راه های افزایش جریان خون در پوست سر؛ 12 ترفند بی نظیر برای تقویت رشد موها

به گزارش تور آسیایی ارزان، محصولات مراقبت از مو از قبیل روغن ها، ماسک ها و نرم کننده ها همگی مفیدند، اما برای داشتن موهای سالم و پرپشت کافی نیستند. افزایش جریان خون در پوست سر یکی از برترین راه چاره ها برای تقویت رشد مو است که اغلب نادیده گرفته می گردد. در حقیقت، گردش خون بسیار ضروری تر از چیزی است که فکر می کنید.

راه های افزایش جریان خون در پوست سر؛ 12 ترفند بی نظیر برای تقویت رشد موها

گردش خون مناسب کلید رشد مو است. افزایش جریان خون در سر، رشد موها را تحریک می نماید و درخشندگی آن ها را بهبود می بخشد. تا انتهای این مقاله از خبرنگاران مگ با ما همراه باشید تا با راه های تقویت گردش خون در پوست سر آشنا شوید.

گردش خون چه تاثیری روی پوست سر و مو دارد؟

داشتن موهای سالم، پرپشت و زیبا فقط در صورتی امکان پذیر است که پوست سرتان را در شرایط خوبی نگه دارید. گردش خون تضمین می نماید که پوست سر تمام مواد مغذی و اکسیژن مورد احتیاج خود را دریافت کند.

مو دارای چرخه رشد است که به چهار مرحله آناژن، کاتاژن، تلوژن و اگزوژن تقسیم می گردد. آناژن مرحله فعال چرخه مو است، یعنی زمانی است که موهای نو در حال رشد هستند. مدت زمان فاز آناژن به عوامل ژنتیکی بستگی دارد، اما جریان خون در زیر پوست هم به آن یاری می نماید و باعث بلندتر شدن موها می گردد.

فولیکول های مو اکسیژن و مواد مغذی مورد احتیاج خود را از خون می گیرند. در پایه هر فولیکول مو، توده ای از سلول ها به نام پاپیلا واقع شده است که به شبکه متراکمی از عروق خونی متصل است. گردش خون مناسب در پوست سر، خون رسانی به فولیکول های مو را تضمین می نماید و درنتیجه باعث طولانی تر شدن فاز آناژن می گردد.

در مقابل، گردش خون ضعیف به معنی تغذیه ناکافی فولیکول های مو است و باعث کوتاه تر شدن فاز آناژن می گردد. در صورتی که فولیکول های مو مواد مغذی و اکسیژن کافی دریافت ننمایند، عملکرد مناسبی از خود نشان نمی دهند که این به فراوری تار موهای کوتاه و شنماینده منجر می گردد.

علائم گردش خون ضعیف در پوست سر

گردش خون ضعیف در پوست سر با چند علامت مختلف همراه است که شامل موارد زیر هستند:

  • ریزش مو (بیشتر از حد معمول)
  • ضعیف و شنماینده بودن تارهای مو
  • کدر بودن موها
  • خشک و زبر بودن موها
  • نازک شدن موها و کاهش تراکم آن ها

علت کمبود جریان خون در پوست سر

از دلایل کاهش جریان خون در سر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی: استفاده از محصولات مراقبت از موی حاوی مواد شیمیایی برای مدت طولانی می تواند فولیکول های مو را مسدود نموده و عروق خونی اطراف آن ها را منقبض کند. این امر در نهایت به کاهش جریان خون منجر می گردد.
  • تجمع عرق و سبوم: عرق و سبوم می توانند کریستال هایی را در نزدیکی فولیکول های مو ایجاد نمایند که باعث مسدود شدن جریان خون می شوند.
  • استرس: داشتن سبک زندگی پراسترس باعث منقبض شدن مویرگ های پوست سر می گردد و جریان خون را در آن کاهش می دهد.

علاوه بر این، محکم بستن موها هم می تواند تنش و فشار بیش از حد به آن ها وارد کند و جریان خون را در پوست سر کاهش دهد. بنابراین بهتر است همواره از مدل موهای نسبتا شل بهره ببرید.

راه های افزایش جریان خون در پوست سر

راه چارههای زیر جریان خون را در پوست سر تقویت می نمایند و رشد، استحکام و درخشنگی موها را بهبود می بخشند.

1. پوست سرتان را ماساژ دهید

ماساژ یکی از برترین راه ها برای افزایش جریان خون در پوست سر است. ماساژ باعث باز شدن عروق خونی می گردد و آن ها را وادار می نماید که اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به فولیکول ها برسانند، متابولیسم را در پاپیلاها افزایش دهند و دفع مواد زائد را تسهیل نمایند.

تحقیقات نشان می دهد که ماساژ با تحریک اعصاب پاراسمپاتیک، شل کردن عضلات و گشاد کردن مویرگ ها باعث افزایش گردش خون می گردد. تنها نکته مهم این است که از یک روش مناسب برای این کار بهره ببرید تا از آسیب دیدگی مو جلوگیری گردد. بدین منظور می توانید یکی از 2 روش زیر را امتحان کنید:

  • پوست سر خود را به آرامی با نوک انگشت ها و با حرکات دایره ای شکل ماساژ دهید. برای بهبود گردش خون در پوست سر باید روی ریشه مو تمرکز کنید.
  • به سراغ یک ماساژور ساده پوست سر یا یک مشابه بروید.

برای داشتن یک ماساژ خوب می توانید از روغن های ولرم مثل روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن جوجوبا، روغن بادام، روغن دانه کنجد، روغن آرگان مراکشی، روغن دانه آفتابگردان و روغن کرچک هم بهره ببرید. همه این روغن ها حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی هستند که باعث رشد موها می شوند.

2. روش وارونگی را امتحان کنید

روش وارونگی ممکن است در ابتدا سخت و پیچیده به نظر برسد، اما در حقیقت بسیار ساده است. در این روش باید روی تخت دراز بکشید و سر خود را از آن آویزان کنید. راه چاره دیگر این است که برخی از حرکات یوگا از جمله شیرشاسانا (ایستادن روی سر) را انجام دهید. این کار باعث افزایش جریان خون در پوست سر می گردد و اکسیژن و مواد مغذی بیشتری در اختیار موها قرار می دهد.

از هر تکنیکی که استفاده می کنید، به یاد داشته باشید که نباید برای مدت طولانی در شرایط وارونه باقی بمانید. چون ممکن است بعد از آن احساس ناراحتی و سرگیجه کنید. به علاوه، توصیه می گردد این کار را با معده خالی انجام دهید.

3. پوست سر خود را تمیز کنید

مواد آلاینده ، سلول های مرده و بقایای محصولات آرایشی و بهداشتی در طول زمان روی پوست سر انباشته می شوند، به فولیکول های مو نفود می نمایند و باعث مسدود شدن آن ها می شوند.

فولیکول های مسدودشده قادر به دریافت جریان خون مناسب در زیر پوست نیستند؛ درنتیجه، کوچک می شوند که این امر با ضعیف شدن موها همراه است. علاوه بر این، انباشته شدن سلول های مرده و سبوم اضافی روی پوست سر می تواند زمینه رشد میکروب ها را فراهم کند و حتی به عفونت منجر گردد.

اگر پوست سرتان چرب است، هر یک تا 2 روز یک بار و اگر خشک است، هر سه تا چهار روز یک بار موهایتان را بشویید. بعلاوه برای خلاص شدن از شر سلول های مرده پوست، چربی اضافی، آلاینده ها و بقایای محصولات آرایشی و بهداشتی باید یک بار در ماه از شامپو شفاف نماینده بهره ببرید.

4. به طور منظم روی موهایتان برس بکشید

برس کشیدن موها باعث تحریک مویرگ ها و افزایش جریان خون در پوست سر می گردد. با این حال، باید از برس زدن شدید یا بیش از حد موها خودداری کنید، چون می تواند به کوتیکول های مو آسیب برساند و باعث شکستگی مو گردد.

5. از اسانس ها یا روغن های ضروری بهره ببرید

اعتقاد بر این است که روغن های ضروری مانند اسطوخودوس، آویشن، رزماری و نعناع فلفلی به افزایش گردش خون در پوست سر یاری می نمایند. علاوه بر این، می توانند احتمال ابتلا به برخی از عفونت های میکروبی را در پوست سر کاهش دهند. برای استفاده از این اسانس ها به صورت زیر عمل کنید:

  • سه تا پنج قطره از اسانس مورد علاقه خود را با 2 تا سه قاشق غذاخوری روغن حامل (مانند روغن زیتون یا نارگیل) ترکیب کنید تا رقیق گردد.
  • مخلوط به دست آمده را به آرامی به پوست سر خود بمالید.
  • اجازه دهید روغن به مدت 10 تا 15 دقیقه روی سرتان بماند، سپس آن را با آب گرم بشویید. آب گرم باعث جذب بهتر مواد مغذی می گردد.

6. از محرک های رشد مو یاری بگیرید

محرک های رشد مو سرم ها یا روغن هایی هستند که برای بهبود گردش خون فرموله می شوند. این محصولات حاوی مواد فعالی هستند که به افزایش جریان خون در فولیکول های مو یاری می نمایند.

ماینوکسیدیل یکی از محرک های رشد مو است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول روی کانال های پتاسیم موجود در عروق خونی و فولیکول های مو تاثیر می گذارد و با گشاد گردن عروق باعث افزایش گردش خون می گردد.

معمولا توصیه می گردد زنان 2 بار در روز و هر بار از یک میلی لیتر محلول ماینوکسیدیل 2 درصد استفاده نمایند. دوز توصیه شده برای مردان، یک میلی لیتر محلول ماینوکسیدیل 2 تا 5 درصد است که باید آن را 2 بار در روز روی پوست سر بمالند. با این حال، بهتر است نحوه مصرف به وسیله متخصص پوست و مو معین گردد.

7. استرس خود را کنترل کنید

چند مطالعه نشان داده اند که استرس روانی می تواند گردش خون را در عروق خونی کاهش و خطر حمله قلبی را افزایش دهد. بنابراین کنترل استرس برای حفظ گردش خون سالم در پوست سر و بدن شما مهم است. راه چارههای زیر می توانند برای دستیابی به این هدف مفید باشند:

  • رایحه درمانی با اسانس ها یا روغن های ضروری مانند نعناع فلفلی، یاسمن، رز و اسطوخودوس را امتحان کنید. همه این اسانس ها عطری آرام بخش دارند که به کنترل استرس یاری می نماید. شما می توانید شمع های معطر حاوی روغن های ضروری را در محیط زندگی خود روشن کنید یا چند قطره از آن ها را داخل آب وان بریزید. روش دیگر، استفاده از دیفیوزر رایحه درمانی است.
  • هر روز حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. شما می توانید با ترکیب تمرینات هوازی و قدرتی یک برنامه ورزشی مناسب طراحی کنید. اگر مبتدی هستید، بهتر است از تمرینات ساده مانند دوچرخه سواری و دویدن آغاز کنید.
  • به میزان کافی بخوابید. بیشتر بزرگسالان برای حفظ سلامتی خود به حداقل 6 تا هفت ساعت خواب آرام احتیاج دارند. البته ذکر این نکته لازم است که پرخوابی (بیش از هشت ساعت در روز) می تواند تاثیر معکوس داشته باشد.

8. تمرینات تنفسی را انجام دهید

تمرینات تنفسی مانند پرانایاما در یوگا باعث افزایش اکسیژن رسانی به کل بدن از جمله پوست سر می شوند. چنین تمریناتی که شامل دم و بازدم عمیق هستند، علاوه بر بهبود اکسیژن رسانی، فکر را آرام می نمایند و استرس را که از دلایل ریزش مو است کاهش می دهند.

9. از رژیم غذایی سالم پیروی کنید

نیاسین یا ویتامین B3 خاصیت ضدالتهابی دارد و به افزایش جریان خون در پوست سر یاری می نماید. مرغ، گوشت گاو، ماهی، قارچ، برنج قهوه ای، بادام زمینی، نخود سبز، آووکادو و بوقلمون از منابع خوب نیاسین هستند. علاوه بر نیاسین، ویتامین A، روی، آهن و پروتئین هم در تقویت رشد موها و حفظ سلامت و شادابی آن ها نقش دارند.

نوشیدن آب هم می تواند به تسهیل گردش خون در سراسر بدن از جمله پوست سر یاری کند. آب برای انتقال اکسیژن به سلول ها و بافت ها مهم است. بنابراین هنگام کم آبی بدن ممکن است موها کدر و خشن به نظر برسند.

10. تمرینات پوست سر را انجام دهید

تمرینات پوست سر که شامل شل کردن و کشش عضلات سر هستند، خون رسانی کافی و بدون وقفه را به فولیکول های مو تضمین می نمایند. برای استفاده از این روش باید ابروهای خود را تا جایی که می توانید به سمت بالا ببرید و سپس آن ها را پایین بیاورید. این کار را هر روز چند بار تکرار کنید.

11. از آب پیاز خام بهره ببرید

پیاز حاوی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی است. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می نمایند و جلوی استرس اکسیداتیو را می گیرند. بنابراین پیاز به گردش خون در پوست سر یاری می نماید و به همین علت اغلب به عنوان یک داروی قدیمی برای تقویت رشد مو استفاده می گردد.

یک یا 2 عدد پیاز را پوست بگیرید و در مخلوط کن بریزید. آب پیاز را بگیرید و تفاله آن را کنار بگذارید. این آب را روی پوست سر خود بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند. سپس آن را با یک شامپوی ملایم بشویید.

نکته: آب پیاز خام بوی بسیار قوی دارد. توصیه می گردد آب پیاز را فقط روی پوست سر بمالید و از تماس آن با موهای خود جلوگیری کنید.

12. با آب سرد دوش بگیرید

برخی از افراد معتقدند که سرما باعث افزایش جریان خون می گردد، چون بدن سعی می نماید با ارسال خون گرم به منطقه ها سرد به افزایش دمای آن ها یاری کند. البته برای اثبات این ادعا به تحقیقات بیشتری احتیاج است.

اگر بیمار هستید یا در دوران نقاهت بیماری به سر می برید، از دوش آب سرد اجتناب کنید و نظر پزشک خود را درباره امتحان کردن این روش بپرسید.

کلام پایانی

پوست سر شما از مواد مغذی و اکسیژن موجود در خون تغذیه می نماید. ماساژ دادن پوست سر، استفاده از روغن های ضروری و سایر روش هایی که در این مقاله به آن ها اشاره نمودیم می توانند با افزایش جریان خون در پوست سر به رشد موها و حفظ شادابی آن ها یاری نمایند. با این حال، در کنار این راه چارهها باید به یک روتین مراقبت از موی مناسب هم پایبند باشید. این روتین شامل استفاده از شوینده و نرم نماینده مناسب و محافظت از موها در برابر گرما است.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: skinkraft, stylecraze, emedihealth

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 اسفند 1402 بروزرسانی: 9 اسفند 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 3666

به "راه های افزایش جریان خون در پوست سر؛ 12 ترفند بی نظیر برای تقویت رشد موها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های افزایش جریان خون در پوست سر؛ 12 ترفند بی نظیر برای تقویت رشد موها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید