روابط ایران و عمان با وجود بحران های منطقه رو به جلو است

به گزارش تور آسیایی ارزان، خبرنگاران، سرویس بین الملل - فاطمه صالحی: کشور عمان که از دیرباز نقش طرف سوم و کشور بی طرف را در بسیاری از مناقشات منطقه ای ایفا نموده، همیشه با ایران روابط محبت آمیز و ریشه داری داشته و دو طرف برای تقویت این روابط کوشش می نمایند.

روابط ایران و عمان با وجود بحران های منطقه رو به جلو است

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

این روزها اخباری در مورد وخامت حال قابوس بن سعید پادشاه عمان منتشر می گردد. قابوس بن سعید همیشه روابط خود و محبت آمیز ای با ایران داشته است. سیاست کشور عمان در تقویت روابط خود با کشورهای منطقه به ویژه ایران از دیرباز در اولویت های سیاستمداران این کشور قرار گرفته است اما به نظر می رسد این اولویت جدای از اشخاص و افرادی که در عمان در مسند قدرت می نشینند همیشه مد نظر رهبران این کشور بوده و خواهد بود.

عبدالله باعبود تحلیل گر سیاسی عمانی و کارشناس امور خاورمیانه در تبادل نظر با خبرنگار مهر در مورد روابط عمان و ایران تاکید نمود: روابط دو کشور برجسته، مستحکم و پایدار است چرا که این روابط بر اساس اصول مستحکم از جمله اصول جغرافیایی، همجواری، تاریخ مشترک، دین، جامعه، فرهنگ، منافع و دیدگاه های مشترک پایه ریزی شده است.

وی در ادامه تاکید نمود: با وجود تمام تغییر و تحولات و درگیری ها و بحران های موجود در منطقه، روابط میان عمان و ایران در راستای خدمت به ملت های دو کشور و هم چنین خدمت به تمام کشورهای منطقه و امنیت و صلح جهانی رو به جلو است. با توجه به تمام نکات گفته شده، این روابط در آینده نیز مانند شرایط کنونی ادامه خواهد یافت.

این تحلیل گر عمانی در مورد سیاست خارجی عمان توضیح داد: کشور عمان سیاست خارجه خود را بر اساس اصل احترام و بی طرفی مثبت و دوری گزیدن از اختلافات و درگیری ها و حسن همجواری و همکاری با همگان و عدم مداخله در امور داخلی دیگران و هم چنین حل اختلافات به وسیله تبادل نظر تدوین نموده است.

وی در ادامه تاکید نمود: این مبانی، در واقع در سیاست خارجه عمان ثابت بوده و هرگز تغییر نخواهد کرد. این مبانی در تاریخ، تفکر و فرهنگ جامعه عمانی در جریان است.

این کارشناس امور خاورمیانه در ادامه در مورد روابط میان عمان و ایران تاکید نمود: روابط دو کشور در تمام سطوح تاریخی و ریشه دار بوده و ما شاهد احترام متقابل و همکاری مشترک میان آنها برای تحقق امنیت در منطقه در سایه چالشهای پیش رو هستیم.

وی اضافه نمود: ایران و عمان می توانند سطح همکاری های خود را در زمینه های مختلف از جمله زمینه های سیاسی و دیپلماتیک به وسیله تقویت تبادل نظرهای رسمی و مردمی و به دست آوردن دیدگاه مشترک در چارچوب خدمت به امنیت و صلح منطقه ای افزایش دهند.

عبدالله باعبود هم چنین در مورد موانع احتمالی در راستا تقویت روابط دو جانبه توضیح داد: ممکن است بعضی مسائل مانند خروج آمریکا از توافق هسته ای و یا اختلافات میان ایران و آمریکا و بعضی کشورهای منطقه در این راستا سنگ اندازی کند اما می توان این مسائل را با تفاهم و تبادل نظر حل و فصل کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 586

به "روابط ایران و عمان با وجود بحران های منطقه رو به جلو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط ایران و عمان با وجود بحران های منطقه رو به جلو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید