کری با وزرای خارجه کانادا و ترکیه هم درباره برنامه هسته ای ایران تلفنی گفت وگو کرد

به گزارش تور آسیایی ارزان، خبرنگاران: وزیر خارجه آمریکا وزرای خارجه کانادا و ترکیه را به صورت تلفنی در جریان مذاکرات هسته ای ایران قرار داد.

کری با وزرای خارجه کانادا و ترکیه هم درباره برنامه هسته ای ایران تلفنی گفت وگو کرد

از سفر با تور کانادا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرنگاران به وین، جان کری وزیر خارجه آمریکا جان برد وزیر خارجه کانادا و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه را نیز به صورت تلفنی در جریان مذاکرات هسته ای 1+5 با ایران قرار داد.

وزیر خارجه آمریکا ساعتی پیش نیز در همین رابطه کنفرانسی تلفنی با همتایان اماراتی، کویتی، بحرینی و قطری خود برگزار کرد.

جان کری در تماس های تلفنی خود با الشیخ عبد الله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات، الشیخ صباح خالد الحمد الصباح وزیر خارجه کویت، الشیخ خالد بن أحمد بن محمد آل خلیفة وزیر خارجه بحرین و خالد بن محمد العطیه وزیر خارجه قطر راه های برداشتن موانع بر سر توافق جامع هسته ای با ایران را آنالیز نموده است.

تقریباً یک سال از توافق موقت ژنو که در آن ایران و گروه 1+5 بر اساس برنامه اقدام مشترک پذیرفتند که برنامه هسته ای ایران به ازای تسهیل بعضی تحریم ها محدود گردد می گذرد. و اکنون تیم مذاکره نماینده هسته ای کشورمان به ریاست محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، در وین، پایتخت اتریش، حضور یافته تا برای آخرین بار پیش از خاتمه ضرب الاجل 3 آذر (24 نوامبر) به گفت وگو با شش قدرت جهانی بپردازند.

رسانه ها و کارشناسان امر برآورد های گوناگونی درباره نتایج این مذاکرات مطرح می نمایند، اما احتمال دستیابی به نوعی توافق نسبی توأم با تمدید گفت وگوها بیشترین رأی صاحب نظران را به خود اختصاص داده است.

از ظرفیت غنی سازی در ایران و نیز جدول زمان بندی لغو تحریم های ایران به عنوان بزرگترین چالش های مذاکرات نام برده می گردد. در حالی که کشورمان بر ضرورت برخورداری از غنی سازی صنعتی در خاتمه دوره توافق نهایی (که خود محل مجادله است) تأکید دارد، آمریکایی ها، به عنوان طرف اصلی مذاکره با ایران، خواستار محدود شدن توان غنی سازی ایران به نوعی ظرفیت دکوری هستند. در حوزه تحریم ها نیز تهران اصرار دارد که برچیده شدن آنها به صورتی مؤثر و محسوس انجام گردد اما هدف غربی ها این است که تا حداکثر زمان ممکن ساختار تحریم ها را حفظ نمایند، خواسته ای که با مخالفت مذاکره نمایندگان کشورمان رویارو شده است.

اختلافات در حوزه های دیگر چون مدت زمان توافق نهایی، رآکتور اراک، آینده حوزه تحقیقات و توسعه در برنامه هسته ای ایران و نیز بازرسی ها از دیگر مسائلی هستند که در مذاکرات جاری به آنها پرداخته خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در دور پیشین مذاکرات که در مسقط، پایتخت عمان برگزار شده بود، از همه دعوت نموده بود که برای آگاهی از نتیجه مذاکرات تا هفته جاری و گفت وگوهای وین صبر نمایند. اکنون این مذاکرات آغاز شده اند و خبرنگاران اعزامی خبرنگاران به وین خوانندگان را در جریان لحظه به لحظه تحولات مذاکرات هسته ای قرار خواهند داد.

ع

منبع: تسنیم
انتشار: 9 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 201

به "کری با وزرای خارجه کانادا و ترکیه هم درباره برنامه هسته ای ایران تلفنی گفت وگو کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کری با وزرای خارجه کانادا و ترکیه هم درباره برنامه هسته ای ایران تلفنی گفت وگو کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید