بهترین کارگردان های فیلم های علمی، تخیلی؛ از استنلی کوبریک تا جیمز کامرون
به گزارش تور آسیایی ارزان، ژانر علمی-تخیلی یکی از خلاقانه ترین و تجربی ترین ژانرهای سینما است که با تلاش کارگردان های خلاق و رویاپرداز، غالبا مرزهای آنچه را که در حقیقت و خیال امکان پذیر است جابجا می کند. این ژانر از زمانی که تصاویر متحرک به شکل محبوب سرگرمی تبدیل شدند وجود داشته است. فیلم های علمی-تخیلی معمولا حول فناوری های آینده نگر، جهان های خیالی تازه، سفر به فضا، سفر در زمان و بسیاری از اتفاقات دیگر می چرخند که اغلب جهانی واقعی را به سمت پیشرفت بیشتر سوق می دهند. در تاریخ سینما، کارگردان های علمی-تخیلی خیال اندیش زیادی وجود داشته اند که از روش های تازه برای خلق فیلم ها الهام گرفته اند که فراتر از ژانر است و بر کل سینما تاثیر می گذارد؛ از تکنیک های ابداعی خلق تصاویری که در حالت عادی امکان پذیر نیست تا روش های هوشمندانه ساخت جهان های خیالی پیرامون بازیگران واقعی و گرد هم آوردن تمام این ها برای به ثمر رساندن فیلم های روان و منسجم. بسیاری از بهترین کارگردان های تمام دوران هنر خود را در به تصویر کشیدن فیلم های علمی-تخیلی تقویت کردند و تاثیر ماندگاری بر چشم انداز فیلم برای نسل های بعد بر جا گذاشتند.
10. ژرژ ملی یس
آثار شاخص: | سال تولید: |
سفر به ماه (A Trip To The Moon) | 1902 |
سفر غیرممکن (The Impossible Voyage) | 1904 |
ژرژ ملی یس به وضوح کارگردانی رویاپرداز بود که راه را برای افراد خلاق بیشتری به منظور توسعه و افزایش محبوبیت ژانر علمی-تخیلی هموار کرد. با این حال کار او بیش از آن که ماهرانه باشد، مهم و بنیادی است. استعداد و تخیل او فوق العاده بود و به شکل گیری ژانر علمی-تخیلی آن هم در دورانی که رنگ و صدا بخشی از سینما نبود کمک کرد. اما به خاطر محدودیت ابزار در اختیارش و خلاقیت استثنایی کارگردانان مدرن، او به عنوان دهمین نام در فهرست بهترین کارگردان های فیلم های علمی-تخیلی قرار می گیرد.
ملی یس کارگردانی درخشان بود که از تکنیک های پیشرفته برای روایت داستان هایی استفاده می کرد که به روش دیگری ممکن نبود و در این راه از تجربه اش به عنوان یک شعبده باز و تردست بهره می برد. ملی یس با استفاده از ترفندهای حرفه ای خود برای ضبط فیلم ها، توانست تصاویر قانع کننده ای را خلق کند که بسیار جلوتر از زمان خود بود. فیلم های ملی یس از استفاده از نقاشی های دستی، نوردهی های متعدد، تایم لپس، شبیه تماشای یک نمایش جادویی بود و راه را برای بسکمک از فیلم سازان دیگر هموار کرد تا داستان های منحصربه فردی را روایت کنند که خلق آن ها در آن زمان غیرممکن بود.
9. فریتس لانگ
آثار شاخص: | سال تولید: |
متروپولیس (Metropolis) | 1927 |
زن در ماه (Woman in the Moon) | 1929 |
فریتس لانگ توانست بر پایه هایی که از طریق کارگردانان رویاپردازی مانند ملی یس بنا شده بود بایستد و منابع باورنکردنی را جمع آوری کند و آن ها را به سطوح تازه برساند. فیلم متروپولیس ساخته فریتس لانگ یکی از ماندگارترین فیلم های بلند علمی-تخیلی با تصاویری است که همچنان بر سینمای امروز تاثیر می گذارد. علاوه بر این، فیلم های لانگ مانند زن در ماه به پیشروی روش های علمی تازه که تبدیل به یک روش استاندارد شده اند، مانند سکوهای پرتاب موشک برای کمک به پرتاب راکت ها به فضا کمک کردند. در واقع لانگ همان سبک علمی-تخیلی سوررئال ملی یس را به رئالیسم آغشته کرد.
8. واچوفسکی ها
آثار شاخص: | سال تولید: |
ماتریکس (The Matrix) | 1999 |
اطلس ابر (Cloud Atlas) | 2012 |
سنس8 (Sense8) | 2015 |
واچوفسکی ها شگفتی های امروزی در ژانر علمی-تخیلی هستند که از موضوعات فلسفی و اجتماعی برای خلق داستان های درخشان الهام می گیرند. فیلم های پیشگامانه ای مانند ماتریکس پس از اکران تاثیر قابل توجهی بر فرهنگ داشتند و همچنان در صدر فیلم هایی هستند که به هوش مصنوعی و فناوری رو به رشد می پردازند. توانایی آن ها در خلق جهان های گسترده تر و دادن معنا و هدف عمیق تر به آن ها چشمگیر است، در حالی که پروژه های ماز طریقی را منتشر کرده اند، از ریسک کردن هراسی ندارند که همین مساله موفقیت هایشان را چشمگیرتر می کند.
7. دنی ویلنوو
آثار شاخص: | سال تولید: |
ورود (Arrival) | 2016 |
بلید رانر 2049 (Blade Runner 2049) | 2017 |
تلماسه: قسمت اول (Dune: Part One) | 2021 |
تلماسه: قسمت دوم (Dune: Part Two) | 2024 |
سبک فیلمسازی دنی ویلنوو به دوران فیلم صامت برمی شود که با تاکید بیشتر بر تبدیل یک فیلم به یک تجربه بصری و احساسی، کم تر بر دیالوگ ها و بیشتر بر تصویرسازی تکیه می کند. با هر اکران، ویلنوو به پیشرفت هنر خود ادامه داده و فیلم های بلندتر و بهتری خلق می کند که در میان فیلم های غیرتخیلی برجسته می شوند. ویلنوو هم مثل جیمز کامرون در فیلم هایش جهانهای کاملی را خلق می کند، زیرا از رمان ها و آثار دیگر الهام می گیرد و سپس آن ها را توسعه داده و تقویت می کند تا به سطح تازهی برسند.
6. جورج لوکاس
آثار شاخص: | سال تولید: |
تی اچ اکس 1138 (THX 1138) | 1971 |
جنگ ستارگان: قسمت چهار- امیدی تازه (Star Wars: Episode IV) | 1977 |
جنگ ستارگان: قسمت اول- تهدید شبح (Star Wars: Episode I - TPM) | 1999 |
در حالی که جورج لوکاس کمپانی لوکاس فیلم را تاسیس کرده و به عنوان نویسنده در نزدیک به 200 پروژه مختلف شرکت داشته، به عنوان کارگردان تنها 20 فیلم ساخته است. با این حال، با همین تعداد اندک فیلم های ساخته شده تاثیری شگرف در جهانی علمی-تخیلی به جا گذاشت. لوکاس به عنوان مغز متفکر جهانی جنگ ستارگان و اولین کسی که ژانر اپرای فضایی را کشف کرد، یکی از بهترین کارگردان های علمی-تخیلی تمام دوران است. با این حال، او حتی در بخش های دیگر فرآیند خلاقیت از نقاط قوت بیشتری برخوردار است و در نتیجه برای ادامه داستان های معین کننده ژانر خود، جنبه های دیگر فیلم سازی را دنبال کرد.
5. استنلی کوبریک
آثار شاخص: | سال تولید: |
2001: ادیسه فضایی (2001: A Space Odyssey) | 1968 |
پرتغال کوکی (A Clockwork Orange) | 1971 |
آثار درخشان استنلی کوبریک محدود به یک ژانر نمی شود، زیرا سبک منحصربه فرد و استعداد او در هر جنبه ای از خلق فیلم باعث شد تا بر تمام ژانرها تاثیر بگذارد. با این حال، کار او بر روی فیلم های علمی-تخیلی به ویژه ماندگار است. او با 2001: ادیسه فضایی داستان پیشگامانه ای درباره تهاجم هوش مصنوعی روایت کرد. کوبریک دوباره با فیلم پرتغال کوکی، شاهکاری خلق کرد که جهانی آینده دیستوپیایی را با فناوری تخیلی که بسیار جلوتر از زمان خود بود نشان می داد. در نتیجه، کوبریک به عنوان یکی از بهترین کارگردان های فیلم های علمی-تخیلی تمام دوران شایسته تقدیر است.
4. ریدلی اسکات
آثار شاخص: | سال تولید: |
بیگانه (Alien) | 1979 |
بلید رانر (Blade Runner) | 1982 |
مریخی (The Martian) | 2015 |
ریدلی اسکات یکی دیگر از کارگردان های شاخص است که سهم زیادی در سینما و فیلم سازی دارد. به لطف فیلم های جاودانه ای مانند بیگانه و بلید رانر، اسکات به خاطر توانایی اش در خلق داستان های علمی-تخیلی سیاه که آینده ای متناوب و ترسناک را به تصویر می کشید، به سرعت به یک نام آشنا تبدیل شد. فیلم های او با کاوش در موضوعاتی مانند اعماق فضا، اولین تماس با بیگانگان متخاصم و ربات های انسان نمای بسیار پیشرفته، الهام بخش فرنچایزهای گسترده شدند و به کارگردان های دیگر اجازه داد تا این داستان ها را به روش های تازه ادامه دهند.
3. کریستوفر نولان
آثار شاخص: | سال تولید: |
پرستیژ (The Prestige) | 2006 |
تلقین (Inception) | 2010 |
میان ستاره ای (Interstellar) | 2014 |
تنت (Tenet) | 2020 |
کریستوفر نولان علاقه ای به محدود کردن خود به یک ژانر ندارد، اما تاثیری که او بر جهانی علمی-تخیلی گذاشته است غیر قابل انکار است. با فیلم های برجسته ای که رویکردی بدیع به زمان و روایت خطی دارند، فیلم های مفهومی نولان بسیار عمیق هستند، زیرا مفاهیم جذابی را بررسی می کنند که درک مخاطبان را به چالش می کشد و اغلب این کار را با چرخش و پیچیده ساختن واقعیت انجام می دهد. در عین حال، بسکمک از بهترین فیلم های نولان در ژانر علمی-تخیلی هستند و سهم او در این ژانر به اندازه برخی از آن کارگردان های موفقی که دهه ها قبل از او آمده اند قابل توجه است.
2. استیون اسپیلبرگ
آثار شاخص: | سال تولید: |
برخورد نزدیک از نوع سوم (Close Encounters Of The Third Kind) | 1977 |
ای تی، موجود فرازمینی (E.T. the Extra Terrestrial) | 1982 |
پارک ژوراسیک (Jurassic Park) | 1993 |
گزارش اقلیت (Minority Report) | 2002 |
بازیکن شماره یک آماده (Ready Player One) | 2018 |
تعداد کمی از کارگردان ها توانسته اند تاثیر عمده ای در ژانر علمی-تخیلی داشته باشند، آغازگر فرانچایزهای بزرگ شوند یا فیلم هایی بسازند که دهه ها جذابیت و کیفیت خود را حفظ کنند، چه رسد به اینکه این کار را در پنج دهه متوالی انجام دهند. صرف نظر از این، استیون اسپیلبرگ یکی از آن فیلمسازان نادری است که به طور مداوم فیلم های علمی-تخیلی برجسته ای خلق کرده است که الهام بخش نسل ها شده است، در حالی که همچنان به عنوان یک کارگردان فیلم های کاملا تازهی می سازد که تاثیر باورنکردنی بر سینما می گذارد. علاوه بر فیلم های ذکر شده در بالا، اسپیلبرگ از آن دسته کارگردان های پرکاری است که آثار متعدد دیگری نیز ساخته است که در بین بهترین فیلم های علمی-تخیلی تمام دوران قرار گرفته اند.
1. جیمز کامرون
آثار شاخص: | سال تولید: |
ترمیناتور (The Terminator) | 1984 |
بیگانه ها (Aliens) | 1986 |
آواتار (Avatar) | 2009 |
آواتار: راه آب (Avatar: The Way Of Water) | 2022 |
رتبه برتر باید به رویاپرداز بی رقیب یعنی جیمز کامرون برسد. جیمز کامرون یکی از بهترین و منحصربه فردترین کارگردان های تمام دوران است و بسکمک از فیلم های او در ژانر علمی-تخیلی قرار می گیرند. نه تنها این، بلکه با هر پروژه تازه، کامرون از خلاقیت خارق العاده خود استفاده می کند و افراد با استعداد را گرد هم می آورد تا به معنای واقعی کلمه نحوه ساخت فیلم ها را تغییر دهد. فیلم ورطه (The Abyss) به کارگردانی او در سال 1989 اولین شخصیت کاملا واقعی کامپیوتری در یک فیلم را به نمایش گذاشت و این فناوری دوباره در ترمیناتور 2: روز داوری (Terminator 2: Judgment Day) برای ساخت ربات باورنکردنی تای- 1000 مورد استفاده قرار گرفت.
کامرون همچنین پس از ساخت آواتار و فیلمبرداری از مجموعه های بزرگ که جهانیی وسیع را با جلوه های کامپیوتری یکپارچه به وجود می آورد، باعث پیشرفت های عمده ای در فناوری ضبط حرکت در فیلمسازی شد. کامرون مانند ملی یس به جای ساختن یک فیلم، چشم انداز می سازد و در نتیجه روی پرده نقره ای جادو خلق می کند. جیمز کامرون به خاطر توانایی فوق العاده اش در خلق جهانها و روایت داستان های گسترده، در حال حاضر قابل اعتمادترین کارگردان هالیوود است و سه فیلم از چهار فیلم برتر باکس آفیس تمام دوران را کارگردانی کرده است.
منبع: screenrant
منبع: دیجیکالا مگ