عارضه دندانی که با استرس تشدید می گردد

به گزارش تور آسیایی ارزان، تهران (پانا) - نشریه آنلاین ساینس الرت در گزارشی نوشت در دوران همه گیری کووید 19، دندانپزشکان از افزایش مراجعات بیماران به علت ابتلا به عارضه دندان قروچه خبر داده اند.

عارضه دندانی که با استرس تشدید می گردد

به گزارش ایسنا، عوارض ساییدن دندان ها روی هم یا به اصطلاح دندان قروچه می تواند شامل بروز درد در لثه و دندان ها و بعلاوه مفاصل و عضلات فک باشد. درد ناشی از این عارضه می تواند ناتوان نماینده باشد و به طور قابل توجهی بر زندگی روزمره فرد تاثیر بگذارد.

آیا شما نیز به عارضه دندان قروچه دچار هستید و فک خود را تحت فشار قرار می دهید؟

دندان های بالا و پایین فقط برای زمانی طراحی شده اند که به آنها احتیاج داریم: برای گاز زدن و جویدن غذا.

به طور طبیعی تنها بخش کوچکی از روز را صرف جویدن می کنیم و دندان های بالا و پایین ضرورتا با یکدیگر تماس پیدا می نمایند.

همانطور که در حال مطالعه این مطلب هستید به این فکر کنید که دندان ها و فک های خود را چگونه قرار داده اید. با این فرض که در زمان مطالعه این مطلب غذا نمی خورید یا نمی جوید، دندان هایتان باید از هم جدا باشند، چه لب ها و دهانتان بسته باشند یا نباشند.

اگر بیش از حد طبیعی دندان ها را ساییده یا تحت فشار قرار دهیم، دندان ها به مرور زمان فرسوده شده و ماهیچه های فک خسته و سفت می شوند. مفاصل فک موسوم به مفاصل گیجگاهی فکی که فک پایین را به جمجمه متصل می نمایند حاوی یک دیسک هستند که به کنترل نحوه حرکت مفاصل فکی یاری می نماید. این دیسک ممکن است دچار دررفتگی گردد که می تواند منجر به کاهش عملکرد و ایجاد درد گردد.

چرا دندان قروچه می کنیم؟

استرس یکی از عوامل اصلی و موثر در دندان قروچه است. آغاز یک شغل نو، مسائل خانوادگی یا کنار آمدن با تغییر در زندگی، همگی تجربیات رایجی هستند که بیش از آنچه تصور کنیم به ما استرس وارد می نمایند. شناسایی زمانی که در شرایط سخت و استرس زا قرار داریم همواره آسان نیست.

چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

اولین گام این است که به این موضوع پی ببرید که آیا دندان های خود را به روی هم ساییده و تحت فشار قرار می دهید. در این صورت ضروری است که یک رفتار اغلب ناخودآگاه را تبدیل به رفتاری کنید که بتوانیم آن را کنترل نموده و متوقف کنیم. دندانپزشکان نیز برای آنالیز سلامت و شرایط مفاصل فک و ماهیچه هایی که به شما در جویدن یاری می نمایند تخصص دارند.

بعلاوه معاینه دندان می تواند به آشکار شدن علائم دندان قروچه و آسیب دیدگی فک که شامل ترک خوردگی دندان ها و پرکردگی ها، تاج های فرسوده و عضلات حساس فک باشد، یاری کند. شنمایندگی و حساس شدن عضلات اطراف سر و گردن نیز در این بیماران شایع است.

آنالیز دلیل و مدیریت علائم

برای بسیاری از افراد، دندان قروچه به شکل دوره ای است و پس از کنترل منبع استرس یا کاهش آن از بین می رود. برای بعضی دیگر ممکن است آنقدر ساده نباشد. اینجاست که مشاوره و مراجعه به دندانپزشک می تواند یاری کند تا مراقبت های مورد احتیاج خود را دریافت کنید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 بهمن 1400 بروزرسانی: 11 بهمن 1400 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1965

به "عارضه دندانی که با استرس تشدید می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عارضه دندانی که با استرس تشدید می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید