السیسی برای سرانجام بحران لیبی طرح داد

به گزارش تور آسیایی ارزان، رئیس جمهور مصر در حضور رئیس مجلس و فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی طرح سیاسی برای خاتمه دادن به بحران داخلی این کشور ارائه داد.

السیسی برای سرانجام بحران لیبی طرح داد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اردیبهشت ماه گذشته بود که ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی با لغو توافقنامه صخیرات خود را رهبر لیبی خواند. این توافقنامه تحت نظارت سازمان ملل و با مشارکت تمام گروه های سیاسی لیبی در مغرب امضاء شده بود. درست از همین زمان به بعد بود که اختلافات مجلس لیبی با حفتر آغاز شد. این مجلس و رئیس آن از حامیان سرسخت حفتر بودند اما اقدام یکسویه ژنرال بازنشسته ارتش سابق لیبی سبب شد تا بین عقیله صالح رئیس مجلس و حفتر اختلافات شدیدی بروز کند. اکنون رئیس جمهور مصر در صدد است، به این اختلافات خاتمه دهد و انسجامی در میان حفتر و صالح ایجاد کند.

رئیس جمهور مصر که خود از حامیان ژنرال حفتر است طرحی را برای خاتمه دادن به جنگ داخلی لیبی و حل وفصل بحران این کشور به وسیله راهکارهای سیاسی ارائه داد که متضمن احترام به تمام ابتکارات مربوط به صلح و قطعنامه های بین المللی است.

به نوشته پایگاه خبری اخبار لیبی 24 عبدالفتاح السیسی در یک نشست مطبوعاتی که با حضور عقیله صالح رئیس مجلس و ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی در قاهره برگزار گردید، گفت: جنگ داخلی لیبی باید به وسیله راهکارهای سیاسی خاتمه یابد.

در طرح سیاسی قاهره برای خاتمه جنگ داخلی لیبی آمده است: تمام طرف های درگیر در این جنگ از دوشنبه هفته جاری با خاموش کردن آتش سلاح های خود مقررات مربوط به آتش بس را رعایت نمایند.

در این طرح بر اجرایی شدن مصوبات نشست برلین و پایبندی به اعلامیه قانون اساسی لیبی تاکید شده است.

در نشست مطبوعاتی قاهره رئیس مجلس لیبی گفت: نیروهای ارتش ملی لیبی برای سرکوب تروریست ها در فروردین سال گذشته به سمت طرابلس حرکت کردند اما دخالت ترکیه سبب شد تا این ارتش نتواند ماموریت خود را به خاتمه برساند.

حفتر و حامیانش مدعی اند، شبه نظامیان تندرو در طرابلس و مناطق تحت حاکمیت دولت وفاق ملی حضور گسترده دارند و از حمایت این دولت بهره مند هستند. این در حالی است که دولت وفاق ملی تنها دولت رسمی لیبی است که مورد تائید سازمان ملل است.

عقیله صالح با تاکید بر ضرورت بیرون راندن شبه نظامیان از طرابلس گفت: قانون اساسی لیبی باید به اجراء در آید تا زمینه برای برگزاری انتخابات سراسری در کشور فراهم گردد البته بدون اینکه کسی از شرکت در این انتخابات محروم گردد لذا لیبی ها بایستی اقدامات لازم را برای خاتمه دادن به بحران کشورشان انجام دهند.

در این نشست مطبوعاتی ژنرال حفتر با اشاره به حمایت نظامی ترکیه از دولت وفاق ملی گفت: دخالت های ترکیه در لیبی سبب می گردد قطب بندی ها در کشور افزایش پیدا کند لذا ترکیه ای ها باید از لیبی بیرون رانده شوند.

وی از آنکارا خواست تا از ارسال سلاح و مزدور به لیبی خودداری کند و گفت: بایستی وحدت کشور حفظ گردد و گروه های تروریستی مورد سرکوب واقع شوند.

حفتر خواهان تشکیل دولت وحدت ملی در لیبی شد و از طرح مصر برای خاتمه دادن به بحران داخلی لیبی حمایت کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1082

به "السیسی برای سرانجام بحران لیبی طرح داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "السیسی برای سرانجام بحران لیبی طرح داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید