پیوند میان هنر ایرانی و بهار

به گزارش تور آسیایی ارزان، یکی از ابعاد جلوه گری هنر غنی ایرانیان، باغ و بوستان ایرانی است که با همه ظرافت خود از دیرباز تا اکنون، به عنوان یکی از میراث ماندگار تاریخ در ایران و دنیا منبع الهام برای هنرمندان است و در ادبیات، نقاشی، قالی بافی و سایر هنرها جلوه هایی از آن عیان است.

پیوند میان هنر ایرانی و بهار

به گزارش خبرنگاران، پیوند میان هنر نگارگری و باغ ایرانی و مفهوم بهار از چشم اندازهای معماری منظر ایرانی غیر قابل انکار است و هنر نگارگری از فردوس و باغ سازی ایرانی تاثیر گرفته است.

یکی از ابعاد جلوه گری هنر غنی ایرانیان، باغ و بوستان ایرانی است که با همه ظرافت خود از دیرباز تا اکنون، به عنوان یکی از میراث ماندگار تاریخ در ایران و دنیا، منبع الهام برای هنرمندان بوده است؛ و گونه های متفاوت هنر همیشه توجه خاصی به بازنمایی و توصیف باغ و گلشن داشته اند به طوری که در ادبیات، نقاشی، قالی بافی و سایر هنرها جلوه هایی از آن عیان است.

مینیاتور ایرانی بازتابی واقع گرایانه از هویت معماری ایرانی است. این هنر زیبا با به تصویر کشیدن باغ ایرانی، فرهنگ و باور نیاکان را مبنی بر مقدس شمردن طبیعت و عناصر زمینی و آسمانی آن باز طراحی نموده است.

مینیاتور قصه گوی ایرانی، یکی از آن جولانگاه های بصری است که حضور معماری و هویت این مرز و بوم را با سوژه هایی عامی و شاهانه در دنیای پر نقش و نگار و در فضا و منظری روح پرور با اقتباس از پردیس ها ثبت نموده است. نگارگری بازتابی واقع گرایانه از هویت و اصالت باغ ایرانی است و هر نگاره در مکاتب مختلف، بازنمود بخشی از هنر معماری باغ ایرانی است.

نگارگری ایرانی بازتابی واقع گرایانه از هویت معماری ایرانی است. این هنر زیبا با به تصویر کشیدن باغ ایرانی، فرهنگ و باور نیاکان را مبنی بر مقدس شمردن طبیعت و عناصر زمینی و آسمانی آن باز طراحی نموده است.

نقاشی ایرانی طبیعت ایران را در قالب باغ و بوستان به تمام جزئیات از گیاهان بومی و عناصر اصلی باغ از جمله حوض و فواره، جوی آب و پرندگان به تصویر کشیده است.

مقدس شمردن آب و گیاهان و خاک در باور عموم مردم ایران زمین باعث به وجود آمدن هنر باغ سازی در این سرزمین شده است. از ویژگی های مهم نقاشی سنتی نگارگری ایران همبستگی آن با هنر معماری است.

از ویژگی های بصری هنر نگارگری ، فضاسازی و جلوه ها و عناصر بصری است. بخش مهمی از تاریخ ایران را باغ ها و ساختمان های ادوار مختلف تشکیل داده است که این مهم در نقاشی نگارگری ایرانی مورد توجه قرار گرفته است. مهمترین اصول زیبایی شناسی رنگ، ترکیب بندی، ریزه کاری، تناسبات است که در هر دو هنر معماری منظر باغ سازی ایرانی و نقاشی نگارگری استفاده شده است و هر شخص غیر ایرانی که بر تاریخ هنر ایران تسلط نداشته باشد هم تشابه این اصول را در هنر باغ سازی و نقاشی سنتی ایرانی می تواند تشخیص دهد.

باغ ایرانی هنری است قدیمی با قدمت دیرینه، که دوران اسلامی متداول بوده و از ایران به دنیا صادر شده است؛ و نیز به شرق و غرب عالم از شمال آفریقا و اسپانیا تا هند و عثمانی بال گگردده است، به طوری که آثار این باغ ها تا کنون پابرجاست. هندسه غنی حاکم بر الگوی باغ ایرانی در معماری و تزئینات بخشهای مختلف باغ شامل کوشک و ایوان، حوض و جویبار، آبنما، باغچه ها و حتی کاشت انواع گل ها و درختان آشکار است.

باغ، مکان مقدس و برگرفته از باورها، دین و اعتقادات طبیعت گرای ایرانیان می باشد که نیایشگاه های کهن را دربرداشته و مجموعه آب، گیاه و چارتاقی از دوران باستان تا به امروز در جای جای ایران بوده و هست.

اهمیت الگوی باغ ایرانی به حدی است که در اغلب مراجع معتبر به عنوان یکی از مهم ترین الگوهای باغ سازی شناخته شده است و یکی از مضامین مهم در نگارگری ایرانی است.

باغ ایرانی بر اساس یک طرح معمول پایدار می گردد که یک جوی مرکزی و جوی های دیگر که عمود بر آن، از آن منشعب می شوند و فضاهای گلکاری شده را بین خود می گیرند. مرز قطعی میان درون و بیرون باغ بر مبنای شکل هندسی مربع یا مستطیل تعریف می گردد، اما این تناسب هندسی عالوه بر مشخص حدود بیرونی باغ پایه و مبنای تقسیم فضاهای درونی نیز می باشد.

فضای کلی درون باغ به تبعیت از ساختار هندسی خود، به وسیله خطوط عمود بر هم به فضاهای جزئی تری تقسیم می گردد. عمدتا دو محور عمود بر هم فضای کل باغ را به چهار قسمت تقسیم می نمایند و کوشک درون باغ را نیز متناسب با فضای تقسیم شده در نقاط مختلف می سازند.

در همه این باغ ها در مقابل بنا حتما یک میان کرت و یا یک فضای مستطیلی شکل به عنوان آب نما قرار داشت. در طرفین میان کرت مسیرهای باریک و جوی های آب قرار می گرفت و در جانب آنها باغچه هایی که خود به وسیله خطوط عمود بر هم به کرت هایی تقسیم می شدند.

چهار عنصر آب، زمین، گیاه و نور با چهار رکن اصلی طبیعت، یعنی آب، خاک، باد، آتش با دنیا بینی و ذهنیت ایرانیان ارتباط دارد که همان عناصر چهارگانه باغ ایرانی محسوب می شوند.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 1 فروردین 1403 بروزرسانی: 1 فروردین 1403 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 4389

به "پیوند میان هنر ایرانی و بهار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیوند میان هنر ایرانی و بهار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید