 3 قاشق غذاخوری روغن تفت بدهید. سپس به آن، نصف لیوان آب بیفزایید و بقیه مواد (اعم از سبزی های خرد شده شامل کرفس، جعفری، مرزه و ترخان و هویج و ادویه های یاد شده) را اضافه کنید و بگذارید کنار هم بپزند. در انتها، تابه تفلونی را که دیواره های بلندی دارد، با 2 قاشق غذاخوری روغن چرب کنید و نصف برنج را در آن بریزید. آن گاه مخلوط مرغ را که سرد شده، به آن بیفزایید و روی آنها را با زرشک بپوشانید و سپس لایه بعدی برنج را اضافه کنید و بگذارید با حرارت ملایم کاملاً بپزد. بعد از 30 دقیقه ته چین شما آماده خواهد بود.

این غذا تقریبا 1700 کیلوکالری انرژی دارد و در صورت تقسیم آن بین 4 نفر، به هر نفر بیش از 400 کیلوکالری انرژی خواهد رسید. از این رو، به شما توصیه می کنیم آن را ترجیحا در وعده ناهار میل کنید.

تخم مرغ؛ منبع ویتامین A و D

این ماده غذایی به داشتن پروتئین با کیفیت معروفیت دارد، می دانید چرا؟ برای اینکه تمامی اسیدهای آمینه مورد احتیاج بدن را دارا بوده و برای دریافت آنها احتیاجی به خوردن تخم مرغ با هیچ ماده غذایی دیگری نیست. علاوه بر اینها، تخم مرغ منبع ویتامین A و D است. می دانید که این دو ماده مغذی در تقویت سیستم دفاعی بدن بسیار یاری نماینده بوده از این رو خوردن منابع غذایی شان در این روزهای پربیماری توصیه می گردد، به خصوص در میان جوامع ما که کمبودشان حداقل در یکی از اعضای خانواده وجود دارد. یادتان باشد که ویتامین B12 هم به اندازه قابل ملاحظه ای در تخم مرغ وجود دارد، پس اگر کمتر گوشت می خورید، بهتر است آن را در برنامه غذایی تان بگنجانید.

با هویج سیستم ایمنی تان را تقویت کنید

این سبزی پرویتامین، منبع بتاکاروتن یعنی پیش ساز ویتامین A است و با پخته شدن قابل جذب تر می گردد. این روزها خوردن منابع غذایی این ماده مغذی بیش از پیش توصیه می گردد زیرا در فراوری آنتی بادی به وسیله گلبول های سفید خون و فعالیت سلول های T دخالت دارد. به علاوه در انتقال آهن و فراوری گلبول های قرمز خون دخیل بوده به این دلیل مصرف منابع غذایی آن برای کسانی که سیستم دفاعی ضعیفی دارند، توصیه می گردد، بنابراین گنجاندن این سبزی در ته چین می تواند راهی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی باشد.

سینه مرغ؛ منبع ویتامین B3

سینه مرغ منبع ویتامین B3 است. می دانید این ویتامین در بدن چه وظایفی را به عهده دارد؟ آنالیز ها نشان داده اند که B3 فعالیت های آنتی اکسیدانی داشته و به تنظیم قند خون و فراوری انرژی یاری می نماید و کمبودش موجب بی اشتهایی شده، نفخ به بار می آورد و نهایتاً مسائل عصبی و گوارشی حتمی خواهند بود. علاوه بر این ویتامین، سینه مرغ مملو از ماده معدنی به نام کروم است که تأمین احتیاج روزانه اش به تقویت فعالیت انسولین، تنظیم چربی خون و بهبود تحمل گلوکز یاری بسیار می نماید.

همراه این غذا

برترین نوشیدنی برای این غذا، دوغ کفیر است زیرا تکمیل نماینده ماست موجود در این غذا بوده و ارزش وعده غذایی تان را بالا می برد. در کنارش خوردن یک بشقاب سالاد سبزیجات تازه هم بد نیست. به این ترتیب، تمام گروه های غذایی را در یک وعده میل می کنید و این درست همان چیزی است که بارها و بارها به آن اشاره نموده ایم.

کم خونی دارید؟

این غذا دارای آهن فراوانی است و به همین خاطر به شما توصیه می کنیم علاوه بر تکه های مرغ، تکه های گوشت قرمز مثل گوشت گوسفند را هم در ته چین تان بریزید تا منابع آهن چند برابر گردد و به همراه آن، آب پرتقال و یا گوجه فرنگی تازه میل کنید تا جذب آهن تان بیشتر گردد.

اضافه وزن دارید؟

از آنجا که برای تهیه این غذا می توان از حداقل روغن استفاده کرد، این غذا گزینه مناسبی برای کسانی است که می خواهند وزن شان را کم نمایند؛ البته به شرطی که ماست تان از نوع کم چرب باشد و مرغ تان را هم آب پز کنید. ضمناً، برای مصرف هر چه کمتر روغن، بهتر است ته چین تان را در فر بپزید.

اگر باردارید زیاد زرشک نخورید

زرشک جزو گیاهان دارویی با ارزش است که ریشه اش بیش از میوه اش مصارف درمانی دارد. طبق آخرین دستاوردهای علمی، مهم ترین خواصی که درباره زرشک گزارش شده، چنین برشمرده می گردد که این گیاه ضدآلرژی، ضدسرطان، ضد تشنج، تهوع و التهاب، ضد خارش، تب و اسپاسم و رفع نماینده کمبود ویتامین C ، ضد اشتها و مسهل است. بنابراین مصرف متعادل آن در برنامه غذایی هفتگی توصیه می گردد.

زرشک گونه های متفاوتی دارد ولی اصلی ترین نوع آن، زرشک قرمز است که اکنون در بازار موجود بوده و یکی از نقاط اصلی پرورش آن استان خراسان است که از نظر رنگ، طعم و خواص در دنیا معروفیت بسیار دارد. با وجود همه اینها بعضی زرشک ها هم سمی بوده و خوراکی نیستند ولی بعضی گونه های وحشی و خودرو که در حاشیه جاده ها و باغات می رویند، قابل مصرف هستند.

برترین روش مصرف آن هم تازه خوردن اش است زیرا مملو از ویتامین C بوده و اگر خشک گردد و یا حرارت ببیند، مقادیر قابل ملاحظه ای از آن از میان خواهد رفت. ضمناً، برای نگهداری آن هم اگر در محیط بدون نور، حرارت و رطوبت قرار داده گردد می توان آن را 4 تا 5 سال استفاده کرد. زرشک را می توان تازه هم به مصرف رساند یا حتی فریز کرد ولی زمانی که آب گیری می گردد باید آن را سریع خورد زیرا قابل نگهداری حتی در فریزر هم نخواهد بود، در حالی که زرشک خشک شده را سال ها در فریزر می توان نگه داشت.

ایرانی ها این میوه را در تهیه غذا (به خصوص در تهیه زرشک پلو و ته چین) استفاده می نمایند اما حد مجاز مصرف روزانه اش برای هر نفر 5 گرم یا یک قاشق غذاخوری پر است که بهتر است به هفته ای 1 تا 2 بار محدود گردد زیرا مصرف بیش از حدش عوارضی مانند تهوع، خارش و افت فشارخون را در پی دارد. توجه داشته باشید که مصرف افراطی زرشک به خانم های باردار و شیرده به دلیل اینکه محرک رحم است، توصیه نمی گردد و حتی افرادی که سابقه سنگ کلیه و یا صفرا دارند نباید از این میوه به هر شکل اش استفاده نمایند زیرا تشدید نماینده مشکل شان خواهد بود.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1826

به "خوبی های ته چین ته ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوبی های ته چین ته ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید