چگونه در فضاهای کاری پر از استرس، رفتار خودمان را کنترل کنیم و سالم و پیروز بمانیم؟

به گزارش تور آسیایی ارزان، طبق آمار موسسه استرس ایالات متحده، یک چهارم شهروندان امریکایی مشاغل خود را بزرگ ترین عامل استرس زا در محیط و زندگی خود می دانند. همین طور، این موسسه دریافته است تقریبا 80 درصد کارمندان (می توان گفت اکثریت) در کار خود استرس دارند.

چگونه در فضاهای کاری پر از استرس، رفتار خودمان را کنترل کنیم و سالم و پیروز بمانیم؟

وقتی سطح استرس شما بالا است؛ همه نوع پیغامد منفی در انتظارتان است. از احساس خستگی، سردرد، رنج، درد در بخش های مختلفی از بدن مانند کمر و گردن، بی خوابی، خشونت، واکنش های غیرعادی به ویژه در برابر همکاران و صبر پایین بگیرید تا بیماری ها و آثار منفی دیگری که نمی خواهیم اینجا فهرست کنیم.

امروزه، بسیاری از کسب وکارها و مشاغل استرس زا شدند. به وضوح شاهدیم که محیط های کار استرس بیشتری نسبت به ده های گذشته دارند. به همین دلیل، ناچار هستید یک سری ترفندها و استراتژی ها برای مدیریت استرس و اضطراب خود در محل کار داشته باشید.

مهم است بتوانید در روزها و ساعت های پرفشار کاری و در اوج اضطراب ها، هنوز کنترل خود را حفظ نموده و حداقل روی رفتار، گفتار و ذهنیت خود مسلط باشید تا کمتر آسیب ببینید.

در ادامه به چند ترفند و نکته مهم در همین زمینه اشاره می کنیم که تا به شما یاری نمایند با استرس کمتری روبرو باشید:

تا می توانید وقفه ها را کاهش دهید

یک مطالعه از دانشگاه های کالیفرنیا، ایروین و هامبولت نشان می دهد هزینه ایجاد وقفه ها و قطع موقت کار باعث افزایش سطح استرس می گردد.

به گفته محققان؛ افراد می خواهند با کار سریع تر و بیشتر، وقفه ایجاد شده را جبران نمایند و همین اقدام منجر به استرس بیشتر، سرخوردگی و فشار کاری و زمانی می گردد.

وقفه های بیش از 20 دقیقه می توانند افراد را تحت فشار قرار دهند و باعث تحریک استرس و اضطراب شوند. ناامیدی هم افزایش پیدا می نماید و افراد حس می نمایند در کار خود پیشرفتی ندارند.

یک مطالعه جداگانه دیگر از سوی دانشگاه مینه سوتا نشان می دهد؛ وقفه ها و دست کشیدن از کار باعث اختلال در عملکرد مغز، عدم انجام درست وظایف و کارها، مسائل عاطفی و ناراحتی می گردد.

هر دو مطالعه سیستم های برنامه ریزی و اجرایی را برای کاهش وقفه ها، تداخل ها و توزیع ها پیشنهاد می نمایند.

هر چیزی که باعث ایجاد وقفه، حواس پرتی و موارد نظیر این ها می گردد را باید در محیط کار خود کاهش دهید. مثلا، اگر می دانید هر روز ساعت 10 صبح همکاران شما دور هم جمع می شوند تا قهوه بخورند ولی شما باید کار کنید؛ با گذاشتن هدفون در گوش خود سعی کنید روی کارتان تمرکز داشته باشید.

خود را برای موفقیت با یک کار آماده کنید

دیوید مایر، استاد روان شناسی دانشگاه میشیگان در مقاله ای که در نشریه HealthDay چاپ شده؛ درباره چندوظیفه گی می گوید: چندوظیفه گی در بروز استرس بسیار تاثیرگذار و مهم است. ذهن می خواهد روی یک کار تمرکز کند ولی ناچار است به درخواست های متعددی پاسخ دهد؛ در نتیجه مغز مجبور می گردد آدرنالین و هورمون های استرس زای بیشتری فراوری کند.

طبق تحقیقات دانشگاه، چندوظیفه گی دیجیتالی مانند پاسخ دادن همزمان به ایمیل ها، گشت زنی در شبکه های اجتماعی، جواب دادن به تماس ها و خواندن مطالب روی اینترنت نه تنها باعث افزایش استرس می گردد؛ در بروز افسردگی، فرسودگی و اضطراب های غیرمستقیم نیز نقش پررنگی دارد.

برای کاشه استرس در محیط کار باید به سمتی پیش بروید که در طول روز فقط روی یک نوع کار تمرکز داشته باشید. خودآگاهی یاری می نماید بهتر بتوانید از چندوظیفه گی جلوگیری کنید. مثلا، اگر عادت دارید در حین کار دایما گوشی تلفن خود را برای پیغام جدید رسیده چک کنید؛ باید اپلیکیشن هایی روی گوشی نصب کنید که باعث حواس پرتی شما نشوند.

به سمت شرایط های منفی نروید

محیط های کاری به اندازه کافی پراسترس هستند و دیگر نیازی دارید به صورت عمدی یا سهوی به سوی گفت وگوها، کنش ها و سبک های فکری منفی بروید تا مشکل دوچندان گردد.

به طور مشخص و واضحی، باید از افراد، همکاران و دوستانی که تفکرات منفی، تخریب گرانه و شایعه پراکن دارند؛ دوری نموده و با آن ها همراه نشوید چون توانایی بالایی در مسوم کردن ذهن شما و ایجاد استرس و نگرانی بیشتر دارند.

در کار، باید تمام تمرکز و قدرت ذهنی شما معطوف به حل مسئله، پیدا کردن راه چاره ها و ایده های جدید باشد نه اینکه نگران آینده، تصمیم های مدیریتی، فعالیت های مشکوک یک همکار رقیب یا شرایط اقتصادی شرکت باشید.

راستا خود را از افراد منفی گر جدا کنید؛ در جمع های آن ها شرکت نداشته باشید و طوری برنامه ریزی کنید که در اوقات استراحت، نهارخوری و جلسات در کنارشان نباشید. مرزهایی مشخص کنید تا جز در بحث های کاری و پروژه که ناچار هستید؛ در اوقات دیگر سیبل سخنان و تفکرات آن ها قرار نگیرید.

اقدام دیگر شما، آنالیز این موضوع باشد که آیا خودتان هم فردی منفی نگر هستید یا خیر؟ اگر احساس می کنید نسبت به کار، همکاران، مدیران و شرکت دلسرد و ناامید هستید؛ باید هرچه زودتر اقداماتی برای پاک سازی ذهنی خود انجام دهید.

با زیرنظر دریافت خود متوجه شوید در کدام ساعت ها انرژی شما بالا و در کدام اوقات به پایین ترین سطح انرژی می رسید و چرا؟ بعد برنامه ریزی کنید تا ذهن شما در کدام ساعت ها سخت ترین فعالیت ها را انجام دهد.

بهتر است بعضی مسایل نگران نماینده را با رئیس خود مطرح نموده تا از ذهن خود برای همواره پاک کنید.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 727

به "چگونه در فضاهای کاری پر از استرس، رفتار خودمان را کنترل کنیم و سالم و پیروز بمانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در فضاهای کاری پر از استرس، رفتار خودمان را کنترل کنیم و سالم و پیروز بمانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید