طرز تهیه خورشت مرغ با لپه خوشمزه و مجلسی

به گزارش تور آسیایی ارزان، عاشق قیمه هستید، اما در پی طعمی متفاوت و نو می شد؟ خورشت مرغ و لپه را امتحان کنید! این غذای لذیذ و پرطرفدار، تمام طعم و مزه قیمه را با لطافت و ظرافت گوشت مرغ به شما ارائه می دهد. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه خورشت مرغ ساده و طرز تهیه قیمه ساده را مرور کرده بودیم. در ادامه همراه ما باشید تا طرز تهیه خورشت مرغ با لپه را بررسی کنیم.

طرز تهیه خورشت مرغ با لپه خوشمزه و مجلسی

مواد لازم برای تهیه خورشت مرغ با لپه

  • مرغ به ازای هر نفر 1-2 تکه خورشتی
  • پیاز 2 عدد
  • لپه 2 پیمانه
  • رب گوجه 2-3 قاشق غذاخوری
  • چوب دارچین 1 عدد به اندازه لازم
  • لیمو عمانی 3 عدد
  • زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به اندازه لازم
  • زعفران دم کردنه به اندازه لازم
  • آب لیمو 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه خورشت مرغ با لپه

1. تفت دادن مواد

اولین مرحله از طرز تهیه خورشت مرغ با لپه این است که ابتدا پیاز را خرد کرده و در یک قابلمه مناسب اندازهی روغن بریزید و پیاز خرد شده را در آن بریزید و تفت دهید تا سبک شود بعد زردچوبه را اضافه کنید و خوب هم بزنید سپس گوشت مرغ تکه شده را اضافه کنید و هم بزنید تا رنگش عوض شود و خوب سرخ شود. در نهایت هم لپه را به همراه باقی ادویه ها و نمک را به همراه رب در قابلمه بریزید و هم بزنید تا خامی رب از بین برود.

نکته: لپه را حداقل نیم ساعت قبل از پخت در آب بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود.

2. پخت مواد خورشت

در این مرحله که همه مواد را خوب تفت داده اید زمان آن است که بگذارید مواد خوب بپزند. برای این کار در قابلمه آب بریزید و شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش آید و سپس حرارت گاز را کم کنید و در قابلمه را ببندید تا مواد خورشت بپزند.

3. اضافه کردن لیمو عمانی و پخت نهایی خورشت

در آخرین مرحله از پخت خورشت مرغ و لپه در نیم ساعت پایانی پخت لیمو عمانی خود را که با چنگال یا چاقو در آن خراش ایجاد کرده اید را و از قبل در آب داغ گذاشته اید تا تلخیش گرفته شود را داخل قابلمه بریزید و بگذارید 30 دقیقه دیگر بپزد. قبل از اتمام فرایند پخت اگر دوست دارید خورشتتان ترش تر باشد اندازهی آب لیمو را به همراه زعفران دم کرده به آن اضافه کنید، بگذارید خورشت چند قل دیگر بزند و در نهایت گاز را خاموش کنید. خورشت شما آماده است. این خورشت خوشمزه را می توانید همراه پلو میل کنید و لذت ببرید.

نکات تکمیلی برای تهیه خورشت مرغ

همان طور که دیدید تهیه و پخت خورشت مرغ شباهت زیادی به پخت خورشت های دیگر ایرانی مثل طرز تهیه خورشت قیمه مجلسی دارد که کافی است نکات و فوت وفن های آن را دقیق بدانید تا بتوانید غذای منحصربه فرد داشته باشید.

خوش طعم عطر کردن خورش

خورشت های خود را می توانید با ادویه های مناسب خوش طعم کنید. قطعا یکی از بهترین گزینه ها برای افزایش عطر و طعم هر غذایی زعفران است. اما برای خورش مرغ و لپه قطعا مثل طرز تهیه قیمه می توانید از انواع هل، گلاب یا حتی دارچین برای بهبود طعم و عطر غذایتان کمک بگیرید.

غلظت مناسب خورش مرغ و لپه

اگر می خواهید خورشت شما غلیظ تر شود، می توانید در 15 دقیقه آخر پخت، یک قاشق غذاخوری آرد را در اندازهی آب حل کرده و به خورشت اضافه کنید. اما اگر دوست دارید خیلی خورش مرغ شما غلیظ نباشد می توانید طرز تهیه خورشت مرغ آبدار را هم در کتاب کاله مطالعه کنید.

سرو خورش مرغ با سیب زمینی یا بادمجان

این غذای خوشمزه را درست مثل قیمه می توانید با سیب زمینی سرخ کرده و یا بادمجان سرخ کرده یا حتی کدوی سرخ شده همراه کنید تا کامل تر و خوشمزه تر شود. حتی می توانید در آخرین مراحل پخت این خورشت به آن آلوی خورشتی اضافه کنید. طرز تهیه خورشت مرغ با آلو را هم می توانید با جزییات در کتاب کاله مطالعه کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 12 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1403 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 5289

به "طرز تهیه خورشت مرغ با لپه خوشمزه و مجلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت مرغ با لپه خوشمزه و مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید