سلطان نشین عمان جهنم تروریسم؛ بهشت راهکارهای دیپلماتیک

به گزارش تور آسیایی ارزان، کشور عمان در بحران های متعدد منطقه ای و بین المللی نقش موثری داشته است و بر عکس بعضی از همتایان خود در شورای همکاری خلیج فارس که به تخریب و فتنه گری در منطقه مشغولند برای خود در منطقه و جهان اعتباری کسب نموده است.

سلطان نشین عمان جهنم تروریسم؛ بهشت راهکارهای دیپلماتیک

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سلطان نشین عمان پیروز شده است که خود را از آتش بحران های منطقه ای ایمن نگه دارد. عوامل متعددی سبب شده است که سلطان نشین عمان از طوفان های سیاسی و امنیتی که بیشتر کشورهای عربی را در نوردیده است در امان بماند که مهمترین این عوامل تسامح و پیوند دینی و سیاسی با یکدیگر است که نمونه منحصر به فردی از سلطان نشین عمان به نمایش گذاشته است.

سلطان نشین عمان در رتبه یکی به آخر مانده از بیست کشور خاورمیانه که در معرض تروریسم قرار دارند، محسوب می شود و به عبارتی از 10 حدود صفر از نظر در معرض تروریسم قرار داشتن، است.این بر اساس رده بندی شاخصه های تروریست بین المللی در سال 2014 است و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس در رتبه های متفاوتی قرار می گیرد.تنها قانون مشاخصه با تروریسم در سلطان نشین وجود دارد و از سال 2007 به بعد هیچ قانون یا مصوبه ای در زمینه مشاخصه با تروریسم وضع نشده است.

عمان به ثبات مردمی و دولتی و تسامح کم نظیر در منطقه بحرانی مشهور است و این با وجود جمعیت انبوه در مقایسه با دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس است و جمعیت آن از سه میلیون نفر فراتر می رود.این با وجود مساحت گسترده که تقریبا معادل مساحت ایتالیاست و نیز تعدد مذهبی، دینی، نژادی، قبیله ای و مسائل اقتصادی و میراث جنگ و نزاع مناطق و قبایل در آن است.

سلطان نشین عمان خود را از کشمکش ها و قطب بندی ها و حالت خفقان که تغذیه نماینده تروریسم است در امان نگه داشته است و شرایط به گونه ای نیست که بستر مناسبی برای رشد تروریسم به وجود آورد.عمان کشوری است که کمترین افراد را در میان گروه های تکفیری حاضر در مناطق نزدیک به این کشور دارد.عمانی ها به اینکه درمیان گروهک داعش و دیگر گروه های تکفیری در سوریه و عراق، هیچ عمانی وجود ندارد، افتخار می نمایند.تنها مورد در این زمینه که آنهم اتفاقی بوده است، دانشجویی که در عربستان متولد و زندگی کرده است و در کنار گروه موسوم به الکتبیه الخضراء در سوریه در سال گذشته کشته شد.

آرامش و بی طرفی

به ندرت اتفاق می افتد که سلطان نشین عمان همانند کشورهای همسایه خود مانند یمن، عربستان سعودی و ایران به تیتر یک رسانه های دنیا تبدیل شود.کمی قبل در امسال، وزیر خارجه عمان در مصاحبهیی با یک شبکه تلویزیونی به تشریح سیاست کشورش پرداخت و گفت: ما به هیچ طرفی وابسته نیستیم بلکه کوشش می کنیم که آنچه برای دو طرف مفید است انتقال دهیم. این نقش به سزایی در حفظ انسجام داخلی و دور کردن آن از هر گونه قطب بندی واقعی با توجه به کشمکش های منطقه ای ایفا کرده است.سلطان نشین عمان در نزاع ها و بحران ها و درگیری ها میان طرف های عربی شخصیت محتاطی دارد.در عمان اجازه دامن زدن علیه طرف دیگر در مساجد و منبرهای آن داده نمی شود.

سلطان نشین عمان از نظر مشاخصه با پولشویی و تغذیه تروریسم در میان کشورهای عربی رتبه نخست و در میان کشورهای دنیا رتبه 29 را دارد و این به علت کوشش های کمیته ملی مشاخصه با پولشویی و تغذیه اقتصادی تروریسم است.عمان به طور جدی مانع از حمایت از تروریسم می شود و دولت این کشور پیروز به ممانعت از هر گونه تحرک مردمی یا اقدامی به نفع گروه های تکفیری و مسلح شده است.

عمان تنها کشوری است که در ائتلاف ظوفان قاطعیت علیه یمن،در نیروهای عربی مشترک احتاقتصادی در مصر و در ائتلاف بین المللی علیه داعش در عراق و سوریه مشارکت نکرده است.این سیاست توام با احتیاط عمان در قبال پرونده های عربی بحران زا را نشان می دهد.

طایفه گرایی در عمان جرم کیفری است

بر اساس ماده 130 قانون جزایی سلطان نشین عمان، هر فردی که در راستای ایجاد جنگ داخلی در این کشور حرکت کند به زندان ابد محکوم می شود و کسانی که در راستای دامن زدن به مسائل دینی و مذهبی در این کشور حرکت نمایند به 10 سال زندان محکوم می شود. هر که در راستای تفرقه و تنفر میان مردم این کشور حرکت کند نیز به زندان موقت تا 10 سال محکوم می شود.این قانونی پیشرفته در منطقه ای که بحث های طایفه ای و تنفر و دامن زدن به مسائل حرف اول را در بسیاری از کشورهای آن به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس می زند، محسوب می شود.

سلطان نشین عمان تنها کشوری است که قوانینی از این دست در دنیا عرب در آن وجود دارد.نکته قابل تامل این است که این قوانین قبل از اینکه قوانین مکتوب باشد یک واقعیت همزیستی است وبخش زیادی از آن به ماهیت عمان از نظر تسامح و همزیستی با وجود تنوعی که در آن وجود دارد، است.

نقش پدرانه سلطان قابوس

سلطان قابوس بن سعید همزمان با به قدرت رسیدن سیاست پدرانه ای در قبال مخالفان خود در پیش گرفت که این دودستگی ها و جنگ های داخلی در عمان را سرانجام داد.این نقش پدرانه در عفو عمومی کسانی که با دولت در جنگ ظفار جنگیده اند، بازگرداندن همه تبعید شدگان و برخورد مشابه دیگر عمانی ها با این افراد، متجلی شد.این درباره میراث جنگ جبل الاخضر در دهه پنجاه رخ داد نیز اجرا شد.این پس از توافق نامه السیب در سال 1920 که طی آن عمان به دو کشور سلطان نشین عمان و امامت عمان تقسیم شده بود و امامت عمان مقیم در تبعیدگاهش در سعودی از سال 1959 به عنوان نماینده رسمی کشور عمان در اتحادیه عرب و بعضی دیگر از کشورهای عربی تا دهه هشتاد قرن گذشته محسوب می شد.

در این راستا باید اشاره نمود که بعضی از رهبران انقلاب ظفار پست وزارت گرفتند که در میان آنها یوسف بن علوی وزیر خارجه کنونی عمان است که از رهبران جبهه آزادی بخش سوسیالیست ظفار محسوب می شد.همچنین فرزند امام غالب الهنائی امام امامت عمان و رهبر دولت در تبعید و از رهبران معارض تا زمان مرگ، در مجلس مشورتی عمان عضو شد. سلطان قابوس کوشش گسترده ای برای بازگردانیدن خود امام غالب الهنائی از تبعیدگاهش در الدمام عربستان گرفت اما این کوشش ها به سبب مخالفت سرسختانه امام غالب الهنائی راه به جایی نبرد.

این سیاست تسامح و دوری از جنگ و خونریزی از زمان روی کار آمدن سلطان قابوس در عمان وجود داشته است و نقش به سزایی در از بین بردن همه اختلافات شدید سابق خواه در جنوب این کشور یا در مرکز آن داشته است و این وضعیت تا ناآرامی هایی سال 2011 که با سرعت و حکمت مهار شد ادامه داشت(مطلبی که براساس اسناد ویکی لیکس سفیر سعودی در مسقط به این نکته اشاره نموده است).

نهاد دینی منظم و یکپارچه

شیخ احمد الخلیلی ریاست نهاد دینی در عمان را برعهده دارد و به الگویی در دنیا عرب از نظر برگزاری نشست های متعدد و نزدیک کردن دیدگاه ها و وحدت و دوری از تنش های مذهبی ودینی معروف است.مکتب اباضیه تاثیر به سزایی در تدوین گرایش عمان برای قبول دیگری است.بر اساس منابع تاریخی یکی از شروطی که امام اباضیه برای عقب نشینی امن نظامیان پرتغالی که در قرن هیجدهم نوار ساحلی عمان را اشغال کرده بود،گذاشته بود بازگردانیدن اوقاف عجم(شیعه) به اصحاب آن بود.همچنین حوادث بی شمار دیگری از این قبیل وجود دارد که در حافظه عمانی ها نقش بسته است.الخلیلی موضع قابل توجهی در یکی از مصاحبههای تلویزیونی خود دارد و آن زمانی بود که مجری برنامه وی را مفتی اباضیه توصیف کرد و وی جواب داد: من مفتی اباضیه نیستم بلکه مفتی سلطان نشین عمان هستم.

هر رهگذری در مسقط می تواند وجود کلیساها برای طوایف مسیحی را مشاهده کند همانطور که مساجد برای دیگر مذاهب اسلامی و معابد برای دیگر ادیان در این شهر وجود دارد.

اقتصاد قوی توازن خارجی آن را تقویت می نماید

سلطان نشین عمان نظام سرمایه داری را مورد توجه قرار داده است اما مسائل نظام اقتصادی سرمایه داری را ندارد.همچنان نفت-باوجود کوشش ها برای خارج شدن از اقتصاد تک محصولی- نزدیک به 96 درصد از درآمدهای کشور عمان را به خود اختصاص داده است.طرح های پنجساله برای ساخت زیر ساخت های قوی اختصاص داده شده است.این طرح ها به برق رسانی و آبرسانی به بیشتر مناطق سلطان نشین عمان منجر شده است.این در ارتباط نقاط مختلف عمان با یکدیگر نقش به سزایی داشته است و به کاهش تفاوت های اقتصادی منجر شده است.

عمان از روابط عادی خود با همسایگان خود در کشورهای حوزه خلیج فارس و ایران برای پروژه های بزرگ اقتصادی نهایت استفاده را کرده است طرح های مانند خط گاز بندر عباس به بندر صحار که سلطان نشین عمان را به عنوان برجسته ترین ایستگاه صدور گاز ایران به محض سرانجام طرح در سال 2018 مطرح می نماید. همچنین خط ریلی کشورهای خلیج فارس و دیگر طرح های آن با کشورهای حوزه خلیج فارس در نهایت به نفع ملت سلطان نشین عمان است.

این اوضاع اقتصادی متکی بر توازن خارجی با وجود اینکه عمان خارج از اوپک است نقش به سزایی در رضایت عمومی در این کشور داشته است و اقتصاد این کشور متاثر از گرایش های سیاسی و افراطی نیست.

نگاهی گذرا به کشور عمان

باتوجه به نگاهی که این رسانه عرب زبان به عمان داشت شناخت موقعیت جغرافیایی آن خالی از لطف نیست. سلطان نشین عُمان (به عربی: سلطنة عمان) کشوری پادشاهی است در شرق شبه جزیره عربستان. پایتخت این کشور شهر مسقط است. عمان از شرق به دریای عرب و از شمال به دریای عمان محدود می شود. این کشور از جنوب با یمن و از غرب با عربستان سعودی و امارت متحده عربی همسایه است. عمان همچنین دارای مرز دریایی با ایران است.این کشور دارای دو برون بوم است. قطعهٔ کوچکی از عمان در قسمت جنوبی تنگه هرمز نهاده شده است که مسندم نام دارد. این قطعه از سرزمین اصلی جدا افتاده است. برون بوم دیگر مدحاءنام دارد که توسط امارات متحده عربی احاطه شده است. کشور عمان دارای شهرستانی برون بومی است بنام شهرستان مدحاء که در خاک امارات متحده عربی واقع شده است بطوریکه خاک امارات از چهار جهت این شهرستان را احاطه کرده است.

جمعیت آن پیرامون 2٬600 نفر می باشد. همچنین دو روستا به نامهای شیص و نحوه که از توابع امارة شارجه از توابع امارات متحده عربی در وسط خاک های این شهرستان واقع می باشد.

کشور پادشاهی عمان دومین کشور بزرگی است در شبه جزیره عربستان از ناحیه مساحت و در حدود 300 هزار کیلومتر مربع مساحت خاک عمان می باشد. بیشتر خاکهای عمان کوهستانی است و در اقصی جنوب جزیره عربستان واقع شده است. در بیشتر بخش های کشور عمان رشته کوه های بزرگ و سخت گذر حجر که از دشت ها و جلگه های از رأس مسندم شروع می شود ودر امتداد امارت رأس الخیمه و فجیره و سلطنت عمان می گذرد تا بیابان ها و هامون های الجو امتداد یافته است، می پوشاند.

در مناطق داخلی عمان نیز کوه های متعددی وجود دارد. بلندترین قلهٔ این رشته کوه های بزرگ که از این مناطق عبور می نماید کوه حجر نامی می شود. در وسط این کوه جبل اخضر نهاده شده است که ارتفاعش به 3075 متر می رسد. ارتفاعات این کوه رنگهای مختلفی دارد و بشکل مدرج است. این کوه دربین سهل و دشت و تپه ماهورهای بزرگ واقع شده است. در تباین خاک مناطق کشور عمان اختلاف گوناگونی وجود دارد، زمین های سبخ در کرانه دریا، تا سهل حاصل خیر باطنه در جنوب شرقی و مسقط، واز صحرای پهناور ربع الخالی تا حدود کوه های سرسبز صلاله که شبیه مناطق استوائی است. محدوده کشور عمان از مغرب امارات متحده عربی و عربستان سعودی، از جنوب کشور یمن، از شمال تنگه هرمز، واز سمت مشرق به دریای عرب محدود می شود، درازی ساحل عمان 1٬700 کیلومتر می باشد.

از قرن 17 میلادی عمان دارای سلطنت مستقل بوده است. در قرن 19 میلادی این کشور در اوج قدرت خود بوده است. با کاهش قدرت در قرن بیستم میلادی این کشور تحت تاثیر و نفوذ گسترده پادشاهی بریتانیای کبیر نهاده شد اما هیچگاه به شکل رسمی بخشی از آن نگردید. عمان ارتباطات گسترده نظامی و سیاسی با ایالات متحده آمریکا و پادشاهی بریتانیا دارد ولی سیاست خارجی مستقلی اتخاذ می نماید. حکومت این کشور پادشاهی مطلقه است اما مجلس نیز نقش قانون گذاری و نظارتی اندکی دارد.

همانند سایر کشورهای عربی خلیج فارس منبع اصلی درآمد کشور، نفت است. هر چند نسبت به همسایگان، این کشور فراوری نماینده متوسطی است. کشاورزی و ماهی گیری نیز دو منبع مهم درآمد در عمان هستند. منبع جایگزین دیگر گردشگری است.

سرزمین فعلی عمان در طول تاریخ به نام های مختلفی نامیده شده است. اما شاخصترین نام ها مگان و تغییر یافته آن مجان بوده است. مجان در زمانهای قدیم تر نام ایالتی در جنوب ایران بوده است که بعدها به آن مکران نیز گفته اند همین نام را به منطقه عمان فعلی نیز این نام ارتباط زیادی با صنعت کشتی سازی و معادن مس نحاس در زبان سومریان داشته است. همچنین مدتی نام عمان مزون بوده است بخاطر وجود تعداد زیادی از چشمه های آب شیرین در این مناطق. همچنین عمان نام مکانی بسیار قدیمی بوده است در یمن و از آنجا قبائل عربی بعد از ویران شدن سد مأرب به عمان مهاجرت کرده اند. در هزاره سوم قبل از میلاد عمان به نام مجان مشهور بوده است. حسب دلاله گویش سومریان که به ساخت کشتی و معادن مس می گفتند. نوعی کشتی در عمان وجود دارد که بنام مجان معروف است. همچنین مس یکی از کالاهای تجارتی اصلی عمان بوده که با کشتی های مجان بارکشی می شده است.

در قرن ششم قبل از میلاد سپاهیان پارس (550 - 530 ق م)، عمان را فتح نمودند. گفته شده که سازه قنات که به عربی به آن اَلفَلجَ و جمع آن الأفلاج می گویند در آن دوران احداث شده است. اینگونه آبیاری در عمان شهرت فراوانی دارد ودر حال حاضر صدها رشته قنات در کشور عمان وجود دارد. تاریخ عمان نشان می دهد که در دوران ساسانیان از سالهای (226- 610 م) عمان و یمن تحت حاکمیت امپراتوری ساسانی بوده است.

در دوران حکمرانی آلجلندی اسلام وارد عمان شده است. درآن دوران محمد، عمرو بن العاص و ابازید الأنصاری برای دعوت مردم به اسلام به عمان می فرستد. درآن دوران پادشاه عمان جیفر الجلندی وبرادرش عبد الجلندی برعمان حکمران بودند. پادشاه عمان اسلام را پذیرفتند ومردم عمان یک پارچه به دین اسلام گرویدند و از آن به بعد عمان یکی از قلعه های بزرگ اسلام واز مدافعین اسلام در نبرد یمامه (یا همان جنگهای ردّه) بود.

در قرن 16 میلادی پرتغالی ها از رأس الرجاء الصالح می گذرند و تقریباً بر تمام شهرهای ساحلی شرق آفریقا دست می یابند. سپس به ساحل هند و اقیانوس هند می رسند. در سال 1507 میلادی پرتغالی ها بر عمان حمله می نمایند وبعد از مقاومت شدید از جانب عمانیها سر انجام پیروز می شوند عمان را اشغال نمایند. پرتغالی ها مدت یک قرن ونیم در عمان می مانند.

در عرصه سیاست خارجی عمان پیوسته به نوعی از ثبات محافظه کارانه در رویکردها و جهت گیری های بین المللی و منطقه ای مشهور بوده است. با این همه، ثبات و تمایز در سیاست خارجی عمان تا به حدی است که در سی و دو سال گذشته (از آزادسازی خرمشهر به این سو) بر خلاف اکثر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس کمتر تنشی در مناسبات مسقط و تهران به وجود آمده است. داشتن مناسبات نزدیک با تهران برای مسقط این فرصت را هم ایجاد می کرده که بتواند استقلال و امکان مانور خود را در برابر عربستان سعودی تا حدی حفظ کند.

روابط با ایران و نقش مثبت عمان

علاوه بر سابقه قدیمی روابط دو کشور، این که ایران و عمان بر دو سوی تنگه هرمز مسلط هستند هم عاملی مهم در حسن همجواری آنها به شمار می رود. ثبات و آرامش این تنگه هم به لحاظ امنیت عمان و هم به دلیل اهمیت آن برای تدوام صدور نفت از خلیج فارس به دنیا اهمیت زیادی دارد. همه این ها ایجاب می نماید که مسقط روابط حسنه و عاری از تنشی با تهران داشته باشد و حتی بکوشد تنش های بالقوه خطرناک در روابط ایران با سایر کشورها را هم تا حد ممکن کاهش دهد.

اوج هنر دیپلماسی عمان را در موضوع هسته ای ایران با پنج به علاوه یک می توان یافت.عمان نقش موثری در این توافق داشته است و از سالیان قبل و بر اساس اسناد منتشر شده در حل موضوع هسته ای ایران نقش آفرینی کرده است به طوری که به گفته بعضی رسانه های عربی، عمان در نشست های محرمانه در سال 2009 میان آمریکایی ها و ایرانی ها در ساحل مسقط موثر بود و به اعتقاد بعضی این تفاهم ابتدایی میان آمریکا و ایران هسته اولیه توافق هسته ای اخیر بود.

عمان به مراتب نقشی فراتر از آسان کردن مصاحبه و مذاکرات میان ایران و آمریکا ایفا کرد.در شرایط سخت ارتباط میان آمریکا و ایران این عمان بود که از نقش آفرینی به صورت انتقال پیغام های طرفین به میانجی قابل اعتماد میان دو طرف مبدل شد و این به سبب روابط قوی با ایران و آمریکا و همپیمانان آن در کشورهای حوزه خلیج فارس بود به ویژه که عمان یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس محسوب می شود.

تحلیلگران غربی به نقش موثر سلطان قابوس در این زمینه و ورود شخصی وی به عرصه برای همیشه کردن شرایط مذاکرات اشاره نموده اند و اگر این نقش نبود چه بسا کوشش ها راه به جایی نمی برد.به عنوان مثال سلطان قابوس نامه ای از باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به حسن روحانی همتای ایرانی اش به مناسبت ریاست جمهوری روحانی تحویل وی داد.

حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران از نقش سازنده عمان در جهت مذاکرات هسته ای ایران اطلاع داد.همچنین علی اکبر سیبویه سفیر ایران در عمان نیز از نقش موثر عمان قدردانی کرد و درایت سلطان قابوس را مورد توجه قرار داد.

سوزان مالونی تحلیلگر مرکز خاورمیانه موسسه بروکینگز درباره نقش عمان گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس به طور دائم خواهان مشارکت در مذاکرات ایران با غرب بودند زیرا آن را تاثیر به سزایی در امنیت خلیج فارس دارد.عمان نماینده این کشورها در مذاکرات بود دلیل عدم ملحق شدن عمان به کشورهای مذاکره نماینده شاید به دلیل مخالفت کشورهای غربی بوده است اما بعضی دیگر می گویند که این سلطان نشین عمان بود که نخواست وارد شود و دوست داشت که در سایه بماند.

نقش میانجی گری عمان در موضوع سوریه

اخیر عمان کوشش هایی برای یاری به حل بحران سوریه انجام داد. ولید المعلم پس از سفر به تهران به عمان رفت. عمان نخستین کشور عرب خلیج فارس به شمار می رود که ولید المعلم از زمان قطع روابط دیپلماتیک دولت سوریه با کشورهای عرب خلیج فارس به آن سفر کرده است.

المعلم با یوسف بن علوی همتای عمانی خود توافق کرد اکنون زمان آن است که کوشش هایی سازنده برای سرانجام دادن به بحران سوریه انجام شود. بعضی بر این باورند که سفر المعلم به مسقط پایتخت عمان تحولی مهم در روابط کشورهای عرب خلیج فارس با سوریه است زیرا عمان به عنوان کانال ارتباطی بین سوریه و دیگر کشورهای عرب خلیج فارس و آمریکا به شمار شناخته می شود.به اعتقاد ناظران امور سفر المعلم به عمان بازتاب تغییر در موضع عربستان سعودی درقبال بحران سوریه است.

فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه تاکید نمود که کشورش از کوشش های عمان برای حل سیاسی بحران سوریه استقبال می نماید.

موضع عمان در قبال بحران یمن

عمان در قبال جنگ یمن موضعی شاخص اتخاذ کرد و با تصمیم جنگ مخالفت کرد و با وجود مشارکت همه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از مشارکت خودداری کرد. این موضع گیری تمجید حوثی ها در یمن را به دنبال داشت.زمانی که همه کشورهای شورای همکاری خلیج سفارت خود را از صنعا به عدن منتقل کردند اما عمان این کار را نکرد و این نشانه بی طرفی دائم با هر قیمتی است.

از زمان شروع جنگ در یمن، عمان نقش موثری ایفا کرده است و در رسانه ها به کرات از طرح جدید و میانجی گری سخن گفته شده است.عمان در طرح خود به دنبال برقراری آتش بس و سپس ورود به مذاکرات میان گروه های یمنی برای سرانجام دادن به بحران آن است.اما مسئله ای که وجود دارد بحث عدم آمادگی طرف های درگیر برای مذاکره است.

وزارت خارجه عمان از نقش میانجی در خلبان مغربی که جنگنده ای در صعده سقوط کرد و یاری به یافتن سرنوشت این خلبان ناپدید شده مغربی اطلاع دادند و کوشش هایی با کمیته عالی امنیتی در یمن برای تحویل جسد این خلبان مفقود شده به کمیته بین المللی صلیب سرخ صورت گرفت.

شیوه تعامل سلطان نشین عمان با پرونده یمن با دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس متفاوت بود.عمان اولین کشوری بود که میزان گفت وگوهایی که قبلا به توافق صلح و مشارکت در یمن منجر شد، بود و در حال حاضر عمان در جهت سرانجام دادن به بحران یمن حرکت می نماید.به اعتقاد عمان انتقال گفت وگوهای گروه های یمن به این کشور به عنوان سرزمین بی طرف سرشروع حل آن است زیرا ریاض بی طرف نیست اما به نظر می رسد نوعی سرسختی از سوی سعودی ها در این زمینه وجود دارد.

عمان در حال حاضر به دنبال اقناع عبد ربه منصور هادی برای پذیرش گفت وگو میان گروه های سیاسی یمنی در مسقط است به ویژه که حوثی ها مسئله ای با این موضوع ندارند. سلطان نشین عمان به دنبال جمع کردن همه طرف ها در بحران یمن هستند از جمله این طرف ها الجزایر است که در جنگ یمن مشارکت نکرد و نیز به دنبال کسب موضع مصر با وجود مشارکت قاهره در جنگ یمن است به ویژه که مصری ها بر حل سیاسی بحران یمن تاکید نموده اند و این موضع مشابه موضع عمان است.

یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان از اهتمام همه به یافتن راهکاری برای تکمیل طرح سازمان ملل با یاری همه طرف ها و کشورهای همسایه درباره بحران یمن اطلاع داده است.

عمان و کشورهای حوزه خلیج فارس

عمان بیشتر سرگرم امور داخلی است و همانند کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر، عربستان و امارات در بحران های دیگر دخالتی نمی نماید و سیاست توام با احتیاط دارد و این سبب می شود که موضعی مستقل داشته و مورد اعتماد همه طرف های درگیر باشد.

در جریان بحران کشورهای حوزه خلیج فارس با قطر، عمان در راستای نزدیک کردن دیدگاه ها کوشش کرد و این موضع بی طرفانه احیانا خشم بعضی کشورها از جمله سعودی ها که به دنبال گسترش نفوذ منطقه ای هستند را برافروخته است و فشارهای فراوانی به عمان برای تغییر موضع آن وجود دارد.اما سیاست عمان سیاستی مبتنی بر نرمش با مواضع پیچیده است و توانسته است که همه فشارها را هضم کند و این فشارها تاثیری بر مواضع آن ندارد.این به عمان صندلی و اعتباری بین المللی و منطقه ای بخشیده است.

میانجی گری در الجزایر

سلطان نشین عمان اخیرا تحرکاتی برای میانجی گری برای سرانجام بحران طایفه ای در غرادیه الجزایر شروع کرده است؛ منطقه ای که بیشتر آنها را اباظیه تشکیل می دهند. درگیری میان اباظیه امازیغی و اعراب وابسته به مذهب مالکی به سالیان قبل بازمی شود و این درگیری ها قربانی و تلفات زیادی داشته است و عمان و دستگاه دیپلماسی آن وارد عمل شده است تا بحران آن را سر و سامان دهد.الجزایر دیپلماسی عمان را ترجیح می دهد زیرا از هیچ طرفی حمایت نمی نماید و نقش عمان در حل مشکل طایفه ای در الجزایر مثبت بوده است.

در سرانجام می توان عمان را کشوری ساکت که زیاد از خود تعریف نمی نماید اما در منطقه پر التهاب خاورمیانه نقش موثری ایفا می نماید توصیف کرد. نتایج نقش میانجی گری عمان چهره منطقه را تغییر داده است و اگر مبالغه نکرده باشیم باید بگوییم که در سطح بین المللی نیز آثار قوی داشته است. نقش عمان زمانی پر رنگ می شود که با نقش همتایان آن در کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر، عربستان سعودی و امارات و بعضی کشورهای منطقه ای از جمله ترکیه مقایسه شود. همگان آثار دخالت های قطر در موضوع سوریه ، لیبی و لبنان و بعضی کشورهای عربی دیگر و ایفاگری نقشی بسیار بزرگتر از حجم و اندازه آن مشاهده می نمایند. این درباره سعودی ها نیز به چشم می خورد که با جنگ افروزی در یمن مردم این کشور را به خاک و خون کشیده اند و خود را به عنوان قیم ملت یمن معرفی کرده اند. سعودی ها در بحران سوریه نیز از سال 2011 تاکنون به آتش افروزی معروف بوده اند.

سعودی ها در عراق به دنبال برهم زدن روند سیاسی و ایجاد بی ثباتی در این کشور هستند و سلفی های وهابی هسته اصلی تشکیل دهنده داعش هستند و ردپای سعودی را در انفجارها و ناامنی عراق می توان مشاهده کرد. در موضوع لبنان نیز دخالت های بی مورد عربستان این کشور را بی ثبات کرده است.در موضوع ایران نیز عربستان سعودی نقش مخرب ایفا کرده است و از هیچ اقدامی علیه ایران دریغ نکرده است.امارات نیز در راستای دنباله روی از سعودی در مخمصه یمن گرفتار شده است و در جریان مسائل عربستان با قطر دنباله رو سعودی ها بود.

منابع و ماخذ: روزنامه الاخبار لبنان

ر

منبع: تسنیم
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 404

به "سلطان نشین عمان جهنم تروریسم؛ بهشت راهکارهای دیپلماتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلطان نشین عمان جهنم تروریسم؛ بهشت راهکارهای دیپلماتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید