محبی نیا: دنیای بعد از کرونا دنیای دیگری است، مسئولیت قوای سه گانه مضاعف می گردد

به گزارش تور آسیایی ارزان، یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پی بحران کرونا رکود عظیم مالی دامن گیر کشورهای دنیا خواهد شد، تشدید بیکاری و پیامدهای ناگوار اجتماعی و سیاسی را نیز از جمله نگرانی های امسال دانست و گفت: در چنین شرایطی قوای سه گانه در ایران مسئولیت بسیار مضاعفی پیدا خواهند کرد، اگر بپذیرند دنیای بعد از کرونا دنیای دیگری است.

محبی نیا: دنیای بعد از کرونا دنیای دیگری است، مسئولیت قوای سه گانه مضاعف می گردد

به گزارش خبرنگاران، جهانبخش محبی نیا در یادداشتی که در اختیار خبرنگاران قرار داده است، آورده است:

به نام خدا

دوران بعد از کرونا بدون شک متفاوت از حال و گذشته خواهد بود. تاثیر این پدیده نانومتری بر مدیریت جهانی آنچنان فراگیر و عمیق است که کسی نمی تواند نافی آن باشد. هرچند در بیان چالش های پیشروی جهانی، بیماری های عفونی و همه گیر یکی از آنها تلقی می شد اما کروناویروس نشان داد در میان جنگ، قحطی، فروپاشی اکولوژیکی، اختلالات بیولوژیکی و پیامدهای منفی هوش مصنوعی رتبه اول را باید به ویروس ها، باکتری ها و قارچ هایی داد که منشا بیماری های جهانی است. هم اینک جهان در حال قفل شدن است. اقتصاد نه تنها کشورهای کوچک و در حال توسعه بلکه اقتصاد کشورهای پیشرفته و عظیم نیز پوشالی بودنشان عیان شد.

ارزش سهام بازارهای سرمایه به یک باره فرو ریخت و آثار سوء اقتصادی بحران 1929، 2003 و 2008 میلادی را تحت الشعاع قرار داد. واحدهای فراوریی تعطیل شد و بخش اعظمی از کارگران واحدهای کوچک اخراج شدند و یا در معرض تسویه قرار گرفته اند.

پیش بینی ها بر آن است که رشد اقتصادی جهان 50% افول خواهد نمود و سقف رشد اقتصادی از 5/2 % فراتر نخواهد رفت و از طرفی شاهد اقتصادهایی خواهیم بود که رشد 8- و 5- % را تجربه خواهند کرد. اوضاع به قدری نگران نماینده است که حتی کشورهای نئولیبرالی دست به ارائه بسته های تحریک اقتصادی زده اند و پرداخت مستقیم به خانوار را در دستور قرار داده اند. در هر صورت آنچه قابل پیش بینی است رکود عظیم اقتصادی است که دامن گیر کشورهای جهان خواهد شد. تشدید بیکاری و پیامدهای ناگوار اجتماعی و سیاسی از نگرانی هایی است که در سال 99 خودنمایی می نماید.

در آینده پژوهی دوران بعد از کرونا هرچند اولویت اول برای ما مسائل داخلی است اما درهم تنیدگی وقایع جهانی به قدری بالا است که بدون شناخت از اوضاع جهانی و تحلیل پیش ران ها و عدم قطعیت ها نمی توان در داخل کشور برنامه ریزی کرد.

در نگاه اول، جهانی شدن دچار تغییر حالت می گردد. برخی از اندیشمندان، جهانی شدن را در آینده دچار کندی می دانند درصورتی که این فرآیند، بی حال نمی گردد بلکه دچار تغییر رویکرد می گردد. اگر صنعت توریسم، فراوری و همایش های حضوری بین المللی و آموزش دچار وقفه می گردد از آن سوی ارتباطات الکترونیکی، شبکه مجازی و خریدهای اینترنتی سرعت می گیرند. تغییر حالت ها نباید در تحلیل ما را دچار اشتباه کند البته تاکید بر فراوری داخلی و تضعیف شرکت های چندملیتی و تغییر خطوط فراوری بعید نیست.

صنایع دارویی و غذایی و بهداشتی رونق پیدا می نماید اما در حوزه پوشاک، مسکن، انرژی و سایر بازارها افت شدید فعالیت ها قابل پیش بینی است. در هر صورت اقتصاد سال آینده و حتی سال بعد از آن در جهان قابل اتکا نیست. ارزش پول ملی خیلی از کشورها پایین می آید و پول پرقدرت و بدون پشتوانه میدان دار سیاست های پولی خواهد شد. در حوزه سیاست های اقتصادی، کسری بودجه در همه کشورها نمایان می گردد. اتحادیه اروپا که با برگزیت دچار لزر شده است با گلایه های جدی اسپانیا، ایتالیا و کشورهای دیگر اروپایی و توقعات شهروندان آنها به کما خواهد رفت. رخدادی که مطلوب آمریکایی هاست. به احتمال زیاد پیمان دفاعی ناتو تقویت خواهد شد هرچند چین و روسیه بیشتر میدان دار خواهند شد.

در آمریکا نئولیبرالیست ها و حتی ریگانیسم و تاچریسم در معرض تندترین انتقادها قرار خواهند گرفت و دموکرات ها به احتمال زیاد کاخ سفید را در دست بگیرند و بر سیاست های شبه سوسیالیستی روی بیاورند. در حوزه سیاست جهانی سوسیال دموکرات ها و سوسیالیست ها مدعی تر خواهند شد و محتمل است جایگزین راست افراطی باشند که نزدیک به یک دهه است آمریکا، اروپا و جهان را تصاحب می نمایند البته در این میان به علت کند شدن جهانی شدن سنتی و نو بودن جهانی شدن پساکرونایی شاید ناسیونالیسم هم فرصتی برای بازسازی و ظهور پیدا کند اما این ناسیونالیسم با ناسیونالیسم قرن نوزدهم تفاوت اساسی دارد.

از منظر تحلیل اجتماعی طبقه پزشکان و پرستاران محبوبیت پیدا می نمایند و جایگزین برخی از اقشار دیگر می شوند. جمعیت جهان جوان تر می گردد و خانه های سالمندان خلوت تر خواهند شد. تبیین ها و تفسیرهای ادیان الهی دچار چالش جدی می شوند و عالمان دین در جهانی مسیحیت، یهودیت و اسلام برای ارائه بیان فلسفی و منطق زندگی و اقناع پیروان و عموم مردم به قرائت های محکم و اصولی تر و عینی تر روی خواهند آورد.

با این وصف مجلس و دولت و قوه قضاییه در ایران مسئولیت بسیار مضاعفی پیدا خواهند کرد اگر بپذیرند جهانی بعد از کرونا جهانی دیگری است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 934

به "محبی نیا: دنیای بعد از کرونا دنیای دیگری است، مسئولیت قوای سه گانه مضاعف می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محبی نیا: دنیای بعد از کرونا دنیای دیگری است، مسئولیت قوای سه گانه مضاعف می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید