توصیه های تغذیه ای برای بچه ها در معرض اضافه وزن و چاقی

به گزارش تور آسیایی ارزان، چاقی جزو مسائل همگانی دوران کودکی و نوجوانی به شمار میرود و به سرعت در حال افزایش است. چاقی در سنین کودکی می تواند منجر به چاقی در بزرگسالی گردد؛ به طوری که 40 تا 90 درصد بچه هایی که دچار چاقی هستند در بزرگسالی از چاقی رنج می برند.

توصیه های تغذیه ای برای بچه ها در معرض اضافه وزن و چاقی

وزن زیاد می تواند عوارض متعددی مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، بلوغ زودرس در دختران و تاخیر در بلوغ پسران، ابتلا به بعضی سرطان ها مانند روده و معده، مسائل تنفسی و مسائل روحی مانند افسردگی و کاهش اعتماد به نفس گردد.

با توجه به عوارض چاقی، پیشگیری از اضافه وزن بچه ها اهمیت دارد و با راهکارهای متفاوت می توان از اضافه وزن بچه ها و نوجوانان جلوگیری کرد.

تعریف قانون برای وعده های غذایی از افزایش وزن بچه ها و نوجوانان جلوگیری می نماید. بهتر است وعده های اصلی و میان وعده ها در ساعت مشخصی مصرف شوند.

بچه ها باید به موقع بخوابند تا صبح زود از خواب بیدار شوند و فرصت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند. صبحانه خوردن باعث می گردد تا بچه ها صبحانه خوردن را از والدین خود بیاموزند.

چیپس و سیب زمینی سرخ نموده مقدار زیادی چربی دارند؛ بهتر است بجای سیب زمینی پخته از سیب زمینی تنوری یا پخته استفاده کرد. بعلاوه میان وعده های سالم مانند میوه و سبزی در برنامه روزانه بچه ها لحاظ گردد. تزیین میوه ها و سبزیجات می تواند بچه ها را به خوردن این گروه از خوردنی ها ترغیب کند.

بجای استفاده از سس مایونز می توان با استفاده از ماست و سبزی های خشک شده معطر، روغن زیتون و لیموی تازه یک سس برای بچه ها تهیه کرد.

کاهش مصرف نوشابه و آبمیوه های صنعتی و جایگزین کردن آب، دوغ کم نمک و عرقیات سنتی با نوشابه و آبمیوه صنعتی در برنامه غذایی بچه ها قرار گیرد.

بستنی جزو خوراکی های سرشار از مواد قندی به شمار میرود و کالری زیادی دارد. با توجه به ویژگی غذایی بستنی، بهتر است کمتر مصرف گردد. بعضی از کارشناسان حوزه تغذیه پیشنهاد می دهند با استفاده از آبمیوه های طبیعی می توان برای بچه ها بستنی یخی درست کرد.

شیرینی، شکلات و انواع فست فودها نباید به عنوان پاداش و جایزه برای بچه ها و نوجوان استفاده گردد؛ چرا که بچه ها تصور می نمایند که خوراکی هایی از این دست نسبت به سایر خوراکی ها بهتر هستند.

اگر تمایل به خوردن کیک و شیرینی دارید، حتی الامکان کیک و شیرینی را به صورت خانگی تهیه کنید. در صورت تهیه کیک و بیسکوئیت غیرخانگی، بهتر است که کیک و بیسکوئیت ساده انتخاب گردد؛ چرا که انواع کیک و بیسکوئیت خامه ای، کرمدار یا با روکش شکلاتی دارای چربی بسیار زیادی هستند.

بچه ها باید درباره مقدار قند موجود در مواد غذایی آگاهی داشته باشند؛ بچه ها باید به رقابت واداشته شوند که محصولات غذایی با قند کمتر را انتخاب نمایند. کارشناسان توصیه می نمایند مقدار روغن و شکر موجود در غذاهای مصرفی کاهش یابد. سوسیس و کالباس، چربی بالایی دارند و مصرف این مواد غذایی باید محدود گردد.

بچه ها نباید بیشتر از 2 ساعت در روز را صرف تفریح و فعالیت های نشسته مثل تماشای تلوزیون، کار با کامپیوتر ، تبلت و.... نمایند. بعلاوه مقدار مطلوب فعالیت بدنی برای بچه ها حداقل یک ساعت در روز است و باید به تدریج مدت زمان فعالیت بدنی روزانه کودک را به یک ساعت رساند.

منبع: گردشبان
انتشار: 11 فروردین 1403 بروزرسانی: 11 فروردین 1403 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 4599

به "توصیه های تغذیه ای برای بچه ها در معرض اضافه وزن و چاقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های تغذیه ای برای بچه ها در معرض اضافه وزن و چاقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید