هر ایرانی ماهیانه 30 لیتر بنزین دریافت می کند ، از طرح جدید بنزینی مجلس چه می دانید؟

به گزارش تور آسیایی ارزان، مجلس شورای اسلامی قصد دارد با تصویب طرح سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار به هر ایرانی، به طور یکسان و هر ماه یارانه ای تخصیص دهد که فارغ از یارانه معیشتی بنزینی دولت و یارانه اصلی است.

هر ایرانی ماهیانه 30 لیتر بنزین دریافت می کند ، از طرح جدید بنزینی مجلس چه می دانید؟

گروه سیاسی خبرنگاران- محمدمهدی احمدی؛ ساعت 12 شب 24 آبان 98 خبری در رسانه ها منتشر شد که کسی انتظار آن را نداشت. شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با صدور اطلاعیه ای در ساعت صفر شب جمعه، طرح مدیریت مصرف سوخت را گفت که طی آن قیمت بنزین معمولی سهمیه ای هر لیتر 1500 تومان، قیمت بنزین معمولی غیر سهمیه ای هر لیتر 3000 تومان و قیمت بنزین سوپر هر لیتر 3500 تومان بود.

طرح سهمیه بندی بنزین اولین بار در دولت نهم و دهم اجرایی شد. در آن زمان دولت وقت چند ماه قبل تر با اعلام این خبر که قصد دارد بنزین را سهمیه بندی و افزایش قیمت دهد مردم را اقناع کرد، اما این تنها اقدام دولت نبود. کابینه دولت وقت با واریز کردن مبلغی به حساب خانوار این نوید را داد که با گران شدن بنزین سود حاصل از این اتفاق در جیب مردم خواهد رفت.

روحانی: صبح جمعه فهمیدم!

در آبان 98 دولت بی هیچ مقدمه و اقناع سازی به یک باره بنزین را گران کرد که باعث شوکه شدن مردم شد اتفاق به این جا ختم نشد در سخنرانی که ریاست جمهوری در جمع مدیران دولتی داشت این انتظار می رفت که شخص رئیس جمهور طوری صحبت کند که تا حدودی خشم مردم را کاهش دهد، اما داستان برعکس رخ داد. روحانی با بیان اینکه من هم مثل مردم روز جمعه متوجه گرانی بنزین شدم. خود را از این اتفاق مبرا ساخت و تقصیر را بر گردن دیگران انداخت و باید گفت این حرف همچون بنزینی بود که باعث شعله ور شدن آتش خشم مردم شد.

دولت زمانی که دید نمی تواند مردم را بعد از این اتفاق قانع کند مجبور به دادن یارانه معیشتی بنزین شد و بودجه آن را از سودی که از طریق افزایش قیمت بنزین بدست می آورد، تامین کرد. این درحالی بود که دولت با گران کردن بنزین قصد داشت کسری بودجه خود را جبران کند اما با بی تدبیری محض این فرصت را از دست داد. از این رو دولت مکلف شد به 60 میلیون نفر ایرانی این یارانه را اختصاص دهد که باز این اقدام به طور نحوه احسن توسط دولت اجرایی نشد.

هر ایرانی 30 لیتر بنزین

اکنون در مجلس یازدهم طرحی اعلام وصول شده است که بعد از اتفاقات آبان ماه سال گذشته در مجلس دهم برای اولین بار طرح شد. در این باره حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرنگاران، درباره طرح هر ایرانی 30 لیتر بنزین، گفت: کنندگان مجلس معتقد هستند که اصالت باید به انسان داده شود نه دستگاه، از این رو این اتفاق می تواند تا حدودی به عدالت نزدیک باشد.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که نباید خون فردی که در کلانشهر زندگی می کند رنگین تر از خون فردی باشد که در نقطه مرزی زندگی می کنند پس باید یک عدالت و مساواتی در کشور ایجاد شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین آن چیزی که حالت یارانه ای دارد همه باید به مساوات از آن بهره ببرند نکته مهم این جا هست که دیگر یک دهک یا دو دهک را شامل نمی شود.

وی تاکید کرد: اصلا این موضوع مافیا یا رانتی ایجاد نخواهد کرد، زیرا بر اساس کد ملی اشخاص بودهئ و هر کد ملی مساوی با 30 لیتر بنزین است یعنی فرقی ندارد که آن شخص بچه است یا سرپرست خانواده، پیر است یا جوان.

طرح سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار چیست؟

طبق این طرح دولت موظف است به هر ایرانی دارای کد ملی به جز ساکنین خارج کشور معادل 30 لیتر بنزین به قیمت سال 1397 برای استفاده از بنزین به طور ماهانه به کارت ملی یا بانکی سرپرست خانوار اختصاص دهد. این طرح بدین صورت است که هر ایرانی ماهانه 30 لیتر بنزین دریافت خواهد کرد و اگر خودرویی داشته باشد از سهمیه بنزین تخصیص یافته خود استفاده می کند و اگر خودرویی نداشته باشد می تواند سهمیه خود را فروخته و از مبلغ آن استفاده کند.

در طرح مذکور آمده است قیمت بنزین خارج از این سهمیه بر مبنای نود درصد (90%) قیمت فوب خلیج فارس (با نرخ تسعیر سامانه نیما) محاسبه خواهد شد.

در صورت عدم مصرف سهمیه سوخت، افراد می توانند اعتبار خود را از طریق سامانه و دستگاه های شتاب (atm) به افراد دیگر واگذار کنند و در غیر این صورت در انتهای هر ماه اعتبار باقیمانده در کارت به شرکت ملی پالایش و پخش واگذار و معادل ریالی آن مطابق نرخ متوسط ماهانه بنزین آزاد- قیمت پایه بنزین در کارت های بانکی واریز و قابل برداشت خواهد بود.

دولت موظف است برای حمایت از خودرو های خدمات عمومی بنزینی مانند، تاکسی ها (اعم سنتی و اینترنتی)، وانت ها و آمبولانس در سه ماه اول سال سهمیه مکفی متناسب با پیمایش آن ها اختصاص دهد. در فاصله زمانی این سه ماه، خودرو های خدمات عمومی باید با استفاده از تسهیلات پند (6) این تبصره نسبت به دوگانه سوز کردن خودروی خود اقدام کنند. بعد از این تاریخ سهمیه خودرو های عمومی حذف خواهد شد.

مابه التفاوت درآمد حاصل از فروش بنزین تولید شده در داخل و بنزین صادراتی در بودجه سنوائی بیش بینی و صرفا جهت کمک به حمل و نقل عمومی دوگانه سوز کردن خودرو ها و اشتغال اختصاص می یابد. عملکرد این بند هر اقدام به مجلس شورای اسلامی و مردم ارائه می شود.

همچنین بیست درصد از منابع حاصل از این بخش به پرداخت تسهیلات با سود چهاردرصد با اولویت وانت بار ها و تاکسی ها (اعم از اینترنتی و سنتی) به مالکان خودرو هایی که طی سال 1398، خودروی خود را دوگانه سوز کردند، اختصاص می یابد. تسهیلات پرداختی بابت دوگانه سوز کردن خودرو های صرفا با هر بار سوختگیری در جایگاه های CNG مستهلک شده و در صورت عدم استفاده از CNG، سود تسهیلات ارائه شده با حداکثر سود شبکه بانکی محاسبه خواهد شد.

10درصد از منابع حاصل از این بخش به پرداخت تسهیلات با سود چهاردرصد برای خریداران خودرو های پایه گازسوز و دوگانه سوز با ظرفیت باک بنزین محدود (کمتر از 15 لیتر) از خودروساز های داخلی اختصاص می یابد.

همچنین 10 درصد از منابع حاصل از این بخش به پرداخت تسهیلات با سود چهار درصد برای احداث، تجهیز، ایمن سازی و به روزرسانی جایگاه های سوخت CNG اختصاص می یابد و شصت درصد از منابع حاصل از این بخش به پرداخت تسهیلات با سود چهار درصد به شهرداری ها بابت خرید اتوبوس های حمل و نقل عمومی کم مصرف (با اولویت برقی و گازسوز) و توسعه ناوگان مترو و اشتغال اختصاص می یابد.

در جزییات این طرح آمده است که وزارت صمت مکلف می شود به گونه ای برنامه ریزی کند که میزان تولید خودرو های داخلی با موتور پایه CNG توسط تولیدکنندگان داخلی در طول سال به سی و پنج درصد (35%) برسد. در راستای اجرای این حکم توسط دولت، شورا های اسلامی شهر و روستا و شورا های فرادستی و شهرداری ها و سازمان های وابسته ممنوع است.

همچنین معین نرخ نفت سفید و گازوئیل (نفت کوره) و CNG و LPG به عهد دولت است و سازمان برنامه و بودجه موظف است گزارش عملکرد این قانون را هر سه ماه به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

در نهایت با تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی هر ایرانی می تواند به طور یکسان و هر ماه یارانه بنزینی را دریافت کند و استفاده از این سهمیه بستگی به خود فرد دارد یعنی اگر دارای خودروی شخصی است می تواند از سهمیه به طور مستقیم بهره ببرد و اگر فاقد خودرو هست می تواند با فروش آن پول حاصل از فروش سهمیه خود را نقدی دریافت کند.

لازم به ذکر است در گفتگو هایی که با کنندگان مجلس صورت اجرا شده است. همه آنها بر این موضوع متفق القول بودند که این یارانه فارغ از یارانه معیشتی بنزین و یارانه اصلی است و مبلغ آن با افزایش بنزین افزایش می یابد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 1216

به "هر ایرانی ماهیانه 30 لیتر بنزین دریافت می کند ، از طرح جدید بنزینی مجلس چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر ایرانی ماهیانه 30 لیتر بنزین دریافت می کند ، از طرح جدید بنزینی مجلس چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید