چگونه کودک دوستدار محیط زیست تربیت کنیم؟

به گزارش تور آسیایی ارزان، چرا پایداری محیط زیست مهم است؟ شاید کلیشه ای به نظر می رسد، اما بچه ها هم آینده هستند! بسیاری از مردم نگران کیفیت سیاره ای هستند که برای نسل بعدی به جا می گذاریم؛ این نگرانی علت خوبی هم دارد. بیش از 500 گونه از جانوران خشکی در معرض انقراض هستند و احتمالاً ظرف 20 سال آینده از بین خواهند رفت.

چگونه کودک دوستدار محیط زیست تربیت کنیم؟

در حال حاضر، سالانه حدود 14 میلیون تن پلاستیک به اقیانوس ها ریخته می گردد و 91 درصد از پلاستیک هایی که تا به امروز ساخته شده است، بازیافت نمی شوند. هر ساعت منطقه ها جنگلی به میزان 300 زمین فوتبال قطع می گردد. هر سال حدود 4.2 تا 7 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و از هر 10 نفر 9 نفر هوای حاوی سطوح بالایی از آلاینده ها را تنفس می نمایند. در سراسر جهان، تخمین زده می گردد که سالانه 92 میلیون تن از منسوجات هدر می رود.

این به ما نشان می دهد که چرا پایداری برای آموزش به جوانان در تمام سنین مهم است و چرا باید کودک دوستدار محیط زیست تربیت کنیم. در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید روش های تربیت کودک دوستدار محیط زیست را به شما آموزش می دهد.

بازیافت را ساده کنید

بازیافت اولین قدم عالی برای ارائه دلایل اهمیت پایداری به بچه ها است. بیشتر جوامع نوعی برنامه بازیافت دارند. به وب سایت شهرداری محل زندگی خود نگاه کنید تا ببینید چه اقلامی را بازیافت می نمایند، مکان های تخلیه کجا هستند و غیره. از کودک خود بخواهید که بازیافت را یاد بگیرد و به او بگویید چقدر کودک دوستدار محیط زیست بودن مهم است.

از این اطلاعات برای مشخص نحوه بازیافت در خانه بهره ببرید. سطل های برچسب دار و رنگی برای مواد مختلف تنظیم کنید و با بچه های خود در خصوص دسته بندی اقلام در دسته های مناسب صحبت کنید. به عنوان مثال، اگر منطقه شما جمع آوری محصولات کاغذی و قوطی های آلومینیومی را می پذیرد، دو ظرف جداگانه در رنگ های مختلف برای جمع آوری وسایل مناسب داشته باشید. می توانید ظرف دیگری برای وسایل قابل کمپوست داشته باشید تا زباله را خشک کنید. همه این ها در راستای آموزش به کودک دوستدار محیط زیست است.

درباره محیط زیست و جمع آوری زباله صحبت کنید

جمع کردن زباله یک عادت عالی برای بچه ها است. ابتدا با فرزندتان در خصوص جامعه خود صحبت کنید. از پارک ها و رودخانه ها دیدن کنید. به گیاهان و حیوانات محله خود اشاره کنید. عشق به طبیعت را به اشتراک بگذارید به فرزندتان بگویید که همه ما باید سهم خود را برای مراقبت از سیاره خود انجام دهیم تا همه بتوانند برای مدت طولانی از آن لذت ببرند و بگویید کودک دوستدار محیط زیست بودن چقدر مهم است.

وقتی برای پیاده روی یا بازی در زمین بازی محله بیرون می روید، وسایلی مانند دستکش و کیسه های زباله برای جمع اوری زباله ها همراه داشته باشید. با جمع کردن چند تکه زباله در هر بار بازدید از پارک، این را به یک عادت طولانی مدت برای کودک دوستدار محیط زیست تبدیل کنید! شما بعلاوه می توانید به دیگران در پروژه های بزرگ پاکسازی در منطقه محلی خود بپیوندید تا تأثیر بیشتری روی کودک خود بگذارید.

گل و درخت بکارید

این ایده کمی وقت گیرتر است، اما از بسیاری جهات ارزش آن را دارد! با تحقیق در خصوص گیاهان مناسب برای منطقه خود و آماده سازی زمین خود، به کاشت گل و گیاه مبادرت بورزید. به خاطر داشته باشید که باید گیاهانی را انتخاب کنید که بتوانید آنها را بر اساس برنامه زمانی خود نگهداری کنید. گیاهانی را انتخاب کنید که میوه و سبزیجات دارند. ممکن است سال ها طول بکشد تا درخت شما رشد کند، اما آن یک درخت می تواند تاثیرات عظیمی بر محیط زیست بگذارد و کودک دوستدار محیط زیست رشد درخت را به همراه بزرگ شدن خود تجربه می نماید.

بچه ها خود را در هر مرحله از راه درگیر کنید. به آن ها یاری کنید تا دانه های میوه ها و سبزیجاتی را که دوست دارند انتخاب نمایند. بگذارید خاک را حفر نمایند و دانه ها و پیازها را بریزند. به کودک دوستدار محیط زیست اجازه دهید به آبیاری و کندن علف های هرز یاری نمایند. سپس، هنگامی که زمان برداشت فرا رسید، بگذارید در شکوه رشد و چیدن غرق گردد! آن ها احساس خواهند کرد که بسیار پیروز هستند! این یک عادت پایدار برای کره زمین و خانواده شماست. پرورش غذا و میوه می تواند به شما اعتماد به نفس را آموزش دهد.

از وسایل نقلیه عمومی بهره ببرید

عملی کردن این ایده بسته به محل زندگی شما ممکن است سخت باشد، اما هنوز هم قابل پیگیری است. خصوصا که در شهرهای بزرگ ترافیک نفس گیر است. با انتخاب پیاده روی به عنوان یک برنامه هفتگی، خانواده خود را به چالش بکشید تا سفرهای ماشینی را کاهش دهند. شاید این بدان معنا باشد که آخر هفته ها به پارک می روید، یا یک روز در هفته کودک دوستدار محیط زیست را پیاده به مدرسه ببرید. شاید بتوانید برای سفر به بانک یا داروخانه به وسایل نقلیه متوسل. برنامه ریزی چنین کاری برای هر خانواده متفاوت به نظر می رسد، اما این یک هدف عالی برای کودک دوستدار محیط زیست است.

مزایای کاهش سفرهای ماشینی شما بسیار زیاد است! در مصرف سوخت صرفه جویی می ٰکنید، ورزش می کنید و گازهای گلخانه ای موجود در هوا را کاهش می دهید! اگر می توانید بسته به نزدیکی خانه به مرکز شهر و خرید، این کار را انجام دهید.

جهان را کاوش کنید

یکی از برترین راه ها برای پرورش عشق به زمین این است که به طبیعت بروید و آن را ببینید! وقتی به کودک دوستدار محیط زیست فرصت هایی داده می گردد که شگفتی های بسیاری را که این سیاره دارد را کشف نمایند و عاشق آن شوند. در چنین محیطی است که فرزند شما متوجه خواهند شد که چرا پایداری مهم است! می توانید پارک های تازه را تجربه کنید و درباره پوشش گیاهی آن با فرزندتان حرف بزنید. یا برای دیدن منطقه ها حفاظت شده طبیعی و ملی به سفرهای یک روزه بروید. می توانید تعطیلات را در اطراف شگفتی های طبیعی مانند کوه ها و سواحل برنامه ریزی کنید.

صرف نظر از بودجه یا علایق شما، سعی کنید زمانی را به حفظ زمین اختصاص دهید. بچه ها شما مملو از شگفتی و خرد خواهند شد و می خواهند سهم خود را برای محافظت از سیاره ما انجام دهند تا آن ها هم بتوانند این حس را با بچه ها خود به اشتراک بگذارند و کودک دوستدار محیط زیست داشته باشند.

یک نمونه برای کودک باشید

به یاد داشته باشید، کار بعدی که می توانید برای نشان دادن اینکه چرا پایداری مهم است انجام دهید این است که آن را نشان دهید! با اگر بچه هایتان شما را در حال بازیافت، جمع آوری زباله، نشان دادن علاقه به جهان، خوردن میوه ها و سبزیجات خانگی، لذت بردن از زمان در طبیعت و شرکت در سایر فعالیت های سبز ببینند، آن ها را بخش های عادی زندگی خواهند دانست. آن ها این فعالیت ها را عادی می بینند و در طول زندگی خود ادامه می دهند. نمونه رفتارهای خوب که شما مشخص می کنید واقعاً می تواند برای نسل های آینده تأثیرات مثبت بگذارد!

بازی در طبیعت

این یک راه سرگرم نماینده برای یاری به بچه ها برای کشف چیزهای تازه در فضای باز است که ممکن است قبلاً متوجه آن ها نشده باشند.

با چیزهایی که در طبیعت پیدا می کنید پروژه های هنری بسازید

همراه کودک دوستدار محیط زیست خود از چیزهایی مانند برگ، گل، شاخه یا سنگریزه برای ساخت پروژه های هنری خلاقانه بهره ببرید یا از آنها بخواهید چیزهای مورد علاقه خود را در طبیعت بکشند یا صحنه های طبیعت را در یک کتاب رنگ آمیزی رنگ آمیزی نمایند. بعلاوه می توانید از چیزهایی مانند رول های دستمال کاغذی یا جعبه های دستمال خالی، کاردستی بسازید و اهمیت حفظ منابع را به آنها آموزش دهید.

آن ها را به کمپینگ ببرید

چه یک شب را در بیابان بگذرانید یا به سادگی در یک چادر در حیاط خلوت خود بخوابید، یک شب خوابیدن در بیرون می تواند به کودک یاری کند تا احساس ارتباط بیشتری با طبیعت و فضای باز داشته باشند و به یک کودک دوستدار محیط زیست. به فرزند خود یاری کنید تا در سفر کمپینگ خود چیزهای تازهی را در طبیعت کشف نمایند و اگر در تابستان کمپینگ می کنید با آنها در پی حشرات و قارچ هایی باشید که بعد رعد و برق متولد می شوند!

در خصوص حیوانات به کودک دوستدار محیط زیست آموزش دهید

یادگیری در خصوص حیوانات و مواجهه با آن ها یک راه عالی برای یاری به بچه ها برای ایجاد ارتباط با جهانی طبیعی است. آن ها را به آکواریوم، مزرعه، ساحل یا جنگل ببرید تا انواع حیوانات را ببینید.

به بچه ها خود درباره اقدامات محیط زیستی آموزش دهید

به آن ها یاری کنید تا عادت های خوبی مانند خاموش کردن چراغ ها هنگام خروج از اتاق یا صرفه جویی در مصرف آب هنگام مسواک زدن داشته باشند. با نشان دادن اقدامات یک کودک دوستدار محیط زیست مانند استفاده از بطری های آب قابل استفاده مجدد و کیسه های مواد غذایی، یا پیاده روی یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به جای رانندگی در صورت امکان، الگوی خوبی باشید. به آن ها یاد دهید که چگونه این اقدامات می تواند به محافظت از سیاره ما و چیزهای مورد علاقه در طبیعت، مانند ساحل مورد علاقه یا حیوانات مورد علاقه آن ها یاری کند.

کتاب بخوانید و ویدیوهای مربوط به محیط زیست را دیدن کنید

کتاب های زیست محیطی بچه ها را برای فرزند خود بخوانید تا اهمیت مراقبت از سیاره مان را یاد بگیرند. نمایش ه و مستندهای مناسب آن ها را در اینترنت جستجو کنید تا جهان پیرامون خود را بشناسند.

در خصوص تغییرات آب و هوایی با آنها صحبت کنید

بحث در خصوص تغییرات اقلیمی با بچه ها می تواند یک مکالمه سخت به نظر برسد، اما راه مهمی برای اطمینان از اینکه آن ها به عنوان شهروندانی مسئولیت پذیر در سیاره ما رشد خواهند کرد، است. اگر می خواهید کودک دوستدار محیط زیست داشته باشید ضروری است درباره خطراتی که زمین را تهدید می نماید با فرزند خود صحبت کنید.

مراقبت از حیوانات

حیوانات بیشتر از ما تحت تاثیر تغییرات محیطی قرار می گیرند. بنابراین، بسیار مهم است که به بچه ها خود بیاموزیم که با حیوانات مهربان باشند. یکی از راه های انجام این کار این است که به بچه ها خود بیاموزید در راه مدرسه و خانه از آزار حیوانات خیابانی پرهیز نمایند. یا آن ها را به مزرعه های شهری ببرید که به بچه ها زندگی در محیط زیست را آموزش می دهند. کودک دوستدار محیط زیست در این مزارع همزیستی صحیح با حیوانات را می آموزد.

به سوالات بچه ها درباره محیط زیست پاسخ دهید

بچه ها در سال های اولیه در حال آنالیز دلیل و معلول و پیامدهای اعمال خود هستند. بنابراین، این زمان مناسبی برای معرفی تاثیرات مثبت و منفی آنها بر محیط زیست با سوالات مجذوب کننده و کاوش های فکری است. اگر زباله را رها کنیم چه اتفاقی می افتد؟ وقتی زباله ها را دور می اندازیم یا بازیافت می کنیم، چه اتفاقی می افتد؟ وقتی بذرها را بکاریم چه اتفاقی می افتد؟ این ها بعضی از سوالاتی است که کودک دوستدار محیط زیست از شما می پرسد.

روزهای خاص را جشن بگیرید

وقتی روز زمین در 22 آوریل فرا می رسد، یا در روزهای ملی مانند 15 اسفند که روز درختکاری است یا 13 فروردین که روز طبیعت است، این روزها را با کودک دوستدار محیط زیست خود جشن بگیرید. در این روزها لباس های سبز بپوشید، داستان هایی درباره طبیعت و محیط زیست به اشتراک بگذارید، درخت بکارید یا در طبیعت وقت بگذرانید.

به حرف زدن ادامه بده

صحبت درباره مسائل زیست محیطی لازم نیست برای روزهای خاصی ذخیره شوند. در هر روزی می توان در با کودک دوستدار محیط زیست درباره محیط زیست صحبت کرد.

وقتی بچه ها یک حشره را در مدرسه پیدا می نمایند، می توانید عکس بگیرید، نقاشی بکشید، آن را توصیف کنید، در خصوص مهربان بودن صحبت کنید، در خصوص جایی که ممکن است شادتر از همه زندگی کنید بحث کنید و برای آن حشره خانه پیدا کنید.

هنگامی که اسباب بازی یا قطعه ای آسیب دیده یا شکسته می گردد، این فرصتی عالی برای صحبت در خصوص مراقبت از دارایی هایمان، تعمیر آن ها صحبت کنیم. این بحث ها فکر های کوچک را به کار می اندازد، همدلی را برای جهانی طبیعی ما تشویق می نماید و برای توسعه مهارت های زبانی و ارتباطی نیز عالی است.

منبع: DailyMom

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 فروردین 1403 بروزرسانی: 4 فروردین 1403 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 4461

به "چگونه کودک دوستدار محیط زیست تربیت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه کودک دوستدار محیط زیست تربیت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید