5 علت مهم و قانع کننده برای استفاده از شامپو جامد

به گزارش تور آسیایی ارزان، طراوت بخشیدن به تارهای مو و پوست سر همواره هدف اصلی از برنامه شستشوی موها است. احتمالا تابه حال برای این شستشو از شوینده های مختلفی استفاده نموده اید اما آیا نوعی از شامپو به نام شامپو بار را می شناسید؟ شامپو جامد نوعی شوینده است که اغلب نادیده گرفته می گردد. در این مقاله، با این نوع شوینده و مزایای آن آشنا می شوید.

5 علت مهم و قانع کننده برای استفاده از شامپو جامد

شامپو جامد چیست؟

شامپو جامد هم می تواند یکی از شوینده های شما در حمام باشد. این نوع شامپو با فرمولاسیون و موادی شبیه به شامپوهای مایع درست می گردد. تفاوت شامپو جامد با مدل های مایع این شوینده این است که شامپو بار را به شکل کوچک و جامد غلیظ شده درست می نمایند. این نوع شامپو معمولا پایه ای مغذی مانند روغن نارگیل دارد. علاوه براین، بیشتر شامپوهای جامد فاقد مواد شیمیایی خشک نماینده، پارابن، فتالات، سیلیکون و SLS هستند. این مدل شامپوها روی پوست سر اثر ملایم تری دارند. شامپوهای جامد از نظر شویندگی همان ویژگی های شامپوهای مایع را دارند.

چرا باید از شامپو جامد استفاده کنیم؟

بسیاری از شامپوهای جامد ساخته شده به وسیله برندهای مختلف به خوبی کف می نمایند، بوی شگفت انگیزی دارند و به موها احساس تمیزی می دهند. بیشتر این شامپوها قیمت مناسبی دارند و حتی می توانید آن ها در فروشگاه های محلی نیز پیدا کنید. در فروشگاه های آنلاین نیز شامپوهای بار مختلفی به فروش می رسند. برای خرید این شامپوها دلایل مهم دیگری هم وجود دارد. برای خرید هر یک از این شامپوها باید برچسب آن ها را بخوانید و آنالیز کنید که کدام یک از آن ها برای جنس موهای شما مناسب است.

1. رایحه، مواد تشکیل دهنده و ویژگی های بی انتها

شامپو جامد ویژگی های مختلفی دارد که باعث شده اند این شوینده به انتخابی محبوب تبدیل گردد. کسانی که برای مراقبت از موهای خود در پی گزینه ای ماندگارتر و راحت تر هستند، معمولا به این ویژگی ها توجه می نمایند. یکی از ویژگی های مهم شامپو جامد خاصیت مرطوب نمایندگی و آب رسانی آن است. بسیاری از انواع شامپو بار با مواد طبیعی مانند کره شی، روغن نارگیل یا روغن آرگان فرموله شده اند که به تغذیه و آب رسانی مو یاری می نماید. این عوامل مرطوب نماینده می توانند به جلوگیری از خشکی مو و موخوره یاری نمایند و موهای شما را نرم و صاف نمایند.

شامپوهای جامد علاوه بر آب رسانی، اغلب دارای خواص حالت دهندگی هم هستند. برخی از انواع این شامپو موادی مانند روغن جوجوبا یا روغن آووکادو دارند که می تواند به باز کردن و نرم شدن موها یاری کند. این اثر حالت دهندگی شامپو جامد ترمیم موهای خشک و آسیب دیده را ممکن می سازد چون به بازیابی رطوبت و بهبود بافت مو یاری می نماید.

یکی دیگر از ویژگی های شامپو جامد خاصیت شفاف نمایندگی آن است. بسیاری از شامپوهای مایع عادی حاوی سولفات هایی هستند که می توانند روغن طبیعی مو را از بین ببرند و تنها مقداری اندک از آن را باقی بگذارند. در مقابل، شامپوهای بار اغلب بدون سولفات فرموله می شوند. همین ویژگی باعث می گردد که این نوع شامپوها به گزینه ای ملایم تر برای تمیز کردن موها تبدیل شوند. این ویژگی به ویژه برای کسانی که پوست سر آن ها چرب یا حساس است، مفید خواهد بود چون به حذف چربی اضافی و تجمع آلودگی ها بدون تحریک پوست سر یاری می نماید. در نتیجه، اگر هدفتان از خرید شوینده شفاف تر شدن موهایتان است، باید میان شامپو جامد یا مایع اولی را انتخاب کنید.

شامپوهای جامد در فرمولاسیون های مختلفی برای تمیزی انواع مو و احتیاجهای مختلف به فروش می رسند. برخی از آن ها به طور خاص برای موهای مجعد طراحی شده اند و رطوبت اضافی مورد احتیاج این نوع موها را فراهم می نمایند. برخی دیگر برای موهای صاف و چرب فراوری می شوند. شامپو جامد موهای چرب به افزایش حجم و درخشندگی این نوع موها یاری می نمایند. حتی برخی از شامپوهای بار برای کسانی طراحی شده اند که موهای خاکستری یا رنگ شده دارند و شامپویی برای حفظ و تقویت شادابی رنگ موهای خود می خواهند.

2. سازگار با محیط زیست

آلودگی پلاستیک موضوع مهمی است که در دنیای امروز با آن روبرو هستیم. با توجه به اینکه سالانه 300میلیون تن زباله پلاستیکی یک بار مصرف دور ریخته می گردد، نمی تواند تأثیر مخرب آن بر محیط زیست را نادیده گرفت. اثرات مضر آلودگی پلاستیک در آب و هوای ما احساس می گردد و با افزایش مقدار سموم ناشی از آن زیست بوم و سلامت انسان بیش از پیش تهدید می گردد.

از آنجایی که پلاستیک های یک بار مصرف تجزیه می شوند، سموم را در محیط زیست آزاد می نمایند. در نتیجه، آسیب های ناشی از این سموم افزایش می یابد. بسته بندی ها و بطری های پلاستیکی شامپوهای مایع نیز جزو این پلاستیک های یک بار مصرف محسوب می شوند و به آلودگی ناشی از پلاستیک یاری می نمایند. سالانه میلیاردها بطری پلاستیکی فراوری و دور ریخته می شوند. این مسئله به نوبه خود مشکل را شدیدتر می نماید.

بسیاری از مردم برای مبارزه با چالش های زیست محیطی ناشی از آلودگی پلاستیک به راهکار های جایگزین روی می آورند. یکی از این راهکارها شامپو جامد است. این نوع شامپو مزایای بی شماری هم برای مصرف نمایندگان و هم برای کره زمین دارد.

شامپو بار گزینه ای سازگار با محیط زیست است. برخلاف شامپوهای مایع عادی که اغلب در بسته بندی و بطری های پلاستیکی عرضه می شوند، شامپوهای بار معمولا در کاغذ یا مقوا بسته بندی می شوند که بازیافت آن ها ساده تر است. با تغییر شوینده به این گزینه سازگار با محیط زیست، مصرف نمایندگان می توانند رد پای زباله های پلاستیکی خود را به مقدار قابل توجهی کاهش دهند. علاوه براین، شامپوهای بار عاری از سموم پلاستیکی هستند و آن ها را به گزینه ای عالی برای کسانی تبدیل می نماید که در پی روشی طبیعی و سالم برای شستشوی موهای خود هستند.

3. فرمول های غلیظ ارزان

شامپو جامد نه تنها به کاهش آلودگی پلاستیک یاری می نماید، بلکه فواید طولانی مدتی برای موها نیز دارد. برخلاف شامپوهای مایع که اغلب حاوی آب اضافی هستند، شامپوهای بار با روغن های ضروری و مواد مغذی فرموله شده اند که باعث سلامت مو می شوند. این فرمول غلیظ به این معنی است که شامپو بار دوام بیشتری دارد و خرید مجدد شامپو احتیاجی نیست. در نتیجه، هم هزینه کمتری صرف می کنید و هم زباله های پلاستیکی را بیش از پیش کاهش می دهید.

4. مناسب برای علاقه مندان به سفر

شامپوهای جامد علاوه بر بسته بندی سازگار با محیط زیست و ماندگاری طولانی برای سفر نیز مناسب هستند. مقدار جمع و جور و شکل جامد این نوع شامپوها آن ها را به گزینه ای عالی برای هر سفری تبدیل می نماید. برخلاف شامپوهای مایع، شما می توانید این نوع شامپو را به راحتی در چمدان سفر خود جا بدهید و نگران مسائلی مانند ریختن شامپو درون چمدان نباشید. شامپوی جامد برای کسانی که همواره در سفر هستند و می خواهند با حفظ روتین مراقبت از مو، تأثیرات منفی محیطی بر موهای خود را کاهش دهند، مجذوب نماینده است.

5. کاهش مصرف آب

شامپوهای جامد برای کف کردن به آب کمتری احتیاج دارند. در واقع، برای کف کردن شامپوی مایع روی سر به چندین برابر آب بیشتر احتیاج دارید. این ویژگی برای کسانی که می خواهند در مصرف آب صرفه جویی نمایند، اهمیت بسیاری دارد.

از آن گذشته، برای فراوری شامپوی جامد از آب کمتری استفاده می گردد. این خصوصیت علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، باعث افزایش قدرت این شوینده نیز می گردد. فرمولاسیون با آب کمتر به این معنا است که مواد دیگر موجود در شامپو بار غلظت بیشتری دارند. در طولانی مدت، این ویژگی به این معنا است که موهای شما مواد مغذی بیشتری دریافت می نمایند.

روش استفاده از شامپو بار

نحوه استفاده از شامپوهای بار شبیه به شامپوهای مایع است. تنها تفاوتی که این نوع شامپو با شامپوهای مایع دارد روش کف کردن آن است. شامپو مایع را باید روی موهای خود بریزید و بمالید تا کف کند. در مقابل، این شامپو را باید روی پوست سر خود بمالید تا کف کند.

اگر موهای بلندتر یا فر دارید هم بهتر است که ابتدا شامپو جامد را میان دست هایتان بمالید تا کف کند. بعد از اینکه مقدار کف شامپو به مقدار دلخواه تان رسید، آن را روی پوست سرتان ماساژ دهید. دلیل این توصیه این است که مالیدن شامپو بار به طور مستقیم روی پوست سر اغلب به گره خوردن موها منجر می گردد.

کسانی که موهای کوتاه تر و صاف تری دارند، می توانند این محصول را مستقیما روی سر و پوست سر خود بمالند. پس از اتمام شستشوی موها و سر هم آن ها را طبق معمول با آب بشویید. بسته به برند شامپو بار ممکن است بعد از شستشو به نرم نماینده مو احتیاجی نداشته باشید. از آنجایی که برخی از انواع شامپوهای جامد ملایم تر، بدون سولفات و فاقد پارابن هستند، روغن های طبیعی مو را از بین نمی برند. در نتیجه، نسبت به شامپوهای مبتنی بر فرمولاسیون سنتی، موها را نرم تر، درخشان تر و شاداب تر می نمایند.

استفاده از نرم نماینده و شامپو جامد در کنار یکدیگر

خبر خوب برای علاقه مندان به شامپوهای جامد این است که نرم نماینده های مو هم انواع جامدی دارند. شما می توانید از یک نرم نماینده جامد مو همراه با شامپوی جامد بهره ببرید. به این ترتیب، از مزایای این نوع شامپو بیشتر بهره مند می شوید و موها را تغذیه و نرم می کنید.

بهتر است برای انتخاب برترین نرم نماینده موی جامد سراغ گزینه هایی بروید که به آب رسانی، افزایش رطوبت و حجم دهی موهای شما یاری می نمایند. برای مثال، برخی از نرم نماینده های مو روغن مانوی دارند. این روغن معطر به سلامت پوست سر یاری می نماید، خاصیت ارتجاعی و استحکام مو را بهبود می بخشد و شکستگی و ریزش مو را کاهش می دهد. علاوه براین، باعث صاف شدن کوتیکول مو می گردد و به کاهش موخوره یاری می نماید.

تغییر شوینده همیشگی از شامپو مایع به جامد

هنگام تغییر شوینده همیشگی خود از شامپو مایع به جامد باید به یک نکته مهم توجه کنید. موهای شما باید با محصول نو سازگار باشند. یکی از پیامدهای اصلی ترکیب هر نوع صابونی با آب سخت این است که اغلب باعث ایجاد کف صابونی می گردد. بنابراین، با کف کردن شامپو بار هم می توانید آن احساس چسبناک و غشا مانند ناشی از باقی ماندن کف صابون روی پوست سر خود را تجربه کنید. بااین حال، پس از چند بار شستشو، فراوری روغن مو باید ادامه یابد و چربی نشسته روی موها هم باید با این نوع شامپو پاک گردد. این اتفاقات نشان می دهند که موها و پوست سر شما به این مدل شوینده نو عادت نموده اند.

آیا شامپو جامد برای مصارف روزانه مناسب است؟

اگر موهای چربی دارید، استفاده روزانه از هر نوع شامپویی مسئله ای ایجاد نمی نماید اما در صورتی که پوست خشکی دارید، بهتر است بیشتر مراقب موهای خود باشید. شستن بیش از حد و مکرر موها حتی با شامپویی که pH آن تنظیم شده و سرشار از گلیسیرین است هم می تواند رطوبت موهای شما را از بین ببرد. بهتر است موهای خود را یک یا دو بار در هفته با شامپوی مایع یا جامد بشویید.

آیا شامپو بار معایبی هم دارد؟

برخی از افراد معتقدند که نگهداری از شامپو بار نسبت به شامپوهای معمولی دشوارتر است. این شامپوی جامد را نمی توانید مانند صابون ها در حمام رها کنید. برای نگهداری این شامپو باید به فکر جاصابونی یا چیزی شبیه به آن باشید که شامپو را خشک نگه دارد.

مشکل دیگری که برخی ها به آن اشاره می نمایند این است که پس از مصرف شامپوی جامد پوست سر آن ها خشک یا دچار خشکی می گردد. دلیل این اتفاق به فرمولاسیون برخی از شامپوهای جامد مربوط می گردد. برخی از شامپوهای جامد حاوی غلظت بالایی از عوامل کف نماینده و مواد بسیار قلیایی هستند که می توانند باعث تحریک و آسیب به پوست ظریف دور مو و گردن شوند. برای حل این مشکل، باید موقع خرید شامپو بار دقت کنید که مناسب موهای شما باشد.

مسئله دیگری که باعث خارش پوست سر و خشکی آن پس از مصرف شامپو بار می گردد، شستشوی نامناسب است. گاهی اوقات، بقایای این شامپو لابه لای موها به خوبی شسته نمی شوند. در نتیجه، این بقایا باعث تحریک پوست سر و خارش آن می شوند.

کلام آخر

شامپوی جامد نوعی محصول مراقبت از موی سازگار با محیط زیست است. این نوع شامپو به کسانی که می خواهند زباله های پلاستیکی کمتری فراوری نمایند، پیشنهاد می دهیم. شامپوهای جامد به مقدار شامپوهای مایع مؤثر هستند و ملایم بودن آن ها باعث کاهش خشکی موها می گردد. البته، شامپوهای جامدی هم وجود دارند که حاوی پارابن، SLS یا سایر مواد شیمیایی خشن هستند. بنابراین، همواره باید موقع انتخاب و خرید این محصولات برچسب آن ها را با دقت بخوانید.

بهتر است از مواد شوینده یا محصولات آرایشی دارای مواد مضر برای مو خودداری کنید. شامپوها نیز باید با دقت انتخاب شوند تا حاوی مواد مغذی و آب رسان کافی برای موها باشند. به این ترتیب، با مصرف آن ها می توانید مطمئن باشید که با گذشت زمان موهایتان سالم باقی می مانند. از قلم نیاندازید که اگر پوست حساس یا موهای آسیب دیده دارید، شوینده ای انتخاب کنید که مناسب پوست و موی شما است و به آن آسیبی نمی رساند. این نکته برای خرید شامپوهای جامد هم اهمیت دارد.

منبع: dailymom

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1403 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 5209

به "5 علت مهم و قانع کننده برای استفاده از شامپو جامد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 علت مهم و قانع کننده برای استفاده از شامپو جامد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید