خواص بی نظیر پوست پیاز برای سلامتی بدن

به گزارش تور آسیایی ارزان، پیاز گیاهی پر کاربرد در آشپزی ما ایرانیان است اما پوست پیاز تقریبا در آشپزی ما کاربردی ندارد به همین علت نیز کمتر از خواص آن می دانیم. اما آیا می دانید پوست پیاز نیز به همان مقدار پیاز سرشار از مواد مغذی و چندین ترکیب مفید است که می توان به طور مؤثر آن را در اهداف بهداشتی مختلف استفاده کرد؟

خواص بی نظیر پوست پیاز برای سلامتی بدن

پوست پیاز اغلب دور ریخته می گردد، اما این پوست ها در واقع سرشار از فیبر غذایی هستند، پوست پیاز از دستگاه گوارش پشتیبانی می نماید و به حفظ سلامت روده یاری می نماید. پوست پیاز بعلاوه حاوی فلاونوئیدها، به ویژه کوئرستین است، که دارای خواص آنتی اکسیدانی است و به کاهش التهاب و به سلامت قلب و عروق یاری می نماید. علاوه بر این، پوست پیاز سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین C، ویتامین A، کلسیم و پتاسیم است که به عملکرد سیستم ایمنی، سلامت بینایی، استحکام استخوان ها و تعادل الکترولیت های بدن یاری می نماید.

خواص آنتی اکسیدانی

پوست پیاز حاوی سطوح بالایی از فلاونوئیدها مانند کوئرستین است که خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد. این آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن، کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش خطر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان یاری می نمایند (کوئرستین یک رنگدانه طبیعی است که در میوه ها و سبزیجات مختلف یافت می گردد. این ترکیب در میان مهم ترین آنتی اکسیدان های لازم برای بدن انسان ها قرار می گیرد).

اثرات ضد التهابی

ترکیبات موجود در پوست پیاز، از جمله کوئرستین، خواص ضد التهابی دارند. مصرف عصاره یا دم نموده پوست پیاز ممکن است به کاهش التهاب در شرایطی مانند آرتریت و بیماری التهابی روده یاری کند.

سلامت پوست

پوست پیاز حاوی ترکیباتی از جمله ویتامین ها، مواد معدنی و فلاونوئیدها است که به سلامت پوست یاری می نماید،. استفاده موضعی ازعصاره یا دم نموده پوست پیاز ممکن است باعث تسکین پوست تحریک شده، کاهش قرمزی و بهبود زخم گردد.

مراقبت از مو

عصاره پوست پیاز به علت فواید بالقوه ای که برای سلامت مو دارد، گاهی در محصولات مراقبت از مو استفاده می گردد. پوست این سبزی ممکن است به تقویت فولیکول های مو، کاهش ریزش و رشد مو یاری کند. بعضی افراد بعلاوه از دم نموده پوست پیاز به عنوان یک شستشو دهنده طبیعی برای بهبود درخشندگی مو استفاده می نمایند.

سلامت دستگاه گوارش

پوست پیاز حاوی فیبر رژیمی است که با ترویج حرکات منظم روده و جلوگیری از یبوست از سلامت دستگاه گوارش حمایت می نماید. علاوه بر این، فلاونوئیدهای موجود در پوست پیاز ممکن است اثرات پری بیوتیکی (پری بیوتیک ها نوعی فیبر هستند که بدن انسان قادر به هضم آن ها نیست) داشته باشند و باعث رشد باکتری های مفید روده شوند. پوست پیاز را می توان با دم کردن یا تهیه چاشنی به رژیم غذایی افزود.

رنگ طبیعی

پوست پیاز را می توان به عنوان یک رنگ طبیعی برای رنگ کردن پارچه، تخم مرغ یا حتی مو استفاده کرد. پوست بیرونی پیاز حاوی رنگدانه هایی است که در صورت استخراج و استفاده به عنوان رنگ، سایه های مختلفی از زرد، نارنجی و حتی قرمز مایل به قهوه ای به دست می دهد.

منبع: گردشبان
انتشار: 5 اسفند 1402 بروزرسانی: 5 اسفند 1402 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 3528

به "خواص بی نظیر پوست پیاز برای سلامتی بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص بی نظیر پوست پیاز برای سلامتی بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید