9 ویژگی یک روان درمانی خوب طبق گفته روانشناسان

به گزارش تور آسیایی ارزان، جلسات روانشناسی با توجه به طولانی بودن روند آن، هزینه بالایی دارند اما چگونه بفهمیم که این جلسات با وجود پرداخت هزینه ای نسبتا سنگین، به ما یاری می نمایند؟ مشاهده تغییر در نگرش و سبک زندگی می تواند به شما بگوید که آیا درمان موثر بوده است یا خیر؟ در این مقاله، ویژگی های یک روان درمانی خوب را به شما معرفی خواهیم کرد تا بر اساس آن، جلسات درمان خود را ارزیابی کنید.

9 ویژگی یک روان درمانی خوب طبق گفته روانشناسان

آیا جلسات درمان به من یاری می نماید؟

ممکن است روند پیدا کردن یک درمانگر خوب و مناسب برای شما، کمی طول بکشد. وقتی که درمانگر مورد نظرتان را پیدا کردید، شاید از خودتان بپرسید که آیا جلسات درمان واقعا به من یاری می نمایند؟ فهمیدن این موضوع کمی چالش برانگیز است؛ زیرا تفاوت ها و نکات بسیار جزئی ای وجود دارد. برای مثال، ممکن است اهداف و دلایل شما برای مراجعه به درمانگر، در طول زمان تغییر کند؛ به همین دلیل گاهی نمی توان به صورت واضح گفت که جلسات برای رسیدن به خواسته اصلی تان، به شما یاری نموده است یا نه.

در ادامه ویژگی های یک روان درمانی خوب را بر اساس گفته های روانشناسان، آنالیز می کنیم.

1. صدای درمانگرتان همراه شماست

وقتی تنهاییم و با خودمان خلوت می کنیم، منفی فکر کردن بسیار آسان است. کارولین مدن، نویسنده و درمانگر خانواده می گوید: همه این نقدها و حدس های منفی باعث ایجاد استرس و اضطراب می شوند. صدای درمانگرتان را که در جلسات درمان با این افکار مخالفت می نماید، به یاد آورید، او را باور کنید و در تنهایی تان، حرف هایش به خود بگویید تا در نهایت خودتان را باور کنید.

2. تاب آوری بیشتری پیدا می کنید

از ویژگی های یک روان درمانی خوب این است که به شما یاری می نماید تا احساسات خود و علت تجربه آن ها را درک کنید و چگونه مدیریت کردن آن ها را یاد بگیرید. کسانی که به درمانگر مراجعه می نمایند، یاد می گیرند که این احساسات می توانند قابل تحمل باشند. این موضوع به آن ها یاری می نمایند تا احساسات منفی خود را بهتر درک نمایند و بیشتر از گذشته، قدردان احساسات مثبت خود باشند.

3. روابطتان با دیگران بهبود می یابد

وقتی روابط فعلی شما بهبود می یابد یا ایجاد ارتباط تازه برایتان راحت تر می گردد، نشانه خوب پیش رفتن روند درمان است. مایکل جی سالاس می گوید: آدم ها آغاز به پاسخ دادن به پیشرفت هایی می نمایند که در اعضای خانواده و دوستان خود می بینند؛ بنابراین احتمال بیشتری دارد که روابط آن ها با همدیگر، بهتر گردد. این موضوع می تواند هم در روابط فعلی تان تاثیر بگذارد و هم به شما یاری کند تا برای برقراری رابطه تازه، از منطقه امن خود خارج شوید.

4. رابطه شما با درمانگرتان قوی است

یکی از مهم ترین ویژگی های یک روان درمانی خوب و موفقیت آمیز، داشتن رابطه قوی با درمانگر است. اگر نسبت به جلسات اول، در کنار درمانگر خود احساس راحتی و امنیت بیشتری دارید، نشان می دهد که مایل هستید حرف های بیشتری با او به اشتراک بگذارید و با هم برای حل تعارضات خود کوشش کنید.

5. می توانید درباره چیزی که شما را به مشاوره کشانده است، فکر کنید

به چیزی که در ابتدا باعث مراجعه شما به درمانگر شد، فکر کنید. آیا احساس شما نسبت به آن اتفاق یا تجربه، مانند گذشته است؟ می توانید از خانواده یا دوستان نزدیک خود نیز یاری بگیرید و از آن ها بپرسید که از زمان آغاز درمان، بهبود پیدا نموده اید یا خیر.

6. یاد می گیرید که مسئولیت اعمال خود را بپذیرید

این که بفهمید چه زمانی به یک مسئله، بیش از مقدار واکنش نشان می دهید، بسیار مهم است. اگر متوجه شدید که می توانید موقعیت هایی را کنترل کنید که در گذشته معمولا باعث ناراحتی شما می شد، یعنی جلسات روان درمانی شما به درستی پیش می رود. وقتی که بپذیرید گاهی خود شما هستید که مانع پیشروی خودتان می شوید، می توانید بسیار رشد کنید.

7. عزت نفس شما تقویت می گردد

سالاس، بهبود عزت نفس را از مهم ترین ویژگی های یک روان درمانی خوب می داند. نشانه بهتر شدن شما این است که آغاز به تماشا چیزهایی می کنید که برایتان مهم است و باعث تقویت عزت نفس شما می شوند. به چیزهایی اهمیت می دهید که یاری می نماید احساس بهتری نسبت به خودتان و شرمندگی کمتری بابت انجام دادن این کار، داشته باشید. در حقیقت شما به جای این که در پی پر کردن مخزن احترام خود فقط با منابع خارجی باشید، این کار را از درون آغاز می کنید.

8. سلامت کلی شما بهبود می یابد

یکی از ویژگی های یک روان درمانی خوب، این است که نه تنها سلامت روان شما، بلکه سلامت جسمی شما نیز بهبود می یابد. این موضوع می تواند برای هر کسی متفاوت باشد. برای مثال جلسات درمان موثر می تواند باعث گردد که بهتر بخوابید، کمتر احساس تنبلی کنید یا حتی سردرد و معده درد کمتری داشته باشید.

9. درمانگرتان می گوید که شما بهبود یافته اید

یک راه ساده برای فهمیدن این که جلسات درمان شما موثر است یا خیر، نظر درمانگرتان در این مورد است. البته باید برای درمانگر خود یا با یاری او، هدف اصلی تان را معین کنید و درک متقابلی از پیشرفت در جلسات روان درمانی داشته باشید.

آن ها باید یک برنامه درمانی داشته باشند تا بتوانند به شما در خصوص این که از کجا آغاز نموده اید و در حال حاضر در چه مرحله ای هستید، بازخورد بدهند. آن ها بعلاوه باید بتوانند چشم اندازی از روند پیشرفت جلسات در آینده، به شما بدهند. مقدار بهبود را می توان حتی با مراجعه مداوم شما به درمانگر و اقدام به درمان، در زمانی که دوران سختی را پشت سر می گذرانید، ارزیابی کرد.

منبع: thehealthy

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 آبان 1401 بروزرسانی: 8 آبان 1401 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2180

به "9 ویژگی یک روان درمانی خوب طبق گفته روانشناسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 ویژگی یک روان درمانی خوب طبق گفته روانشناسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید