دیدنی های تفلیس

به گزارش تور آسیایی ارزان، دیدنی های تفلیس

شهر تفلیس که در گرجستان با داشتن جمعیتی بالغ بر 1 میلیون و 114 میلیون نفر بر اساس آماری که در سال 2016 میلادی منتشر شد و همچنین جمعیت بسیار زیادی از گردشگرانی که به این شهر سفر می نمایند، پس پر بیراه نیست که از آن دسته شهرهایی باشد که پر از دیدنی های تاریخی و تفریحی گردد! این شهر زیبای گرجستانی ها که به عروس شهرهای قفقاز و آسیای میانه معروف شده، آن قدر از لحاظ جاذبه های دیدنی پر و غنی است که نامش در بین مقصد سفرهای خیلی از مسافران از نقاط دور و نزدیک دنیا رفته است. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که می خواهید به این شهر زیبای گرجی ها سفر کنید، باید از دیدنی های تفلیس به همراه اطلاعاتی همچون آدرس آن ها آگاه شوید. به همین خاطر ما امروز در خبرنگاران می خواهیم تا به معرفی کامل دیدنی های تفلیس بپردازیم تا در سفر به این شهر برای شما قابل استفاده باشد.

دیدنی های تفلیس

با ما سفر کنید و با تور ارزان گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

بعد از آشنایی با دیدنی های تفلیس و جزئیات آن ها به نظر می آید که باید درباره نکات و دانستنی هایی برای سفر به تفلیس اطلاعات کامل و درستی داشته باشید و از این رو ما پیشنهاد می کنیم تا مطلب راهنمای سفر به تفلیس را هم حتما مطالعه بفرمایید.

تاریخ شهر را در شهر قدیم تفلیس ببینید!

تا به حال نشده که کسی به شهر تفلیس گرجستان سفر کند و شهر قدیم تفلیس (Old Tbilisi) را نرود و از نزدیک نبیند. در بین دیدنی های تفلیس این یکی، کمی متفاوت تر از بقیه است. شهر قدیم تفلیس را به نام اولدتاون (Old Town) هم می شناسند ولی اسم اصلی آن Dzveli Tbilisi است.

در سال هایی که آن قدرها هم دور نیست، شهر قدیم تفلیس یکی از مهم ترین مناطق شهر تفلیس بوده است. شهر قدیم تفلیس بر روی یک شیب و در پایین تپه ای عظیم در تفلیس به وجود آمده. این قسمت از شهر که امروزه برای خود تبدیل به جاذبه ای دیدنی شده است، در سال 1993 میلادی در لیست میراث یونسکو به ثبت جهانی رسید. رزرو هتل در تفلیس به صورت آنلاینی و پرداخت ریالی امکان پذیر است.

جالب است درباره شهر قدیم تفلیس این نکته را بدانید که بیشتر خانه هایی که در آن وجود دارد همگی دارای حیاط های مخفی در خود هستند.

از آن جایی که این قسمت از شهر بسیار مهم بوده، مشاغل بسیار زیادی در آن شکل گرفته بوده است.

از آن جایی که در این قسمت از شهر چشمه های طبیعی آب گرم بسیاری وجود دارد، در گذشته حمام های آب گرم بسیار زیادی در این منطقه شکل گرفته بوده است.

بیشتر ساکنین این خیابان؛ ارتدکس ها، ارمنی ها و آذربایجانی ها هستند. در شهر قدیم تفلیس از سعید آباد که ایرانی ها آن را ساخته اند، آلکساندروف که بخش آلمانی نشین هاست و حمام های گوگردی حتما دیدن کنید.

  • آدرس: K.Tsamebuli Ave. 27, Tbilisi, Georgia

پل صلح، نمایی منحصر به فرد از تفلیس!

یکی از جاذبه های نمادین شهر که به دستور شورای شهر ایجاد شده، پل صلح تفلیس (Bridge of Peace) است. این پل زیبا 150 متر است. پل صلح که امروزه یکی از دیدنی های تفلیس است، برای ایجاد ارتباط بخش قدیمی شهر با قسمت مدرن و جدید شهر ساخته شد.

طرح سازه این پل به شکل ترکیبی از پل قوسی، پل خرپایی و پل طره ای است. پل صلح تفلیس انتها در تاریخ 6 می سال 2010 میلادی افتتاح شد.

معماری این پل زیبا توسط یک طراح برجسته و معروف ایتالیایی اجرا شده است.

این پل بر روی رود کورا که از شرق ترکیه سرچشمه می گیرد و از میان رشته کوه های قفقاز و کشورهای آذربایجان و گرجستان می گذرد و انتها به دریای خزر می ریزد، ایجاد شده است.

نمایی که این پل ایجاد نموده یکی از متفاوت ترین نماهایی است که در تفلیس وجود دارد.

بر روی سقف این پل از 6040 لامپ مخصوص LED استفاده شده است که وقتی شب ها آن ها را روشن می نمایند، صحنه ای خارق العاده را به وجود می آورند.

  • آدرس: Tbilisi, Georgia, Bridge of Peace

کلیسای اسمیندا، کلیسایی تازه ساز با معماری بیزانسی

کلیسای اسمیندا امروزه یکی از جاذبه ها و دیدنی های تفلیس است که بر خلاف چیزی که فکر می کنید اصلا هم قدیمی نیست و در سال 2004 میلادی ساخته شده است.

به این کلیسا به جز اسمیندا، کلیسای سامِبا (tbilisi sameba cathedral) هم می گویند.

البته نام رسمی و لاتین این کلیسا، Holy Trinity Cathedral of Tbilisi می باشد. این کلیسا را گرجی ها برای 2 هزارمین سال تولد حضرت مسیح و همچنین 500 سالگی رسمی شدن آیین مسیحیت در شاخه ارتدکس در این کشور، ساختند.

بودجه ساخت این کلیسا را مردم و تاجرین گرجستانی تامین نمودند.

برای ساخت این کلیسا اسقف اعظم گرجستان در سال 1989 فراخوانی عظیم برای طراحی این کلیسا بیان کرد. این کلیسا نمادی از گرجستان جدید است و دارای ارتفاع 50 متری است.

این کلیسا در خود دارای یک صومعه، 4 کلیسا در ابعاد کوچک، 5 کلیسا در زیر زمین، مدرسه الهیات و هتل را دارا می باشد.

در طراحی این کلیسا از موزاییک و اصول معماری بیزانسی استفاده شده است.

  • آدرس: Tbilisi, Georgia, Holy Trinity Cathedral of Tbilisi

پارک ریکه ، تجربه ای از یک عصر آرام در تفلیس!

یکی از دیدنی های تفلیس که قطعا هر کسی که به آن سفر کند به آن خواهد رفت، پارک ریکه (Rike park Tbilisi) است.

این پارک بسیار زیبای گرجستانی در سال 2013 میلادی در این شهر ساخته شد.

این پارک در قسمت تفلیس جدید و مدرنی قرار گرفته است که پل صلح آن را به شاردنی و شهر قدیم تفلیس مرتبط می سازد.

از طرفی دیگر پارک ریکه با استفاده از تله کابین، با گذشتن از مجسمه مادر گرجستان و میدان اروپا نیز قابل دسترسی است.

این پارک بسیار مدرن و زیباست و هر کسی که به تفلیس می رود برای یک بار هم که شده به این پارک سر می زند.

این که در این پارک در یک روز تابستانی و در کنار فواره های پارک بنشینید و دمِ غروب از غروب آفتاب و پایکوبی آب و موسیقی لذت ببرید، واقعا تصویری زیباست که در سفر به گرجستان در ذهن شما خواهد ماند.

  • آدرس: Tbilisi, Georgia, Rike Park

مجسمه مادر گرجستان، نمادی از دوستی و شجاعت گرجستانی ها

بدون شک و با اختلاف، زیباترین جاذبه نمادینی که در تفلیس و در گرجستان وجود دارد؛ کارتلیس ددا (Kartlis Deda) و یا همان مادر گرجستان است.

این مجسمه که یک اثر کاملا مفهومی بر فراز شهر تفلیس است، بر روی تپه های سولالاکی قرار گرفته و به خاطر موقعیت قرارگیری جغرافیایی بیشتر نقاط شهر تفلیس قابل دیدین است.

درباره مجسمه مادر تفلیس لازم به ذکر است که این جاذبه هم مانند کلیسای اسمیندا کاملا مناسبتی ساخته شده است.

در واقع کارتلیس ددا در سال 1958 میلادی به مناسبت جشن 1500 سالکی تفلیس ساخته شد. سازنده این تندیس عظیم و معروف یکی از مجسمه سازان مشهور گرجی به نام الگوجا آماشوکلی است.

ارتفاع این مجسمه 20 متر است و جنس آن از آلومینیوم است.

کارتلیس ددا یک بانوی گرجی با لباس سنتی و محلی است که در دست راستش یک شمشیر به معنای شجاعت و تهدید دسمنان گرجستان و در دست چپ خود یک کاسه به معنای پذیرایی از دوستان گرجستان را دارد.

  • آدرس: Sololaki St, Tbilisi, Georgia

شهر سیقناقی، بازمانده ای از عصر حجر در تفلیس!

یکی از دیدنی های تفلیس که شاید نامش را کمتر شنیده باشید، شهر سیقناقی (Sighnaghi) است. این شهر در 120 کیلومتری تفلیس و در منطقه کاختی قرار گرفته است و به عنوان یکی از جاذبه های تفلیس هم به شمار می رود.

از آن جایی که تاریخ و قدمت این شهر به زمان عصر سنگی باز می شود، دیدنی های تاریخی زیادی در آن انتظار شما را می کشند.

قبل از این که به این شهر نام سیقناقی را بدهند، نامش هرتی بوده است.

یکی از اتفاقات تاریخی که در این شهر افتاده و در تاریخ گرجستان به ثبت رسیده این است که هراکلیوس دوم در برابر هجوم داغستانی ها در سال 1762 میلادی مقاومت نموده است.

یکی از تاریخ نوشته هایی که از این شهر تاریخی یه جای مانده این است در سرشماری که در سال 1770 میلادی از این شهر به عمل آمد، 100 خانوار که بیشترشان هم صنعتگران و تاجران بوده است.

این شهر در گرجستان به عنوان شهر عشق معروف شده است و علتش هم این است که خیلی از زوج های تفلیسی در این شهر با هم ازدواج می نمایند.

  • آدرس: 120 KM Tbilisi, Georgia

قلعه ناریکالا، جاذبه ای ایرانی در تفلیس!

از جاذبه های تاریخی تفلیس که خیلی هم معروف است، قلعه ناریکالا (Narikala) است. این قلعه یکی از سازه های ایرانی است که در تفلیس و گرجستان هنوز هم از قرن 4 میلادی به بعد پابرجا مانده است.

این قلعه بر روی تپه و بین باغ گیاه شناسی و حمام های گوگردی این شهر پدید آمده است.

یکی دیگر از اسامی قلعه ناریکالا، قلعه مادر است.

قبل ترها استفاده بعضی از نقاط ناریکالا به عنوان یک سیاهچاله و زندان بوده است.

هر زمانی که برای بازدید از ناریکالا در نظر بگیرید، مناسب است.

  • آدرس: Narikala Hill, Georgia

باغ گیاه شناسی تفلیس، باغی تاریخی با 4500 گونه گیاهی

یکی از جاذبه های تفلیس که بسیار دیدنی است بدون شک باغ گیته شناسی این شهر است که به باغ گیاه شناسی ملی گرجستان (National Botanical Garden of Georgia) هم معروف است.

به این باغ که بوتانیکال گاردن هم می گویند، علاوه بر این که یک جاذبه است؛ یک بنیاد تحقیقاتی و آموزشی در زمینه گیاهان و به صورت کلی طبیعت هم هست.

بوتانیکال گاردن در قرن 17 میلادی به عنوان یک باغ گیاه شناسی سلطنتی در ابتدا افتتاح شد که در آن تا سال 1845 میلادی گیاهان دارویی و زینتی برای دربار سلطنتی پرورش داده می شد.

این باغ مجهز به سیستم خنک نماینده و بسیاری از دیگر امکانات برای ثابت و تنظیم نگه داشتن دمای هوای گیاهان این باغ است.

در باغ گیاه شناسی در حدود 4500 گونه گیاهی وجود دارد.

  • آدرس: 12 Bambis Rigi Street, Tbilisi, Georgia

موزه مردم شناسی تفلیس، جایی که مردم گرجستان را بهتر می شناسید!

یکی از دیدنی های تفلیس که بسیار جالب و فرهنگی است و نوع و غالب متفاوتی هم دارد، موزه مردم شناسی تفلیس (Tbilisi Open Air Museum of Ethnography) است.

در این موزه که در فضایی باز و بسیار زیبا و طبیعی هم به وجود آمده است می توانید در کنار بازدید از زیبایی های طبیعی و جاذبه گونه ای که در اطرافتان هست، با زندگی مردم تفلیس و فرهنگ آن ها به واسطه همه آن چیزهایی که در این موزه به نمایش گذاشته شده، آشنا شوید.

این موزه را در سال 1966 میلادی یکی از تاریخ شناسان و قوم نگاران مشهور و به نام گرجستانی به وجود آورد.

البته در سال 2004 بود که چندین موزه دیگر را در هم ادغام کردند و در نهایت موزه فعلی را به وجود آوردند.

در این موزه بسیار عظیم که 52 هکتار است، 14 منطقه، 70 خانه سنگی و در حدود 8 هزار وسیله تاریخی به وجود آمده است.

این موزه در یک منطقه کوهستانی بنا شده و دارای وسایل بازی هم در خود هست.

شما می توانید از ساعت 10 صبح تا 18 بعد از ظهر از این موزه بازدید کنید.

  • آدرس: Turtle Lake Street, Tbilisi, Georgia

کلیسای متخی، کلیسای سقف گنبدی!

یکی از کلیساهای معروف تفلیس و گرجستان، کلیسای متخی (Metekhi St. Virgin Church) است که در کنار رود کورا و به دستور پادشاه وقت گرجستان در قرن 12 میلادی ساخته شده بوده است.

از نکات جالبی که درباره این کلیسا وجود دارد این است که کلیسای متخی تفلیس برای بارها مورد هجوم و تخریب قرار گرفته است اما هر بار مورد بازسازی قرار گرفته و از اول ساخته شده است.

اگر به بازدید از این اثر تاریخی در تفلیس پرداختید این را بدانید که در کنار ساختمان این کلیسا یک تندیس ساخته شده است که در واقع یادبودی است از پادشاه وختانگ اول که سوار بر اسب است.

  • آدرس: Metekhi St, Tbilisi, Georgia

اگر تا به حال به شهر تفلیس سفر نموده و از جاذبه های دیدنی این شهر بازدید نموده اید، از شما می خواهیم که تجربیات خود را از این سفر و جاذبه گردی از تفلیس برای ما کامنت نمایید!منبع: الی گشت

انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 886

به "دیدنی های تفلیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های تفلیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید