6 نشانه هشداردهنده زوال عقل

به گزارش تور آسیایی ارزان، آمار ملی انگلیس نشان داده است 74 هزار و 261 نفر در سال 2022 میلادی بر اثر زوال عقل و آلزایمر (شایع ترین شکل زوال عقل) جانشان را از دست داده اند. در سال 2021 نیز این رقم 69 هزار و 178 نفر بوده است.

6 نشانه هشداردهنده زوال عقل

سخنگوی سازمان خیریه تخصصی پرستاری زوال عقل در انگلیس گفت: نشانه های آلزایمر معمولا در ابتدای بروز بیماری خفیف است و به مرور وخیم تر می شود. ممکن است در حافظه، تمرکز و گفتار مبتلایان مشکلاتی به وجود آید؛ این امر ممکن است باعث شود فرد از محافل اجتماعی و خانوادگی کناره گیری کند.

در ادامه به نقل از ایندیپندنت، بعضی از نشانه های هشداردهنده زوال عقل و آلزایمر را که همه باید بدانند، آورده ایم:

1 تغییر خلق وخو

به گفته سازمان خدمات ملی سلامت، زوال عقل بخشی از روند طبیعی پیری نیست و نشانه های دیگری وجود دارد که فرد باید آنها را به خاطر بسپارد از جمله تغییر خلق وخو.

اما ممکن است افراد این نشانه ها را بی درنگ تشخیص ندهند و محتمل است خانواده و دوستان تا مدتی متوجه آن نشوند یا آن را جدی نگیرند. در بعضی افراد این نشانه ها ثابت می مانند و بدتر نمی شوند. سایر افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف (ام سی آی) به مرور زمان به زوال عقل مبتلا می شوند.

2 سختی در فراگیری کارها و مهارت های نو

دکتر تیم بینلند، رئیس بخش دانش انجمن آلزایمر انگلیس می گوید: اگر فناوری یا ابزار نوی به دستمان برسد، ممکن است مدتی طول بکشد تا نحوه استفاده و تنظیم آن را یاد بگیریم اما فکر می کنم معمولا با یاری کتابچه راهنما به این هدف می رسیم. ولی اگر به زوال عقل مبتلا باشید، یادگیری شیوه استفاده از یک دستگاه یا وسیله نو واقعا سخت است.

3 پرسش های مکرر

مثلا اگر شریک زندگی تان به شما بگوید که شب بیرون می رود اما شما یادتان برود که گفته است کی برمی شود، احتمالا جای نگرانی نیست.

به گفته دکتر بینلند: اما اگر به زوال عقل مبتلا باشید، احتمالا چیزی را که کسی پنج یا 10 دقیقه پیش گفته باشد، یادتان نمی آید و ممکن است این را مکرر سوال کنید.

این امر ممکن است برای اعضای خانواده تاحدی آزاردهنده باشد. بدیهی است که فرد مبتلا به زوال عقل مقصر نیست، اما ممکن است یک سوال را بارها و بارها بپرسد. این نشان دهنده مسئله ای است که ممکن است زوال عقل باشد.

4 قرار دادن اشیا در جاهای عجیب

اگر فراموش می کنید کلید یا تلفن همراهتان را کجا گذاشته اید، اشکالی ندارد. اما بینلند می گوید فرد مبتلا به زوال عقل معمولا اشیا را در جاهای عجیب می گذارد. مثلا ممکن است کلیدهای خانه را داخل کابینت دستشویی بگذارد. این کمی عجیب است، اما از آن کارهایی است که فرد مبتلا به زوال عقل ممکن است انجام دهد.

5 مشکل در سر و سامان دادن

ممکن است در مواردی به ویژه با افزایش سن، سر و سامان دادن کارهای شخصی سخت شود. مثلا ممکن است مدیریت بودجه یا پرداخت صورتحساب ها بیشتر طول بکشد. بینلند گفت: اما افراد مبتلا به زوال عقل واقعا با این موضوع کلنجار می روند و توان منظم بودن و از قبل برنامه ریزی کردن را از دست می دهند.

با این حال ضروری است چیزی را که همواره برایتان عادی بوده است، به یاد داشته باشید چون در این بیماری باید حواستان به تغییرات باشد.

بینلند تاکید نمود: اگر در امور مالی همواره ناموفق بوده اید یا هیچ وقت حافظه خوبی نداشته اید، با افزایش سن بهتر نمی شوید اما این شرایط در خصوص شما طبیعی است و غالبا نمی توان آن را به عنوان نشانه زوال عقل در نظر گرفت.

6 تقلا با زندگی روزمره

بینلند تاکید نمود چنانچه به زوال عقل مبتلا باشید، علائم بیماری شما نشان می دهد که در انجام دادن کارهای روزمره مشکل دارید.

تغییر از حالت عادی به بروز این نشانه ها است که زندگی روزمره را مختل می نماید، بنابراین گفت وگو کردن و سر و سامان دادن به کارها برایتان مشکل می شود، به راحتی یادتان نمی آید خودرو را کجا پارک نموده اید و چیزهایی از این قبیل. این اتفاقات نه تنها آزاردهنده اند بلکه واقعا روی توانایی فرد برای انجام دادن کار و ادامه آن تاثیر می گذارند.

منبع: گردشبان
انتشار: 19 فروردین 1403 بروزرسانی: 19 فروردین 1403 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 4778

به "6 نشانه هشداردهنده زوال عقل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 نشانه هشداردهنده زوال عقل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید