عوارض زخم بستر و روش های درمان آن چیست؟

به گزارش تور آسیایی ارزان، زخم بستر بر اثر فشار بر روی نقاط خاصی از پوست و گوشت بدن به وجود می آید و عوارض ناشی از آن با توجه به سن و سلامت بدن افراد فرق دارد. به همین دلیل ممکن است عوارض زخم بستر در برخی افراد به صورت شدیدتری بروز کند و به بیماری های جدی تری مثل عفونت تبدیل گردد.

عوارض زخم بستر و روش های درمان آن چیست؟

این بیماری معمولاً وقتی ایجاد می گردد که فرد بدون حرکت روی تخت خواب یا صندلی قرار بگیرد. توجه داشته باشید که تشخیص زودهنگام و مداخلات درمانی صحیح می تواند از توسعه این زخم ها جلوگیری کند و روند درمان را به خوبی پیش ببرد.

خدمات پزشکی در منزل خبرنگاران شامل تمامی خدمات درمانی و پزشکی است که در روند بهبود زخم بستر بسیار یاری نماینده است. در صورت احتیاج به این خدمات، روی لینک درمان زخم بستر در منزل کلیک کنید.

نکات کلیدی

  • در مواردی که زخم بستر جدی تر باشد، زخم چرک می نماید و باز می گردد.
  • به طور معمول، عوارض زخم بستر با تب کردن بیمار بروز پیدا می نمایند.
  • مصرف غذاهای قوی و پروتئینی به ساخت و ترمیم عضله یاری می نماید.

زخم بستر در چه شرایطی ایجاد می گردد؟

وقتی که روی نقطه خاصی از بدن، به طور مرتب و مداوم فشار وارد می گردد، نتیجه آن ایجاد زخم بستر روی بدن است. در واقع، این فشار باعث کشیده شدن پوست و آسیب تماشا آن گردد.

بیشتر وقت ها زخم بستر جایی از بدن ایجاد می گردد که منتهی به استخوان هستند. در این نواحی از بدن، فشاری که از بیرون وارد می گردد در راستای فشار استخوان بر گوشت و پوست قرار می گیرد و می تواند احتمال ایجاد زخم را بیشتر کند.

استعلام هزینه خدمات درمان زخم بستر در منزل

زخم بستر در کدام بخش های بدن ایجاد می گردد؟

زخم بستر با توجه به مدت زمانی که شخص روی قسمت مشخصی از بدن خوابیده یا نشسته است، ایجاد می گردد. نواحی که در بیشتر مواقع در معرض ایجاد زخم بستر هستند عبارتند از:

  • نواحی پشت (باسن، کمر)
  • پاها (مچ، شانه، لگن)
  • پشت سر

بیشتر بخوانید: آیا زخم بستر کشنده است؟ علائم و روش های درمانی زخم بستر چیست؟

علائم زخم بستر چیست؟

در صورت مشاهده علائم زخم بستر بر روی هر ناحیه از بدن بیمار یا سالمند، بهتر است سریع به پزشک مراجعه کنید. بعضی از علائم رایجی که جزو عوارض زخم بستر هستند را برایتان توضیح می دهیم:

  • تغییرات غیرعادی در رنگ پوست و بافت آن

در بیشتر موارد ممکن است رنگ آن قسمت از پوست به سمت بنفش و یا حالتی از کبودی دیده گردد. شاید این فشار گذرا باشد و بعد از نیم ساعت رنگ کبودی از بین برود؛ اما اگر ماندگار شد، یکی از نشانه های مهم زخم بستر است.

  • تورم و ورم کردن غیرعادی

پیش می آید که بافت بخش آسیب دیده تغییر می نماید و متورم می گردد. التهاب و تورم در این قسمت بهبود نمی یابد و برای درمان آن ضروری است که اقدامات پزشکی انجام گردد.

  • عفونت زخم، چرک و کورک

در مواردی که زخم بستر جدی تر باشد، زخم چرک می نماید و باز می گردد. بیرون آمدن مایع از درون زخم و یا داشتن علائمی مثل تب، نشانه عفونی شدن زخم بستر هستند.

این علائم در هر نقطه از بدن که ایجاد شوند، عوارض زخم بستر هم با توجه به نوع و عمق زخم متفاوت خواهد بود.

ثبت سفارش خدمات درمان زخم بستر در منزل

عوارض زخم بستر چیست؟

به طور معمول، عوارض زخم بستر با تب کردن بیمار بروز پیدا می نمایند. در واقع مهم ترین عارضه زخم بستر، عفونت کردن آن است. وقتی زخم عمیق تر و یا عفونی تر گردد، این عفونت را به خون انتقال می دهد.

در این موارد، بیمار دچار بیماری های شدید تری می گردد که می توانند منجر به خطرات جبران ناپذیری شوند. برای مثال، سلولیت نوعی عفونت است که در پوست خودش را نشان می دهد و یکی از عوارض زخم بستر است.

بعلاوه زخم بستر می تواند به مننژیت که عفونی شدن نخاع و مغز است، یا عفونت استخوان و قلب هم منجر گردد. به همین علت است که باید از این زخم به خوبی مراقبت کنید تا دچار عفونت یا آسیب های جدی تری نگردد.

روش های درمان خانگی زخم بستر چیست؟

توصیه می گردد در صورت مشاهده هرگونه علائم زخم بستر بر روی بدن شخص یا بروز عوارض زخم بستر، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اگر در مراحل اولیه زخم بستر برای درمان اقدام کنید، فرایند درمان سریع تر انجام می گردد و به عوارض بدتری نخواهد رسید. با این حال اقداماتی را که می توانید در مراحل آغاز زخم بستر برای بیمار و در داخل خانه انجام بدهید، به توضیح زیر است:

  • اگر زخم باز شده باشد، باید به صورت مداوم آن را با آب و مایع ضدعفونی نماینده شستشو دهید.
  • سپس محل زخم را پانسمان کنید تا زودتر خوب گردد. برای این کار می توانید از پرستار و یا پزشک در منزل یاری بگیرید.
  • پانسمان انواع مختلفی دارد که با توجه به شدت و محل زخم بستر، می توانید از پانسمان فومی یا هیدروکلوئیدی و پماد زخم بستر بهره ببرید. پانسمان زخم بستر با کامفیل هم روش درمانی دیگری است که بسیار موثر است.
  • بعلاوه در مراحل اولیه زخم بستر بسیار مهم است که بیمار را مدام جابه جا کنید تا فشار از روی یک نقطه خاص بر روی بدن برداشته گردد. در این مرحله می توانید از تشک مخصوص هم یاری بگیرید.
  • مصرف غذاهای قوی و پروتئینی به ساخت و ترمیم عضله یاری می نماید. پس مصرف سوپ هایی که با گوشت و پروتئین پخته شده اند را جدی بگیرید.

جراحی زخم بستر چگونه انجام می گردد؟

معمولاً پزشک زمانی جراحی را پیشنهاد می نماید که نوع زخم بستر به عمیق ترین مرحله خودش رسیده باشد. جراحی به این صورت است که به یاری بافت سالم از بخشی از بدن بیمار و پیوند آن به محل زخم، روند بهبود زخم و عضله سازی را سریع تر می نمایند.

سخن پایانی

عوارض زخم بستر در مراحل اولیه این بیماری می تواند به راحتی درمان گردد. حتی در صورت باز شدن زخم هم با تمیز کردن و رسیدگی مداوم به آن، زخم بستر در زمان کوتاهی بهبود پیدا می نماید.

اما در مواردی که زخم بستر حادتر می گردد و زخم عمیقی شکل می گیرد، زخم دچار عفونت شده و این مورد خطرناک است.

می توان با انجام کارهایی مثل جابه جای کردن بیمار و یا استفاده از تشک استاندارد، از ایجاد زخم بستر جلوگیری کرد. توصیه می کنیم در صورت بروز زخم بستر به پزشک مشورت کنید و برای تمیز کردن و رسیدگی مرتب به زخم، از پرستار در منزل یاری بگیرید.

سوالات متداول

زخم بستر چه زمانی به وجود می آید؟

وقتی بیمار مدت طولانی در بستر باشد، فشار به نقطه خاصی از بدن وارد می گردد و در آن نقطه، زخم ایجاد می گردد.

چه زمانی برای زخم بستر به پزشک مراجعه کنیم؟

بهتر است از همان مراحل اولیه و مشاهده علائم، به پزشک متخصص مراجعه نموده و هدایت بگیرید.

عوارض زخم بستر قابل درمان هستند؟

یکی از عوارض زخم بستر عفونت است. عفونت را باید قبل از رسیدن به سطح خون و آلودگی بخش های دیگر بدن کنترل کرد.

چطور از ایجاد زخم بستر جلوگیری کنیم؟

با جابه جایی مداوم بیمار، تغذیه مناسب و جلوگیری از ایجاد فشار بر یک نقطه خاص از بدن می توان از بروز این عارضه ییشگیری کرد.

منبع: آچاره
انتشار: 2 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1403 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 5066

به "عوارض زخم بستر و روش های درمان آن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض زخم بستر و روش های درمان آن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید