رنگیزه های دندان

به گزارش تور آسیایی ارزان، یک فنجان چینی زیبا را در نظر بگیرید آن را هر روز از قهوه و نوشابه پر کنید. فنجان را در معرض سرما، گرما، دود و الکل قرار دهید. حال داخل آن غذا یا ماده ای که مختصر رنگی دارد بریزید. بعد فنجان را با یک مایع ظرفشویی

رنگیزه های دندان

نویسنده: دبورا تکاک

مترجم: مینا اسماعیلی

7 روش زدودن رنگیزه های دندانی

یک فنجان چینی زیبا را در نظر بگیرید آن را هر روز از قهوه و نوشابه پر کنید. فنجان را در معرض سرما، گرما، دود و الکل قرار دهید. حال داخل آن غذا یا ماده ای که مختصر رنگی دارد بریزید. بعد فنجان را با یک مایع ظرفشویی قوی بشویید. در نهایت ترک های نازک و ظریفی بر روی سطح آن ظاهر خواهند شد و قبل از آنکه متوجه شوید فنجانی که زمانی کاملاً سفید بود، کثیف و کهنه جلوه می نماید. دندان های شما هم درست مانند آن فنجان چینی زیبا هستند. هنگامی که برای نخستین بار می رویند سفید و درخشانند. اما روزی سه بار یا بیشتر با چای، نوشابه، نوشیدنی های اسیدی و غذاهای رنگی در تماسند. در نتیجه ی تأثیر این عوامل را به شکل رنگین شدن بروز می دهند. منظور از این نیست که دندان ها باید کاملاً سفید باشند. در واقع رنگ طبیعی دندان از زرد روشن تا زرد مایل به قرمز متغیر است. اما با افزایش سن رنگ دندان ها تیره و تیره تر می شود. مینای دندان به تدریج ترک خورده و فرسایش می یابد. در نتیجه ی فرسایش مینا، عاج دندان که درجه سختی آن از مینای دندان کمتر است و رنگ مواد غذایی را به خود جذب می نماید، در معرض مواد مختلف قرار می گیرد. رنگیزه ها (1) هم چنین بر روی پلاک و جرم دندان و شیارها، گوشه و زاویای دندان جای می گیرند. رنگیزه ها انواع مختلفی دارند. گاهی در اثر مصرف آنتی بیوتیک ها ایجاد می شوند، گاه تغییر در سوخت و ساز بدن، عامل ایجاد رنگیزه بر روی دندان است و گاه تب بالا منجر به ایجاد رنگیزه بر روی دندان می شود. به هر حال عامل ایجاد این ضایعه هرچه باشد باید به وسیله دندان پزشک رفع شود. اما رنگیزه های شایع - که در اثر مصرف قهوه و کشیدن سیگار ایجاد می شوند - را می توان با استفاده از روش های زیر رفع نمود:

- شستن دندان ها بعد از هر وعده غذا

اگر تمیز کردن و شستشوی دندان ها به طور مرتب و دایم انجام شود احتمال ایجاد رنگ بر روی دندان ها بسیار کمتر است.

- شستشوی دندان ها با جوش شیرین

میزانی جوش شیرین را با آب اکسیژنه مخلوط کنید به طوری که ترکیب خمیرمانندی حاصل شود. سپس به مسواک زدن دندان ها رنگ گرفته بپردازید به نحوی که این ترکیب با لثه ها برخورد نکند. دقت نمایید میزان آب اکسیژنه بیش از حد لازم نباشد زیرا زیادی آب اکسیژنه موجب سوختگی می شود.

- دقت در شستشوی دندان هایی که پلاک بر روی آن ها تشکیل شده

پس از مسواک زدن دندان ها را با یک محلول رنگی بشویید تا نقاطی که هنوز پلاک روی آنها وجود دارد معین شود. اگر روش مسواک زدن خود را اصلاح نکنید این نقاط، برای تشکیل رنگیزه مستعد خواهند بود.

- بشویید، بشویید، بشویید

پس از صرف هر وعده غذا، خرده های غذای به جای مانده در دهان را بشویید. اگر امکان رفتن به دستشویی و شستشوی دهان برایتان وجود ندارد همین کار را می توانید با یک لیوان آب، یعنی شستن دهان با آب و سپس قورت دادن آن انجام دهید.

- استفاده از مسواک برقی

مسواک های برقی بیش از مسواک های معمولی پلاک های مستعد رسوب رنگ بر روی آن ها از روی دندان ها می شویند. مطالعات نشان می دهند که مسواک های برقی پلاک دندان را به میزان 98/2% از روی دندان ها برمی دارند.

- محلول حلال پلاک

محلول های دهانه شویه ی حاوی مواد ضد باکتری احتمال تشکیل پلاک و در نتیجه رنگیزه را کاهش می دهند.

- خود را از خندیدن محروم نکنید

اگر می خواهید دندان هایتان را با یکی از سفیدنماینده های قوی دندان، درخشان کنید، دست نگه دارید. البته این محلول ها اثر فوری دارند. ولی استفاده از آن ها مثل آن است که سطح پیشخوان کابینت را با سیم بسایید. این محلول ها رنگ را از روی دندان ها پاک می نمایند. اما مینای دندان را هم از بین می برند. هرچه مینای دندان نازک تر شود، عاج دندان از پس مینای دندان بیشتر رؤیت می شود. هنگامی که از قطر مینای دندان کاسته می شود، عاج دندان به علت داشتن رنگ تیره تر سایه می اندازد و چنین به نظر می آید که دندان ها رنگی شده اند.

- در مسواک زدن و شستشوی دندان ها افراط نکنید

محکم تر مسواک زدن نشانه ی بهتر مسواک زدن نیست. یک مسواک زبر که با صرف نیروی عضلانی زیاد بر روی دندان کشیده می شود، درست به میزان یک خمیر دندان قوی می تواند موجب خورده شدن و از بین رفتن مینای دندان شود.

پی نوشت :

1. Stains.

منبع مقاله :

تکاک، دبورا، (1388) درمان های خانگی، مترجم: مینا اسماعیلی، ویراستار پزشکی: نوید محمدی، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم

منبع: راسخون
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1853

به "رنگیزه های دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگیزه های دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید