ورزنده: شیرکو بیکس شرافت شعر کُردی است

به گزارش تور آسیایی ارزان، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در کردستان، کتاب شناختنامه شیرکو بیکس نوشته امید ورزنده، مترجم، نویسنده و رئیس مرکز کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، به تازگی و در اولین روزهای تیرماه سال جاری در 583 صفحه ازسوی انتشارات نگاه وارد بازار نشر شد و در دسترس علاقه مندان نهاده شد.

ورزنده: شیرکو بیکس شرافت شعر کُردی است

امید ورزنده مولف این اثر در گفت وگویی با خبرنگار ایبنا به همین بهانه، در سخنانی گفت: شیرکو تنها شاعر کُردی است که پای شعر کُردی را به آن­ سوی مرزها کشاند و توانست مرزهای جغرافیایی را بشکند و صدای مظلومیت و رنج های ازلی ملت کُرد را به جهان برساند.

این مترجم و نویسنده سنندجی با اشاره به ترجمه شعرهای شیرکو بیکس به زبان های مختلف جهان و صندلی این شاعر نام­ آور شعر کُردی اسم کرد: شیرکو بیکس شرافت شعر کردی است.

ورزنده با بیان اینکه شعر شیرکو بیکس سال هاست در ایران مخاطبان خاص خودش را دارد، اظهار کرد: دوستی شیرکو با احمد شاملو و سیدعلی صالحی و سفر این شاعر نامدار کُرد در دهه 70 به ایران و استقبال گسترده فارس ­زبانان از شعرهایش، باعث محبوبیت بیش از پیش او در ایران بوده است.

وی، شیرکو را شاعری یاغی دانست و در شرح بیشتر آن گفت: یاغی بودن در سرودن شعر و تجلی سرکشی در شعرهای شیرکو، تصویرسازی و گنجینه سرشار واژگانی در این شعرها، توانست شیرکو را از دیگر هم نسل هایش متمایز کند و این مهم به واسطه قدرت تخیل سرکش و بی پروای او و بعلاوه تسلطش بر زبان و واژه ممکن شده است.

رئیس مرکز کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج ادامه داد: شیرکو بیکس بی گمان تاثیرگذارترینِ شاعران کُرد است؛ شاید هیچ عملِ سیاسی به مقدار شعرهای شیرکو بیکس نتوانسته باشد فاجعه حلبچه و انفال و نسل کشی کُردها را به دست رژیم بعث به جهانیان نشان دهد و با شعر و ادبیات صدای مظلومیت کُردها را به گوش جهان بشناساند.

ورزنده، نوگرایی در شعر و فرم های تازه شعر شیرکو را وجه تمایز این شاعر نامدار برشمرد و اضافه نمود: روایت های شعری شیرکو پر از نوستالژی، وطن، صلح، انسان دوستی و صدای مظلومیت و آزادی است.

وی با بیان اینکه شیرکو بیکس 15 هزار صفحه شعر دارد و مدام در حال تازه کردن شعر بود، افزود: کتاب شناختنامه شیرکو بیکس تلاشی است برای شناساندن، بازخوانی و تحلیل جهانی پر از واژه و تصویر شیرکو بیکس هم از زبان خودش و هم از زبان دیگران که شامل تصویری کامل از زندگی، آثار و احوالات و شعر شیرکو در قالب یادداشت، مقالات پژوهشی، نامه ها، عکس های دیده نشده، تبادل نظر و ... است تا راز ماندگاری و قدرت شعر او کشف گردد.

این نویسنده کُرد بعلاوه یادآوری کرد: برای تألیف این کتاب به خاطر حساسیت موضوع و کامل شدن آن و گردآوری مقالات، مصاحبه ها، عکس ­ها و ... قریب به یک سال زمان صرف شد و خرسندم که کتاب شناختنامه شیرکو بیکس می ­تواند منبعی برای کسانی باشد که قصد تحقیق در مورد شیرکو و صندلی شعر او در جهان را دارند.

ورزنده بعلاوه با نقل جمله ای از بورخس که می گوید فکر می­ کنم بهشت جایی شبیه به کتابخانه است، گفت: نوشتن برای من به مثابه اضافه نمودن کتابی به بهشت بورخس است.

وی در مورد آثارش هم یادآوری کرد: شاید جیب هایم پر گردد از برف نخستین کتاب چاپ شده ام در حوزه ترجمه است. سال 1377 گزیده سه دفتر شعر کُردی شاعر و داستان نویس کُرد عراق، بَروژ آکره ­ای، را به فارسی ترجمه کردم. ترجمه شعرِ این دوست نازنینم، آغاز کار جدی و حرف ه­ای­ من در حوزه ترجمه بود. سال 1380 کتابی تحت اسم شعر انگلیسی که ترجمه گزیده شعر قرن بیستم انگلیس و آمریکا بود، به طور مشترک منتشر شد. این اثر کتابی دوزبانه، و دربرگیرنده شعرِ شاخص ترین شعرای قرن بیستم انگلیس و آمریکا بود. این کتاب درواقع ترجمه شعر انگلیسی به کُردی بود. شناختنامه ابراهیم یونسی کتاب دیگری است که در سال 1397 به طور مشترک با آقای شجاع نی­نوا و ازسوی انتشارات نگاه، چاپ و منتشر کردیم. دو مجموعه نمایشنامه کُردی هم تحت اسم روزشمار یک شهر به وسیله بنده گردآوری و ویراستاری شده است که در سال 1396 چاپ و منتشر شده است. بعلاوه تا پیش از انتشار شناختنامۀ شیرکو، کتاب دیگر من با اسم روزشمار دانایی ترجمۀ آخرین اثر لئو تولستوی است که شامل یادداشت های روزانه تولستوی از گزینه­ گویی­ های فلاسفه و متفکران تمامی اعصار با تعابیر خود اوست که در زمستان سال 1399 در نشر نگاه چاپ و در دسترس علاقه ­مندان کتاب و کتابخوانی ایران نهاده شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1762

به "ورزنده: شیرکو بیکس شرافت شعر کُردی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزنده: شیرکو بیکس شرافت شعر کُردی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید