گوشت قرمز و کاهش خطر ابتلا به بیماری ام اس

به گزارش تور آسیایی ارزان، دانشمندان میان مصرف روزانۀ گوشت قرمز فراوری نشده و کاهش تغییرات مغزی برای ابتلا به ام اس (MS) ارتباطاتی کشف کرده اند. بیماری ام اس از جمله بیماری هایی است که در نقاط مختلف دنیا شیوع دارد. مثلا در کشور آمریکا، حدود یک میلیون نفر از بزرگ سالان به این مشکل مبتلا هستند. هنوز دانشمندان پیروز به کشف علت ایجاد بیماری ام اس نشده اند. بعضی از آنها معتقدند که ام اس یکی از بیماری های خودایمنی است. در این بیماری، طی یک حملۀ خودایمنی به سیستم اعصاب مرکزی، لایۀ میلین تخریب می شود. وظیفۀ لایۀ میلین پوشاندن نورون ها است. در نتیجه، با تخریب میلین و حملاتی که گفته شد، طیف وسیعی از علائم عصبی بروز می کند.

گوشت قرمز و کاهش خطر ابتلا به بیماری ام اس

دلیل ابتلا به بیماری ام اس چیست؟

بنابر گزارش خبرگزاری ایرنا و به نقل از دکتر عبدالحسین هوشمند، مدیرعامل انجمن ام اس ایران، در حال حاضر، ایران بالاترین میزان ابتلا به بیماری ام اس را نسبت به کشورهای خاورمیانه دارد؛ به طوری که از هر 100 هزار نفر، 110 نفر به این بیماری مبتلا هستند. احتمال ابتلا به ام اس در بین مردم آمریکا، از هر هزار نفر، یک مورد یا 0/1 درصد است. این احتمال برای کسانی با خویشاوندان درجه یکِ مبتلا به ام اس بیشتر می شود (احتمال ابتلا حدود دو تا چهار درصد است). همچنین، در دوقلوهایی که یکی از آنها دچار این بیماری است، احتمال ابتلا برای نفر دیگر حدود 30 تا 50 درصد است.

در برخی از موارد، تغییرات مغزی سال ها قبل از بروز هرگونه علامت ام اس در فرد به وجود می آید. در این باره، پژوهشی در مجلۀبرِین (Brain) منتشر شده است. این پژوهش بر روی 81 نفر انجام شد. 10 سال پیش از طریق MRI، از مغز این افراد تصویربرداری کرده بودند. پس از بررسی ها معین شد 83 درصد از افراد با وجود نشانه هایی غیرعادی در تصویر مغزی در طول زمان دچار پیشرفت بیماری ام اس شدند. این افراد کسانی بودند که به تعبیر پزشکان در اولین تشخیص بالینی، مشکوک به بیماری میلین زدا شناخته شدند.

عوامل محیطی از جمله تغذیه و رژیم غذایی در ابتلا به بیماری ام اس نقش دارند.

به باور محققان، عوامل محیطی از جمله تغذیه و رژیم غذایی در ابتلا به بیماری ام اس نقش دارد. نتایج پژوهش دانشمندان دانشگاه کورتین (Curtin) در پِرت استرالیا نشان می دهد: رژیم غذایی، به ویژه گوشت قرمز فراوری نشده، روی بیماری های عصبی ای مانند ام اس تأثیر دارد.

گوشت قرمز و رژیم مدیترانه ای چطور به کاهش خطر ابتلا به ام اس کمک می کنند؟در پژوهش محققان دانشگاه کورتین، از نتیجۀ مطالعۀ جامع اوسی میون (AusImmune) استفاده شد. این مطالعۀ موردـ شاهدی (case-control) و مولتی سنتر (پژوهشی که در آن چندین بیمارستان، کلینیک و مؤسسۀ تحقیقاتی مشارکت می کنند) دربارۀ عوامل خطرسازِ آن دسته از بیماری های دستگاه عصبی است که با میلین ارتباط دارند. در مجموعه داده های به کارگرفته شده، 282 مورد از کسانی بررسی شدند که تجربۀ ابتلا به بیماری های میلین زدا را داشتند. در این تحقیق، 558 نفر از افراد سالم هم به عنوان گروه کنترل بررسی شدند.

محققان ارشد در این پژوهش برای افراد، رژیم غذایی مدیترانه ای درنظر گرفتند. آنان برای اینکه اثرگذاری رژیم را در افراد دنبال کنند، به میزان وفاداری افراد به رژیم، نمره ای اختصاص دادند تا سنجش اثرات آن بهتر معین شود. امتیاز و عدد نُه نشان دهندۀ بیشترین میزان وفاداری به رژیم غذایی است و صفر، کمترین امتیازی است که هر فرد می تواند دریافت کند.

در این پژوهش، امتیاز دیگری هم تعریف شده بود که به امتیاز قرمز موسوم بود. بر این اساس، یک امتیاز برای کسانی منظور می شد که یک وعدۀ غذایی 65 گرمی گوشت قرمز فراوری نشده مانند گوشت گاو و گوساله مصرف می کردند. سپس، افراد حاضر در مطالعه و پژوهش به چهار دسته تقسیم بندی می شدند: گروه یک (امتیاز صفر تا دو)، گروه دو (امتیاز سه تا چهار)، گروه سه (امتیاز پنج)، گروه چهار (امتیاز شِش تا نُه).

با انجام تحقیقات معین شد که رابطه ای میان امتیازبندیِ اجرا شده و ابتلا به بیماری های عصبی وجود ندارد. اما با مقایسۀ داده ها میان گروه دو، سه و چهار با گروه یک معین شد که داده ها گویای کاهش خطر ابتلا به بیماری های عصبی است.

مصرف گوشت قرمز به عنوان بخشی از رژیم مدیترانه ای می تواند از بروز بیماری ام اس جلوگیری کند.

گوشت قرمز دارای مواد مغذی ریز و درشت مهمی مانند پروتئین، آهن، روی، سلنیوم، پتاسیم، ویتامین D، ویتامین B است؛ همچنین، در گاوهایی که از علف سبز تغذیه می کنند، حاوی اسیدهای آمینه چند اشباع نشده امگا 3 است.

بسکمک از این مواد مغذی به عملکرد صحیح مغز کمک می کنند. بنابراین، دیدن اثرات مثبت مصرف گوشت قرمز فراوری نشده با کاهش خطر ابتلا به بیماری ام اس چندان عجیب نیست.

اثرات گوشت قرمز فراوری نشده روی افراد در معرض ابتلا به ام اس چیست؟با بررسی امتیاز قرمز مذکور در پژوهشی که عنوان شد، محققان دریافتند که گوشت قرمز فراوری نشده تنها عاملی است که ازنظر آماری اثری معنادار بر روی کاهش خطر بیماری های عصبی مانند ام اس دارد. تیم تحقیقاتی معین کرد که کاهش خطر ابتلا به بیماری های عصبی رابطۀ نزدیکی با میزان گوشت قرمز مصرفیِ افراد حاضر در تحقیقات دارد.

افرادی که در گروه دو قرار داشتند، 37 درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری های عصبی داشتند. در گروه سوم، 52 درصد و در گروه چهارم 42 درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری دیده شد. مصرف گوشت قرمز برای کسانی که دارای اقوام درجه یکِ مبتلا به بیماری هایی مانند ام اس بودند، کاهش خطر ابتلا از دو تا چهار درصد به یک تا دو و نیم درصد کاهش پیدا کرده بود. این میزان برای دوقلوهایی که یکی از آنها مبتلا بود هم از 30 تا 50 درصد به 14 تا 32 درصد رسیده بود.

مصرف گوشت قرمز فراوری نشده بر کاهش خطر ابتلا به بیماری های عصبی اثرگذار است.

در تحقیقات مذکور، که از داده های اوسی میون استفاده شده است، 50 درصد کاهش خطر بیماری های عصبی در افرادی مشاهده شد که رژیم غذایی سالم داشتند. در پژوهش هایی دیگر هم نتایجی دربارۀ تأثیرات مثبت مصرف گوشت قرمز فراوری نشده بر بیماری های عصبی منتشر شد. در این پژوهش ها معین گشت که مصرف گوشت قرمز فراوری نشده به طور مستقل (و نه بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای) بر کاهش خطر ابتلا به بیماری های عصبی اثرگذار است.

سخن آخردکتر لوسیندا. جِی.بلک (Lucinda.J. Black)، سرپرست تیم تحقیقاتی نام برده است. او می گوید: تحقیقاتی که گروه ما انجام داده است با افرادی ارتباط دارد که شدیدا در خطر ابتلا به ام اس هستند. افرادِ در خطر ابتلا به ام اس، کسانی اند که سابقۀ ابتلا به این بیماری در میان اعضای درجه یک خانواده شان وجود دارد. تحقیقی دیگر هم اجرا شده که به اثرات مصرف گوشت قرمز فراوری نشده و ارتباط آن با شرایط سلامت در افراد عادی می پردازد.

با تمام این تحقیقات و نتایج، هنوز هم کسانی هستند که به وجود مزایا در مصرف گوشت قرمزِ فراوری نشده اعتقادی ندارند. مثلا در سال 2015، سازمان بهداشت جهانی (WHO) گوشت قرمز را عامل احتاقتصادی ابتلا به سرطان دانسته است. برخی از تحقیقات اخیر نشان می دهد افرادی که مقادیر کمتری از گوشت قرمز فراوری نشده مصرف می کنند (مثلا در حد 65 گرم یا کمتر در روز)، احتمال مرگ شان بیشتر است.

انتخاب رژیم مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند تأثیرات فرهنگی، ترجیحات شخصی و شرایط اقتصادی ـ اجتماعی. تحقیقات و شواهد بسکمک نشان دهندۀ اثرگذاری رژیم غذایی سالم بر شرایط بدن و سلامت هستند.

دربارۀ اثرات مثبت مصرف گوشت قرمز فراوری نشده روی شرایط ابتلا به ام اس هم تحقیقات بیشتری لازم است. باید منتظر باشیم!

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1868

به "گوشت قرمز و کاهش خطر ابتلا به بیماری ام اس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشت قرمز و کاهش خطر ابتلا به بیماری ام اس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید