رابطه با ایران نقطه قوتی برای قطر است

به گزارش تور آسیایی ارزان، رئیس مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان با اعلام اینکه رابطه قطر با ایران یک نقطه قوت محسوب می گردد به تشریح چرایی مواضع اخیر دوحه در قبال اخوان المسلمین پرداخت.

رابطه با ایران نقطه قوتی برای قطر است

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر خارجه قطر اخیرا با مشارکت در همایشی در رم تحت عنوان مصاحبهی مدیترانه ای اعلام نموده است: ما نه از اسلام سیاسی و نه از گروه اخوان المسلمین حمایت ننموده ایم. حمایت ما از ملتها و نه احزاب سیاسی بوده است. وی همچنین اعلام کرد که اخوان المسلمین در کشورش حضور رسمی ندارد .

لازم به ذکر است کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر با طرح اتهامِ حمایت از تروریسم علیه قطر، روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با این کشور کوچک اما بسیار ثروتمند عرب در ژوئن 2017 قطع کردند. این در حالی است که قطر تمام این اتهام ها را رد نموده و کشورهای همسایه را به کوشش برای محدودسازی حاکمیت خود متهم می نماید.

اظهارات وزیر خارجه قطر طی چند سال اخیر و در پی بحرانی شدن روابط دوحه با کشورهای مذکور در نوع خود بی سابقه به شمار می رود. بر همین اساس با طلال عتریسی رئیس مرکز منطقه ای و مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان مصاحبه کردیم که توضیح آن از نظر می گذرد.

وزیر خارجه قطر اخیرا اعلام نموده است که قطر از گروه اخوان المسلمین حمایت ننموده است و اخوان در قطر حضور رسمی ندارد. آیا این اظهارات به معنی چرخش در سیاست خارجی قطر است؟

این موضع به معنای تغییر بزرگ در سیاست خارجی قطر به شمار نمی رود، دوحه هرگز روابط خود را با ترکیه قطع نخواهد نمود. من بر این باور نیستم که قطر با ارائه مواضع اخیر خود درخصوص اخوان المسلمین، روابط خود را با ایران تغییر خواهد داد زیرا رابطه با اخوان به صورت مستقیم به قطر و ایران مرتبط نیست. بله میان اخوان المسلمین و قطر و نیز میان ترکیه و اخوان رابطه وجود دارد اما دوری دوحه از قطر به مثابه دوری کناره گیری از آنکارا نیست، این شرط لازم محسوب نمی گردد.

رویترز در خبری اعلام نموده است که حدود یک ماه گذشته وزیر خارجه قطر به ریاض سفر نموده و آنجا نیز اعلام داشته است که قطر از اخوان المسلمین حمایت نمی نماید که صحبت های وزیر خارجه قطر در ایتالیا تایید نماینده این خبر است. با توجه به این مسایل آیا رابطه قطر با کشوری مثل ترکیه که حامی اخوان است تحت الشعاع قرار خواهد گرفت؟

از نظر من قطر، هرگز روابط خود را ترکیه تغییر نخواهد داد. دوحه همیشه به ترکیه احتیاج دارد و ما شاهد هستیم که این کشور در قطر دارای پایگاه نظامی است. نمی دانم عربستان و امارات برای قطر درخصوص قطع رابطه با ترکیه شرط وضع خواهند کرد یا خیر اما علیرغم بهبود روابط قطر با عربستان سعودی و امارات و اگر میان این کشورها آشتی صورت بگیرد و دوحه به شورای همکاری خلیج فارس بازگردد، قطر احتمالا تا حدودی از ترکیه فاصله خواهد گرفت اما اگر این آشتی و مصالحه محدود باشد یا در حد ملاقات و نشست های تعیین میان قطر و عربستان و امارات باشد، این موضوع هرگز بر سیاست قطر در قبال ترکیه تاثیرگذار نخواهد بود.

-آیا رویکرد جدید سیاست خارجی قطر همکاری های سیاسی و نظامی ترکیه با این کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

درخصوص طرح صلح هرمز که از سوی ایران مطرح شده است باید بگویم که ایران از زمان های دور تاکنون خواستار امنیت خلیج فارس به عنوان یک امنیت منطقه ای یعنی حفظ امنیت کشورهای منطقه بوده است اما کشورهای حاشیه خلیج فارس معتقد هستند حمایت آمریکا، امنیت منطقه خلیج فارس را تامین می نماید لذا بر همین مبنا شاهد هستیم که پایگاه نظامی آمریکایی در کشورهای منطقه نظیر بحرین، قطر، کویت و غیره وجود دارد.

هدف ایران از طرح صلح هرمز دور کردن کشورهای منطقه از آمریکا با هدف تامین امنیت خلیج فارس است و اعتقاد دارد خود کشورهای منطقه می توانند به صورت مشترک امنیت خود را تامین نمایند.

من فکر می کنم کشورهای حاشیه خلیج فارس طرح صلح هرمز را به دو دلیل نپذیرند:1- این کشورها نمی خواهند از حمایت آمریکا صرفنظر نمایند و آن را حمایتی ثابت، راهبردی و پایدار می دانند. 2- پذیرش این طرح احتیاجمند روابط مثبت و طبیعی با ایران است که ما در حال حاضر شاهد این مسئله نیستیم، روابط ایران با عربستان سعودی به عنوان بزرگترین کشور عربی حاشیه خلیج فارس بد است بنابراین من فکر نمی کنم طرح صلح هرمز به خاتمه برسد و کشورهای منطقه با آن همراهی نمایند.

تحقق طرح صلح هرمز اقتضا می نماید که عربستان سعودی و ایران به مصاحبه روی بیاورند و موفقیت آمیز بودن این مصاحبه زمانبر است. از سوی دیگر آمریکا هرگز اجازه نخواهد داد ریاض شریک طرح صلح هرمز و تامین مشترک امنیت خلیج فارس باشد.

قطر و کویت اخیرا به ائتلاف آمریکایی دریایی در خلیج فارس پیوسته اند. از سوی دیگر هم ایران آنها را دعوت به پیوستن به طرح ابتکار صلح هرمز نموده است. آینده این طرح ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر روابط قطر و عربستان سعودی از سرگرفته گردد همانطور که انتظار می رود این موضوع هرگز روابط قطر با ایران را تغییر نخواهد داد، قطر همچنان به ایران به عنوان یک کشور بزرگ در منطقه احتیاج دارد، کشوری که به دوحه در زمان محاصره از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس یاری کرد لذا قطر به راحتی از روابط خود با ایران چشم پوشی نخواهد نمود چرا که این رابطه را نقطه قوتی برای خود می بیند.

در خصوص رابطه با ترکیه نیز همین نظر صدق می نماید. بنابراین من گمان نمی کنم قطر از روابط خود با ایران چشم پوشی کند بلکه بالعکس حتی در روابط خود با عربستان و امارات از آن استفاده خواهد نمود به ویژه اینکه ریاض در حال حاضر برای مصاحبه با ایران کوشش می نماید و امارات نیز مصاحبههایی را با تهران شروع نموده است لذا در این شرایط کسی به قطر تحمیل نخواهد نمود که روابط خود را با ایران قطع کند در حالی که کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس برای برقراری رابطه با ایران کوشش می نمایند.

حل اختلافات قطر و عربستان و نزدیکی احتمالی این دو کشور چه تاثیری بر روابط تهران و دوحه خواهد گذاشت هرچند قطر اخیرا اعلام داشته است که هرگز فراموش نخواهد نمود که موقع محاصره این کشور توسط عربستان و متحدانش، ایران آسمانش را به روی قطر گگردد؟

هدف از این اظهارات از سوی وزیر خارجه قطر، ساماندهی به شرایط روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس است، مواضع اخیر مقامات قطر و ملاقاتهایی که صورت می گیرد بیانگر این است که دوحه درصدد احیای روابط خود با عربستان و امارات است لذا می بینیم روابط خود را با اخوان المسلمین تکذیب می نماید زیرا ریاض و ابوظبی، اخوان المسلمین را یک گروه تروریستی قلمداد می نمایند و یکی از مسائل این کشورها با دوحه، روابط آن با اخوان است. لذا موضع کنونی قطر درخصوص اخوان با هدف نزدیکی به عربستان و امارات اتخاذ شده است.

منبع:مهر

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 614

به "رابطه با ایران نقطه قوتی برای قطر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه با ایران نقطه قوتی برای قطر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید