لیست غذاهای مجلسی ایرانی برای مهمانی (21 غذای ایرانی)

به گزارش تور آسیایی ارزان، انتخاب غذا برای مهمانی همیشه یکی از چالش برانگیزترین قسمت های برگزاری مهمانی است، زیرا هم تنوع غذاهای ایرانی بسیار بالاست و هم ذائقه مهمانان فرق دارد و این امر انتخاب را سخت می کند. بر این اساس تصمیم گرفتیم در این مطلب از خبرنگاران مگ لیستی از انواع غذای مجلسی ایرانی برای مهمانی را برایتان گردآوری کنیم تا تصمیم گیری برای شما راحت تر شود. اگر در تدارک برگزاری مهمانی هستید، این لیست را حتما بررسی نمایید.

لیست غذاهای مجلسی ایرانی برای مهمانی (21 غذای ایرانی)

لیست غذاهای مجلسی ایرانی برای مهمانی (خورشت ها)

خورشت ها اولین مواردی هستند که هنگام تدارک دیدن برای غذای مهمانی و مجالس به آن ها فکر می کنیم. در ادامه چند مورد از خورشت های اصیل خوشمزه ایرانی که می تواند به لیست غذای مجلسی ایرانی اضافه کرده گردد را با شما به اشتراک گذاشته ایم.

1. خورشت فسنجان

اولین پیشنهاد ما به شما، به عنوان یک غذای مجلسی ایرانی خورشت فسنجان است که دل همه را به دست آورده و در حال حاضر گل سرسبد سفره های مجالس و مهمانی هر ایرانی ست . خورشت فسنجان از گردوی آسیاب شده، رب انار و مرغ یا کوفته قلقلی تهیه می گردد. این خورشت اصالتا غذای شمال ایران است و در شهرهای شمالی با اردک درست می گردد اما در بسیاری از شهرها با مرغ طبخ می گردد.

اگرچه درست کردن این خورشت کمی قلق دارد و نیازمند تجربه است اما اگر قلق درست کردن آن را به دست آورید می توانید به راحتی آن را برای مهمانی ها و مجالس مهم خود تدارک ببینید.

اصل این خورشت، ملس (نه ترش و نه شیرین) است اما هر کسی بنا به ذائقه خود می تواند آن را ترش (با رب انار بیشتر) یا شیرین (با اضافه کردن شکر بیشتر) درست کند.

2. خورشت قورمه سبزی

اگر از همه ایرانی ها پرسیده گردد غذای مورد علاقه آن ها چیست، احتمالاً 99 درصد آن ها می گویند قورمه سبزی! خورشت قورمه سبزی با سبزیجات معطر فراوان، پیاز، لیمو عمانی، لوبیا قرمز (در برخی نقاط ایران لوبیا چیتی و لوبیا سفید) و گوشت گوسفند، گوساله یا بره تهیه و با برنج ساده یا زعفرانی سرو می گردد. راز خوشمزگی این خورشت مانند بسیاری از غذاهای ایرانی زمان پخت آن است. هر چه مدت زمان بیشتری این خورشت را (البته با دمای کمتر) بپزید، جا افتاده تر شده و خوشمزه تر می گردد.

3. خورشت خلال

خورشت خلال کرمانشاهی یکی از خوشمزه ترین و زیباترین غذاهای سنتی استان کرمانشاه است که ظاهر مجذوب کننده و رنگارنگی داشته و کاملاً مجلسی است. این خورشت را می توان معمولاً با گوشت گوسفند یا گاو تهیه کرد. البته عده ای هم ترجیح می دهند به جای گوشت قرمز، از گوشت مرغ یا بوقلمون برای پختن استفاده کنند.

آنچه که خورشت خلال کرمانشاهی را متمایز می سازد، رنگ زیبا، عطر و طعم وصف ناپذیر آن است که نظر هر شخصی را با هر ذائقه ای به خود جلب می کند.

4. قلیه ماهی

قلیه ماهی یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین خورشت های ایرانی است که حتماً باید در لیست انواع غذاهای مجلسی ایرانی وجود داشته باشد. این خورشت سنتی و اصیل ایرانی، بیشتر در نواحی جنوبی کشور تهیه می گردد و معمولاً به همراه برنج سرو می گردد.

دلیل طعم منحصر به فرد قلیه ماهی، استفاده از ادویه جاتی همچون تمبر هندی، سیر، پیاز و انواع سبزیجات در تهیه آن است که عطر و طعمی بی نظیر به این غذا می بخشد. این خورشت خوش عطر و طعم، بدون شک موجب خواهد شد تا مهمانانتان با اشتهای فراوانی تا سرانجام غذا سر سفره بمانند و از آن لذت ببرند.

5. خورشت مسما بادمجان

یکی دیگر از خورشت هایی که می توانید به لیست غذای مجلسی ایرانی بیفزایید، خورشت مسما بادمجان است که اصالت آن به شمال ایران باز می گردد. در شمال کشور این غذا را معمولا با گوشت مرغ درست می کنند، اما شما می توانید آن را بسته به سلیقه و ذائقه خود با گوشت قرمز هم تهیه کنید.

مهم ترین که راز خوشمزگی این خورشت، طعم دهنده اصلی آن یعنی غوره است که در کنار طعم بادمجان یک ترکیب لذیذ بهشتی را ایجاد می کند.

لیست غذاهای مجلسی ایرانی برای مهمانی (پلوها)

در ادامه لیستی از انواع غذاهای پلویی مجلسی ایرانی که می توانید برای شام و ناهار مهمانی خود تدارک ببینید را برای شما به اشتراک گذاشته ایم:

1. ته چین مرغ

اگر در پی غذایی ویژه و متفاوت برای مهمانی هستید که مورد پسند همگان واقع گردد، پیشنهاد می کنم حتماً چین مرغ مجلسی را در منوی خود بگنجانید. طعم خاص این غذای مجلسی ایرانی زبان مهمانان را به تحسین وا می دارد.

ته چین مرغ یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه ایرانی است که ظاهر بسیار شکیل و مجذوب کننده آن همیشه توجه مهمانان را در مهمانی ها به خود جلب می کند. این غذای شاهانه ایرانی از ترکیب برنج، ماست، زعفران، تخم مرغ و فیله مرغ تهیه می گردد که به طور جداگانه پخته شده و سپس در کنار برنج و سایر مواد اولیه، داخل قابلمه ریخته و فشرده می شوند. با اینکه ته چین با مرغ از همه معروف تر است اما شما می توانید از گوشت، بادمجان و… نیز برای درست کردن ته چین استفاده کنید.

2. زرشک پلو با مرغ

یکی دیگر از بهترین غذاهای مجلسی ایرانی برای مهمانی، زرشک پلو با مرغ است که علاوه بر طعم لذیذش ظاهر بسیار زیبای و دلربایی هم دارد. مرغ طلایی شده در میان دانه های برنج زعفرانی به اضافه رنگ قرمز زرشک قطعا اشتهای همه را باز می کند. با کمال تعجب باید بگوییم برخلاف تصور خیلی ها درست کردن زرشک پلو با مرغ بسیار آسان است، پس اگر زیاد اهل آشپزی کردن هم نباشید، می توانید از عهده درست کردن این غذای خوشمزه بر بیایید.

3. مرصع پلو

مرصع پلو بی شک یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین غذاهای ایرانی به شمار می رود که به سبب ظاهر مجذوب کننده و طعم خوشمزه اش حضور پررنگی در مهمانی ها و مجالس دارد.

4. باقالی پلو با ماهیچه

باقالی پلو با ماهیچه یکی از محبوب ترین غذاهای مجلسی ایرانی برای مهمانی است که طعم و عطر دل انگیز و لذیذی دارد. ترکیب طعم شیرین و خوشمزه باقالی ها با طعم فوق العاده ماهیچه های کبابی، غذایی بی نظیر خلق می کند. پیشنهاد می کنم حتما امتحانش کنید.

5. آلبالو پلو

آلبالوپلو یکی از بهترین و خوشمزه ترین غذاهای فصلی و تابستانی ایرانی است که می تواند انتخاب مناسبی برای مهمانی ها و جشن های خانوادگی به عنوان عذای مجلسی ایرانی باشد.

این غذای رنگارنگ و مجذوب کننده معمولاً با گوشت گوسفند، گاو، مرغ یا گوشت چرخ کرده و با استفاده از انواع مختلف ادویه جات طعم دار، تهیه می گردد. طرز تهیه آن هم بسیار آسان بوده و زمان زیادی را در بر نمی گیرد. پس اگر مهمانی دارید، سفره ی خود را با این غذای تابستانی، رنگارنگ و خوشمزه تزیین کنید تا مورد تحسین مهمانان خود قرار بگیرید.

6. میگو پلو زعفرانی

اگر در پی یک پلوی متفاوت و مجذوب کننده برای مهمانی خود هستید، پیشنهاد ما به شما میگو پلوی زعفرانی است. این غذای لذیذ و طعم دار از جمله غذاهای معروف و سنتی استان های جنوبی ایران به شمار می رود که طرفداران زیادی هم در سراسر کشور دارد.

لیست غذاهای مجلسی ایرانی برای مهمانی (کباب ها)

هنگام تصمیم گیری برای شام یا ناهار مهمانی، کباب ها را از قلم نیاندازید. از پرطرفدارترین کباب هایی که می توانید برای مهمانی تدارک ببینید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. کباب کوبیده

کباب کوبیده بدون شک یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین غذاهای سنتی ایرانی به شمار می رود که حضور ثابت و پررنگی در مهمانی ها و مجالس خانوادگی دارد.

این غذای لذیذ و خوشمزه از کباب کردن گوشت چرخ کرده گوسفند یا گاو به همراه پیاز حاصل می گردد. برای درست کردن آن باید گوشت چرخ کرده گوسفندی را به خوبی مرینیت کنید و ورز دهید تا بافتی نرم و یکنواخت پیدا کند، سپس آن را به سیخ بکشید. خوبی این کباب این است که هم می توانید آن را با برنج و هم با نان سرو کنید و خیالتان راحت باشد که در هر دو صورت، رضایت مهمانان را جلب می کند.

2. جوجه کباب

بعد از کباب، جوجه کباب یکی دیگر از غذاهای محبوب و پرطرفدار ایرانی است که در مهمانی ها و مجالس، معمولاً سرو می گردد.

جوجه کباب همیشه یک انتخاب مطمئن و مورد پسند برای پذیرایی از مهمان در منزل است، چرا که هیچ کس دست رد به سینه اش نمی زند. پس هر زمانی که مهمان دارید ولی مطمئن نیستید برای پذیرایی چه غذایی تهیه کنید، جوجه کباب یک انتخاب ایده آل برای شما محسوب می گردد.

3. دنده کباب کرمانشاهی

دنده کباب یکی از غذاهای محلی و سنتی استان کرمانشاه است که طرفداران زیادی در سراسر کشور دارد. این غذای لذیذ معمولاً با گوشت گوسفند یا گاو تهیه می گردد. روش پخت سنتی و اصیل دنده کباب، کباب کردن آن بر روی ذغال یا منقل است. البته برخی از افراد نیز آن را درون فر یا روی گاز پخت می کنند.

دنده کباب اغلب با شیشلیک اشتباه گرفته می گردد؛ در حالی که روش تهیه و مواد اولیه این دو غذای مجلسی ایرانی با هم فرق دارد. برای تهیه شیشلیک علاوه بر دنده، از گوشت چرخ کرده نیز استفاده می گردد.

4. کباب تابه ای

کباب تابه ای که با نام های کباب دیگی یا کباب کوبیده زعفرانی هم شناخته می گردد، یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین غذاهای ایرانی به شمار می رود که علاوه بر آشپزخانه های خانگی، امروزه در منوی بیشتر رستوران ها نیز وجود دارد.

طرز تهیه ساده و سریع این کباب، آن را به یکی از بهترین انتخاب ها برای پذیرایی سریع از مهمان در منزل تبدیل کرده است. کافیست گوشت چرخ کرده گوسفند یا گاو را با پیاز، فلفل، زردچوبه و زعفران مخلوط کرده، به صورت دلخواه برش زده و سپس درون روغن داغ سرخ کنید. در نهایت وقتی هر دو طرف کباب ها سرخ شد، سس گوجه آماده شده را به آن اضافه کنید تا به خورد کباب برود.

5. کباب شامی

شامی کباب یا همان کتلت، یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین غذاهای سریع و آسان ایرانی برای شام و ناهار به شمار می رود. آنچه این غذا را از کتلت متمایز می کند، استفاده از گوشت در تهیه آن است.

طرز تهیه شامی کباب بسیار ساده بوده و معمولاً از یک دستور پخت استاندارد پیروی می کند. البته در برخی منطقه ها ایران، انواع مختلفی از گوشت شامل گوشت چرخ کرده قرمز، مرغ یا بوقلمون و حتی سنگدان برای تهیه آن به کار می رود.

علی رغم تنوع در نوع گوشت، شامی کباب با طعم و مزه بسیار لذیذ خود، همیشه به عنوان یک غذای مجلسی ایرانی سریع، خوش طعم و مقوی مورد علاقه خیلی ها بوده و طرفداران بسیاری دارد.

6. کباب کوبیده مرغ

کباب دیگری که می توان به لیست غذاهای مجلسی ایرانی اضافه کرد، کوبیده مرغ است که یکی از متداول ترین و پرطرفدارترین انواع کباب های خانگی در آشپزی ایرانی محسوب می گردد. این کباب خوش طعم، در واقع همان کباب کوبیده محبوب و مشهور است با این تفاوت که به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ در تهیه آن بهره می برند.

این کباب برای افرادی که امکان مصرف گوشت قرمز را ندارند، اما علاقه مند به چشیدن کباب کوبیده هستند، گزینه ای مناسب محسوب می گردد.

لیست غذاهای مجلسی ایرانی برای مهمانی (پیش غذاها)

اما پیش غذاها هم به همان مقدار غذای اصلی مهم اند و باید در موردشان فکر کنید. از جمله پیش غذاهای مجلسی ایرانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. خورشت ماست

خورشت ماست بر خلاف اسمش یک خورشت نیست، بلکه یکی از دسرهای خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که اصالت آن به شهر اصفهان برمی گردد. ترکیب اصلی این پیش غذای لذیذ گوشت و ماستی است که با انواع ادویه و گیاهان طعم دار مانند هل، زعفران، دارچین، گلاب و مغزهایی مانند بادام، پسته و گردو تهیه می گردد.

2. دلمه

دلمه یک گزینه عالی برای قرار گرفتن در کنار سایر غذاهای سفره مهمانی شماست. از آنجایی که دلمه برگ مو را تنها در فصل تابستان و بهار که درختان انگور برگ می دهند می توان درست کرد، در سایر فضل ها می توانید یکی دیگر از انواع دلمه فلفل دلمه، کلم و گوجه را بر اساس ذائقه مهمانان خود آماده کنید.

3. میرزا قاسمی

میرزا قاسمی یکی از غذاهای اصیل شمالی است که طرفداران زیادی در سراسر کشور دارد. اگرچه به عنوان غذای اصلی پ همراه با برنج سرو می گردد اما شما می توانید به عنوان یک پیش غذای خوشمزه برای مجالس و مهمانی های خود روی آن حساب کنید.

4. کشک بادمجان

کشکه بادمجان یکی دیگر از غذاهای اصیل و قدیمی ایرانی است که به عنوان یک پیش غذای بسیار خوشمزه در بیشتر مهمانی ها حضور دارد.

در نهایت

در این مطلب ما سعی کردیم لیستی از انواع غذا های مجلسی شامل خورست ها، پلوها، کباب ها و پیش غذاهای مختلف را به شما معرفی کنیم. شما هم اگر غذایی پیشنهاد دارید، می توانید در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 بهمن 1402 بروزرسانی: 16 بهمن 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 3055

به "لیست غذاهای مجلسی ایرانی برای مهمانی (21 غذای ایرانی)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیست غذاهای مجلسی ایرانی برای مهمانی (21 غذای ایرانی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید