برترین غذاهای خیابانی سراسر جهان چه هستند؟ (قسمت اول)

به گزارش تور آسیایی ارزان، غذاهای حاضری و خیابانی بخش مهمی از آشپزی هر کشوری را تشکیل می دهند. یکی از جذابیت های کشورهای مختلف برای گردشگران، همین غذاهای خیابانی متفاوت و لذیذی است که در طول سفر حتما آن را امتحان می نمایند. در ادامه با تعدادی از برترین و مشهورترین غذاهای خیابانی جهان آشنا می شویم. با خبرنگاران همراه باشید.

برترین غذاهای خیابانی سراسر جهان چه هستند؟ (قسمت اول)

حتما برای شما هم پیش آمده است که در سفر هنگام گشت وگذار در خیابان ها و جاذبه های گردشگری، زمان را فراموش نموده اید و آخر شب با درهای بسته رستوران ها روبرو شده اید. در این صورت تنها انتخابی که وجود دارد، غذاهای خیابانی است. بسیاری از افراد به علت مسائل بهداشتی از خوردن غذاهای خیابانی اجتناب می نمایند در صورتی که این غذاها اگر با رعایت اصول بهداشتی و با مواد سالم و تازه تهیه شوند، یکی از اصیل ترین غذاهای هر کشوری هستند و معمولا هواداران زیادی هم بین گردشگران و هم اهالی شهر دارند.

در ادامه با تعدادی از برترین غذاهای خیابانی جهان آشنا می شویم.

10. وادا پاو (Vada Pav)، هند

در شهری مثل بمبئی می توانید تمامی غذاهای اصیل هندی و فرهنگ غذایی هند را از نزدیک ببینید و امتحان کنید. خیابان های شلوغ این شهر پر از غرفه هایی هستند که غذاهای خیابانی پرادویه و تند و تیز هندی را جلوی مشتری می پزند و داغ داغ سرو می نمایند. امنحان کردن این غذاها، تجربه بی نظیری است که در سفر به هند به هیچ عنوان نباید از دست بدهید.

وادا پاو، یک غذای حاضری گیاهی است که اصالتا به استان مهارشتارا (Maharashtra) تعلق دارد. این غذا ترکیبی از نان و سیب زمینی پخته به همراه ادویه جات و جعفری است که در روغن سرخ می گردد. البته علاوه بر غرفه های خیابانی در رستوران های سراسر هند هم پیدا می گردد. این غذای حاضری لذیذ را با چیلی، سیر و بادام زمینی سرو می نمایند.

هند یک مقصد عالی برای کسانی است که به چشیدن طعم غذاهای مختلف از کشورهای سراسر جهان علاقه دارند. تنوع غذاهای خیابانی در هند بسیار زیاد است. علاوه بر وادا پاو غذاهای خیابانی دیگری چون پانیپوری (Panipuri) گلوله های کوچک خمیر که با مواد مختلف پر و سرخ می گردد، pav bhaji نوعی خوراک سبزیجات با رول های ترد کره ای و... در هند هواداران زیادی دارند.

9. چیکن رایس (Chicken Rice)، سنگاپور

یکی از برترین کارها برای به راه انداختن یک دعوای حسابی در سنگاپور این است که از اهالی بپرسید برترین چیکن رایس سنگاپور کجا پیدا می گردد. احتمالا دستور اصلی تهیه این غذا از جزیره کوچک چینی هاینان آمده است و این غذا در واقع غذای ملی غیررسمی سنگاپور است. از آنجایی که سنگاپور کشوری با فرهنگ های گوناگون است، این تنوع فرهنگی، در غذاهای آن خود را نشان می دهد.

چیکن رایس غذایی است که در عین سادگی بسیار زیبا و اشتهابرانگیز است. در واقع این غذا چیزی بیشتر از مرغ پخته شده همراه با برنج نیست. ولی ترکیب ادویه ها و طعم های مختلف باعث شده که این غذای ساده به یکی از لذیذترین غذاهای جهان تبدیل گردد. از آب همین مرغ برای پختن برنج هم استفاده می گردد. عطر سیر و زنجبیل در کنار سس مخصوص و تزیینات زیبا با خیار و سبزیجات، توجه هر مسافر و رهگذری را جلب می نماید.

یکی از برترین نقاط سنگاپور برای خوردن چیکن رایس، مجموعه های روبازی هستند که در گوشه وکنار سنگاپور دیده می شوند و به ارائه انواع غذاهای خیابانی و محلی می پردازند. در واقع مکان هایی شبیه به فودکورت مراکز خرید بزرگ که در فضای باز قرار گرفته اند.

8. جرک چیکن (Jerk Chicken)، جاماییکا

مرغ جرک جاماییکایی یکی از لذیذترین غذاهای خیابانی جهان است و البته این غذا به شکل سنتی روی چوبی مخصوص، کباب می گردد.

جرک نام سبکی از آشپزی جاماییکایی است که در آن گوشت با ادویه های تند و تیز و مخصوص، یا به صورت خشک یا آب دار، مارینه می گردد. این شیوه را بیشتر برای طبخ گوشت مرغ به کار می برند. اما امروزه برای مزه دار کردن گوشت قرمز و انواع سبزیجات و غذاهای دریایی هم از آن استفاده می گردد. ادویه اصلی در این شیوه از طبخ غذا، فلفل فرنگی است اما از ادویه های دیگر مانند میخک، دارچین، پیازچه، جوز، آویشن، سیر، شکر قهوه ای، زنجبیل و نمک هم استفاده می گردد.

این غذای لذیذ و پرادویه را معمولا با برنج جاماییکایی یا نخودفرنگی و نوشیدنی مخصوص سرو می نمایند. البته این غذا را علاوه بر جاماییکا در کشورهای دیگر هم می توانید امتحان کنید به خصوص در جشنواره های مخصوص اهالی کارائیب یا در نمایشگاه های فرهنگی که با حضور آن ها برپا می گردد.

7. ساتای (Satay)، تایلند

مثل هندوستان، تایلند هم بهشتی برای علاقه مندان به غذا و چشیدن طعم های متفاوت و خاص است. انواع نودل که در شیر نارگیل طبخ می شوند، غذایی مقوی و در عین حال سبک هستند. سالاد پاپایا یکی دیگر از خودنی های لذیذ تایلندی است. اما در میان همه غذاهای محلی و لذیذ تایلندی، ساتای مشهورتر و پرطرفدارتر است.

ساتای به غذایی گفته می گردد که شامل گوشت کبابی به سیخ کشیده شده و چاشنی زده همراه با سس است. این غذا را از قطعات گوشت مرغ، گوشت گوسفند، گوشت گاو، ماهی یا سایر گوشت ها یا توفو تهیه می نمایند. سیخ چوبی مورد استفاده ممکن است از گیاهان مختلفی مثل نارگیل، نخل یا بامبو تهیه گردد که بامبو از بقیه رایج تر است. این گوشت ها روی آتش به صورت گریل شده یا کبابی تهیه می شوند و سپس همراه با ادویه های مختلف سرو می شوند. این غذا را معمولا با سس بادام زمینی و سالادی که چاشنی آن سرکه است، سرو می نمایند.

قبل از کباب کردن گوشت ها آن ها را در ترکیبی پر از ادویه شامل سنبل هندی، سیر و موسیر، فلفل قرمز و... مارینه می نمایند. هنگام کباب کردن، روی گوشت ها، شیر نارگیل می ریزند که در نهایت ظاهری براق و اشتهابرانگیز به غذا می دهد.

6. سوسیس کاری (Currywurst)، آلمان

سوسیس کاری یکی از غذاهای حاضری آلمانی است که به عنوان غذای خیابانی به فروش می رسد و در کنار سیب زمینی سرخ نموده سرو می گردد. یک سس غلیظ سیب زمینی و کاری هم در کنار آن مورد استفاده قرار می گیرد.

جالب است بدانید که این غذا، موزه مخصوص دارد. در این موزه با داستان شکل گیری این غذا و مشهور شدن آن آشنا می شوید. امروزه در سراسر آلمان می توانید این غذا را که هم به شیوه های سنتی و هم با ادویه ها و شیوه های تازه تهیه می گردد، پیدا کنید. این غذا را علاوه بر سیب زمینی سرخ نموده با مقداری نان هم سرو می نمایند.

منبع: کجارو / adventure.howstuffworks.com
انتشار: 2 اسفند 1400 بروزرسانی: 2 اسفند 1400 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1987

به "برترین غذاهای خیابانی سراسر جهان چه هستند؟ (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین غذاهای خیابانی سراسر جهان چه هستند؟ (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید