3 ترفند ساده و طبیعی برای روشن کردن پوست صورت

به گزارش تور آسیایی ارزان، خیار یک ماسک سفیدکننده صورت است که باعث افزایش کلاژن سازی پوست می گردد و آن را سفت و انعطاف پذیر می نماید. پوست سفت و انعطاف پذیر هم معمولا رنگی روشن و یکدست دارد. خیار تأثیرات خنک کنندگی نیز دارد و مناسب انواع پوست است.

3 ترفند ساده و طبیعی برای روشن کردن پوست صورت

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آلودگی های محیطی، بیماری، خشکی پوست، استرس، سبک زندگی نادرست و استفاده طولانی مدت از محصولات آرایشی شیمیایی می تواند پوست را تیره و کدر کند. پس برای سفید شدن پوست صورت چه باید کرد؟ بازار محصولات آرایشی پُر از انواع کرم ها و لوسیون های روشن نماینده پوست است. اما این محصولات، مواد شیمیایی مضری دارند که می توانند به پوست آسیب بزنند و از طرفی اغلب گران هستند.

شما می توانید با استفاده از راه چاره های طبیعی که به شیوه ای مؤثر، پوست تان را روشن و درخشان می نمایند در زمان و پول خود صرفه جویی کنید. در این مطلب با روش های سفید کردن پوست صورت با مواد طبیعی و درست کردن ماسک صورت برای روشن کردن صورت آشنا می شوید.

گام اول: تغییر عادات روزانه

1. از پوست تان در برابر نور خورشید محافظت کنید

حتما خودتان هم می دانید که قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش، یکی از دلایل تغییر رنگ و تیره شدن پوست است. برای روشن شدن پوست صورت و جوان نگه داشتن پوست بهتر است در مواقع غیرضروری از خانه خارج نشوید و خیلی خودتان را در معرض تابش آفتاب قرار ندهید. مواقعی هم که این کار امکان پذیر نیست، حتما از ضد آفتاب مناسب بهره ببرید. ضدآفتاب های دارای حداقل SPF 30، از پوست در برابر آسیب های ناشی از تابش خورشید، محافظت می نمایند. از قلم نیاندازید مراقبت از پوست در تابستان به مراتب ضروری تر است.

بیشتر متخصصین پوست SPF 15 را برای پوست کافی نمی دانند، چون دو اشعه مضر UVA و UVB موجود در نور خورشید که برای پوست خطرناک اند، 98٪ پرتو خورشید را شامل می شوند. پس کرم ضدآفتاب باید SPF بالاتری داشته باشد تا مانع رسیدن قسمت اعظم نور آفتاب به پوست گردد. هنگامی که خارج از منزل هستید مخصوصا تابستان ها که نور خورشید مستقیم است، می توانید کلاه سرتان بگذارید.

2. چند بار در هفته پوستتان را لایه برداری کنید

لایه برداری پوست با دست و بدون استفاده از دستگاه، واقعا به روشن شدن پوست صورت یاری می نماید. این روش سلول های مرده پوست را از بین می برد و پوست تازه را از زیر لایه رویی بیرون می کشد. این پوست تازه که هنوز تحت تأثیر اشعه آفتاب قرار نگرفته، روشن تر از پوست فعلی تان خواهد بود. می توانید از برس های مخصوص لایه برداری یا از یک برس خشک که مناسب کل بدن باشد، بهره ببرید. برای صورت که پوست حساس تری دارد، از یک برس نرم بهره ببرید.

دستگاه های لایه برداری هم وجود دارند که کمی عمیق تر لایه برداری می نمایند؛ اما معمولا روش دستی انتخاب بهتری است. استفاده از انواع کرم های لایه بردار نیز در از بین بردن سلول های مرده پوست بسیار مؤثر است.

3. انتظار معجزه نداشته باشید

پوستی که رنگ طبیعی آن تیره است، بیشتر از یکی دو درجه روشن نمی گردد. پس توقع نداشته باشید اتفاق عجیب و غریبی بیفتد و رنگ پوستتان ناگهان از این رو به آن رو گردد مخصوصا وقتی که از روش های طبیعی استفاده می کنید. ولی می توانید پوستتان را از حالت کنونی آن کمی روشن تر یا اصطلاحا بازتر و شفاف تر کنید. به خاطر داشته باشید که استمرار در این کار اهمیت زیادی دارد. درمان هایی را که برای صورتتان در نظر می گیرید، باید چندین بار در هفته انجام بدهید تا به نتیجه برسید.

گام دوم: استفاده از مواد طبیعی برای روشن کردن پوست صورت

1. آبلیمو

لیمو ترش، یک روشن نماینده طبیعی قدرتمند و حاوی اسید های آلفا هیدروکسی (AHA) است که به عنوان لایه بردار طبیعی عمل می نماید. این روشن نماینده طبیعی، لایه بالایی پوست را تمیز و لایه روشن زیر پوست را نمایان می نماید. از طرفی اسید سیتریک موجود در آبلیمو اثر روشن نمایندگی شبیه به مواد دکلره مو، روی پوست دارد. با شستشوی پوستتان با آب لیمو می توانید پوست را کمی روشن تر کنید و چهره ای لطیف و زیباتر داشته باشید.

روش های سفید کردن پوست صورت با استفاده از لیموترش

آب نصف یک لیمو ترش را با همان میزان آب مخلوط کنید تا کمی رقیق تر گردد؛ بنابراین پوست را تحریک نمی نماید و البته حالت چسبندگی کمتری دارد.

پنبه را به محلول تان آغشته کنید و روی صورت و گردن، سینه و بازو ها یا هر جای دیگری که می خواهید روشن تر گردد، بکشید.

اجازه دهید 20 دقیقه روی پوست تان بماند، بعد با آب گرم بشویید. دقت کنید که بعد از استفاده از این محلول خصوصا در روز بیرون نروید؛ چون آبلیمو پوست را نسبت به نور خورشید حساس تر می نماید.

بعد از استفاده از محلول روشن نماینده آبلیمو، احتمالا پوست تان خشک می گردد بنابراین می توانید از مرطوب نماینده پوست بهره ببرید.

3 بار در هفته این روش درمانی را امتحان کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. برای اینکه پوستتان تحریک نگردد، بیشتر از 3 بار در هفته از این محلول استفاده نکنید.

می توانید یک قاشق چای خوری آب لیموترش را با یک قاشق چای خوری شیر خشک و یک قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید و روی پوست بمالید، اجازه بدهید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس آب کشی کنید. این کار را هر روز یا یک روز در میان انجام بدهید.

قبل از استفاده از هر کدام از این راه چارهها، مراقب باشید که هیچ زخم بازی روی پوستتان نباشد. خاصیت اسیدی لیموترش می تواند موجب درد در زخم های باز گردد. بعلاوه ممکن است لیموترش برای پوست حساس مناسب نباشد یا به لیموترش حساسیت داشته باشید.

2. سیب زمینی

از آنجایی که سیب زمینی دارای میزان بالای ویتامین C است، این فرضیه وجود دارد که باید میزان کمی خواص روشن نمایندگی داشته باشد. معمولا در بیشتر کرم ها از ویتامین C استفاده می گردد؛ اما استفاده مستقیم سیب زمینی روی پوست، می تواند نتیجه بهتری برای دریافت این ویتامین داشته باشد. چندبار در هفته سیب زمینی را طبق دستورالعملی که می گوییم روی پوستتان بهره ببرید.

سیب زمینی را از وسط نصف کنید یا به قطعات ضخیم برش دهید.

برش ها را روی بخش هایی از پوست که می خواهید روشن تر گردد بمالید.

صبر کنید تا رطوبت پوست کاملا خشک گردد بعد با آب گرم پوست را بشویید.

3. خیار

خیار یک ماسک سفیدنماینده صورت است که باعث افزایش کلاژن سازی پوست می گردد و آن را سفت و انعطاف پذیر می نماید. پوست سفت و انعطاف پذیر هم معمولا رنگی روشن و یکدست دارد. خیار تأثیرات خنک نمایندگی نیز دارد و مناسب انواع پوست است.

روش های سفید کردن پوست صورت با استفاده از خیار

بُرش های حلقه ای خیار را مستقیما روی نواحی تیره پوست که ضروری است روشن شوند بگذارید. اجازه بدهید چند دقیقه بمانند، سپس آن ها را بردارید و پوستتان را با آب ولرم بشویید. این کار را روزی دو بار انجام بدهید.

یک عدد خیار را رنده و آن را با عسل ترکیب کنید تا یک ماسک خیار روشن نماینده پوست داشته باشید. ماسک را روی صورت و گردن خود بگذارید و اجازه بدهید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید. برای گرفتن نتیجه بهتر، روزی دو بار این کار را انجام بدهید.

می توانید یک قاشق چای خوری آب لیمو و یک قاشق چای خوری آب خیار را با هم مخلوط کنید و آن را به صورت خود بمالید، بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند یا صبر کنید تا خشک گردد و سپس با آب بشویید. روزی یک بار این کار را انجام بدهید.

4. زردچوبه

این ماده قرن هاست در کنار فواید فراوانی که دارد، به عنوان روشن نماینده پوست هم شناخته می گردد. عده ای معتقدند که زردچوبه فراوری ملانین (melanin) را که موجب تیرگی پوست می گردد، مهار می نماید؛ البته مستندات علمی برای این نظریه وجود ندارد، اما تعداد زیادی از افراد، زردچوبه را برای روشن کردن پوست صورت استفاده نموده و نتایج خوبی هم گرفته اند.

روش های سفید کردن پوست صورت با استفاده از زردچوبه

زردچوبه را به میزان ای که احتیاج دارید با روغن زیتون مخلوط کنید تا مایه ای خمیر مانند (که سفت نباشد) به دست بیاورید. از این خمیر یک لایه نازک روی قسمت هایی که می خواهید روشن تر گردد بگذارید و اجازه بدهید 20 دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب گرم بشویید.

پودر زردچوبه را با شیر ترکیب کنید تا خمیری غلیظ و یک دست درست گردد. آن را به پوست خود بمالید و اجازه بدهید خشک گردد و سپس با آب ولرم بشویید. اگر این روش را به طور مرتب به کار ببرید خواهید دید که همین کار ساده در سفید کردن پوست چقدر مؤثر است.

می توانید دو قاشق چای خوری آرد نخود، نصف قاشق چای خوری زردچوبه و یک قاشق چای خوری آبلیمو را با هم ترکیب کنید و این ماسک زردچوبه را به مدت 20 تا 25 دقیقه روی صورت تان بگذارید یا اینکه صبر کنید تا خشک گردد. ماسک خشک شده را روی پوست مالش بدهید و سپس با آب ولرم بشویید. نگران این نباشید که زردچوبه پوست تان را زرد کند؛ چون معمولا به راحتی شسته و پاک می گردد.

5. آلوئه ورا

این گیاه اعجاب انگیز یک نوع کاکتوس است که می توانید در خانه هم در گلدان آن را نگه دارید؛ فقط حواس تان باشد به تابش مستقیم آفتاب حساس است. آلوئه ورا در واقع به عنوان التیام دهنده پوست های سوخته کاربرد دارد؛ اما در عین حال دارای ترکیبی به نام آنتراکینون است که با برداشتن لایه مرده ای از سلول های پوست، باعث روشن شدن آن می گردد. هرچند آلوئه ورا در بسیاری از کرم ها و لوسیون های مختلف پوست به کار برده می گردد، اما استفاده از خود گیاه آلوئه ورا به طور مستقیم روی پوست یا تهیه آلوئه ورای خالص و استفاده از آن، می تواند تأثیر خوبی داشته باشد.

روش استفاده از آلوئه ورا برای روشن کردن پوست

آلوئه ورا را مستقیما روی تمام پوست بمالید.

20 دقیقه صبر کنید تا خشک و جذب گردد.

می توانید بعد از استفاده از آلوئه ورا، پوست را بشویید یا بگذارید همان طور بماند. این گیاه آن قدر مفید است که اگر اذیت نمی شوید، لزومی ندارد از روی پوست پاکش کنید.

6. آب نارگیل تازه

مثل بیشتر نسخه های سنتی و درمان های طبیعی، هیچ مطالعه ای درباره اینکه نارگیل روشن نماینده پوست باشد وجود ندارد، اما افراد زیادی از شستشوی پوست با آب نارگیل به عنوان نرم نماینده و روشن نماینده پوست بهره می برند.

روشن کردن پوست با استفاده از آب نارگیل

یک بطری آب نارگیل 100 درصد خالص یا یک نارگیل تازه (نارگیل سبز) تهیه نموده و از آب آن بهره ببرید. البته به ندرت ممکن است در بازار موجود باشد.

پنبه را به آب نارگیل آغشته کنید و روی تمام نواحی پوست که می خواهید روشن گردد، بکشید.

20 دقیقه صبر کنید و بعد با آب گرم پوست را بشویید.

7. پرتقال

همان طور که گفتیم مهمترین عنصر در مراقبت از پوست، ویتامین سی است، که به وفور در پرتقال وجود دارد. در ضمن پرتقال دارای خواص روشن ک نندگی است و رنگ پوستتان را سفید می نماید. یافته ها نشان داده اند که مصرف مداوم آب پرتقال تازه می تواند در بهبود بافت پوست و انعطاف پذیری آن بسیار مؤثر باشد.

روش های سفید کردن پوست صورت با استفاده از پرتقال

دو قاشق غذاخوری آب پرتقال را با میزان کمی زردچوبه ترکیب کنید و قبل از خواب آن را روی پوست صورت و گردن خود قرار بدهید (به دست ها و پاهایتان هم می توانید بمالید)، بعد از 20 تا 30 دقیقه بشویید. این کار را هر روز انجام بدهید.

پوست خشک شده پرتقال را آسیاب کنید، یک قاشق غذاخوری از آن را با یک قاشق غذاخوری ماست ساده ترکیب کنید تا ماده ای خمیرمانند تهیه گردد. این خمیر را روی پوست بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس آب کشی کنید. این راه چاره برای درمان لک صورت مفید است. در استفاده از این شیوه کمی محتاط عمل کنید و بیش از یک یا دو بار در هفته از آن بهره نبرید.

8. عسل

عسل به سفید شدن پوست صورت و آبرسانی به پوست یاری می نماید. خشکی پوست عاملی است که منجر به ناهمواری و تیرگی پوست می گردد. عسل دارای خواص ضدباکتری نیز هست که به رفع شدن لکه های ناشی از بالا رفتن سن و نیز رفع شدن جای زخم ناشی از آکنه یاری می نماید.

روش های سفید کردن پوست صورت با استفاده از عسل

عسل را به صورت خود بمالید، بگذارید چند دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید. این راه چاره ساده به جدا کردن سلول های مرده پوست یاری می نماید و جلوه باطراوت تر و روشن تری به پوستتان می دهد. روزی یک بار این کار را انجام بدهید.

برای درست کردن ماسک عسل روشن نماینده پوست، یک قاشق چای خوری از آبلیمو و عسل را با یک قاشق غذاخوری شیر خشک و یک و نیم قاشق چای خوری روغن بادام به خوبی ترکیب کنید و به آرامی به پوست خود بمالید. بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید. این کار را یک روز در میان انجام بدهید.

9. ماست

یک ماسک سفید نماینده صورت، ماست است. ماست مواد مغذی فراوانی دارد که برای پوست مفید هستند. بعلاوه ماست حاوی اسید لاکتیک است که به روشن شدن پوست صورت شما یاری می نماید. راه چاره های اشاره شده در زیر برای انواع مختلف پوست مناسب است.

روش های سفید کردن پوست صورت با استفاده از ماست

ماست ساده را به آرامی به پوست خود بمالید، اجازه بدهید چند دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید. این کار را روزی یک بار و تا چند هفته انجام بدهید تا متوجه تغییرات چشم گیری در رنگ پوست تان شوید.

می توانید یک قاشق غذاخوری ماست تازه را با نصف قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و آن را به پوست صورت و گردن خود بمالید. اجازه بدهید این ماسک ماست 10 تا 15 دقیقه بماند و سپس آب کشی کنید. این کار را هر روز انجام بدهید تا رنگ پوست تان روشن تر گردد.

بعلاوه می توانید کمی آب لیمو و جو دوسر به ماست اضافه کنید تا خمیر سفتی درست گردد و آن را به عنوان ماسک صورت بهره ببرید. این راه چاره باعث انعطاف پذیری و مرطوب شدن پوست تان هم می گردد.

گام سوم: تهیه ماسک های لایه بردار برای روشن کردن پوست صورت

برای روشن کردن پوست صورت می توانید از ماسک های زیر بهره ببرید:

1. ماسک عسل و لیمو

هنگامی که یک روشن نماینده پوست طبیعی و یک لایه بردار را با هم مخلوط کنید، ماسکی برای پوست تان درست نموده اید که هم سلول های تیره روی پوست را برمی دارد و هم پوست تازه زیرین را روشن تر می نماید. حتما با خواص عسل آشنا هستید. یک ماسک لیمو و عسل درست کنید. عسل یک نرم نماینده طبیعی است که می تواند خشکی پوست بعد از استفاده از آبلیمو را کمتر کند، یک قاشق چای خوری بلغور جودوسر به این مخلوط اضافه کنید و روی تمام نواحی پوست را که می خواهید روشن تر گردد بپوشانید. بعد از 20 دقیقه پوستتان را بشویید.

هنگام شستشو، به آرامی پوست صورتتان را به حالتی دورانی مالش دهید. ذرات بلغور جوی دوسر باعث برداشتن لایه های بالایی پوست می شوند و لایه زیرین خودش را نشان می دهد.

اگر پوستتان خشک است، بهتر است به جای لیمو از خیار بهره ببرید. خیار را رنده کنید و میزان مساوی از آب خیار و عسل را با هم مخلوط کنید و روی پوستتان بگذارید بعد از 15 دقیقه پوست را آبکشی کنید.

2. ماسک زردچوبه و بلغور جوی دوسر

اگر پوست چرب دارید پیشنهاد می گردد برای پاک کردن و روشن کردن پوست صورت از ماسک زردچوبه بهره ببرید. 2 قاشق چای خوری پودر بلغور جوی دوسر و کمی زردچوبه را با هم مخلوط کنید، چند قطره آب لیمو به مخلوط تان اضافه کنید، حواس تان باشد نباید خمیرمان خیلی شل گردد. یک لایه از خمیر روی پوست بگذارید و صبر کنید تا خشک گردد سپس با آب بشویید، یادتان باشد حین شستشو، با حرکات دورانی پوست را ماساژ دهید تا سلول های مرده پوست تمیز شوند.

3. ماسک پاپایا

هرچند که میوه پاپایا به ندرت در بازار ایران وجود دارد، اما، چون یکی از لایه بردار های مفید است، درباره اش صحبت می کنیم. پاپایا که در ایران به آن خربزه درختی هم گفته می گردد آنزیمی به نام پاپین (papain) دارد که به لایه برداری پوست یاری نموده و راه را برای نمایان شدن پوست تازه، روشن و شفافِ زیری باز می نماید. پاپایا ویتامین C هم دارد که پیش از این درباره تأثیر آن بر روشن شدن پوست صورت شرح دادیم. بهتر است از پاپایای سبز بهره ببرید، چون میزان پاپین آن بیشتر است.

پوست پاپایا را بکنید و آن را برش بدهید.

پاپایا های خرد شده را در مخلوط کن بریزید و یک خمیر صاف و یکدست درست کنید.

روی هر قسمتی از پوست که می خواهید بگذارید و 20 دقیقه صبر کنید.

با آب گرم پوست تان را بشویید.

4. ماسک ماست یا شیر

از ماست ساده یا شیر بهره ببرید. هردوی این ها اسید های آلفا هیدروکسی دارند که می تواند لایه بردار پوست باشد. ماست ساده و بدون شیرین نماینده یا شیر را با بلغور جوی دوسر مخلوط کنید تا یک خمیر نسبتا شل به دست آورید. ماسک شیر یا ماست را روی پوست تان بگذارید، این ماسک را هم بعد از 20 دقیقه بشویید و یادتان باشد حرکات دورانی هنگام شستشو را درباره همه ماسک های دارای بلغور جوی دوسر انجام دهید.

باید بدانید که استفاده از ماست و شیر پرچرب تأثیر کافی را ندارد، چون حاوی آنزیم های لازم نیست.

می توانید از ماست یا شیر بدون بلغور جوی دوسر هم به عنوان یک پاک نماینده پوست بهره ببرید. یک پنبه را به ماست یا شیر آغشته نموده و صورت تان را از لایه های اضافه تمیز کنید.

5. ماسک زردچوبه، آرد نخود، گلاب

خوشبختانه گلاب برای همه ما کاملا شناخته شده است. گلاب خواصی دارد که می تواند رفع نماینده سیاهی دور چشم و البته دیگر نواحی تیره پوست باشد. ماسکی که می خواهم به شما معرفی کنم از ترکیب سه ماده زردچوبه، آرد نخود و گلاب درست می گردد. این ماسک هر دو خاصیت ترمیم نمایندگی و روشن کردن پوست صورت را با هم دارد.

یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه و یک قاشق غذاخوری آرد نخود را با آب یا گلاب مخلوط کنید.

بگذارید 15 دقیقه روی پوست تان بماند و سپس با آب گرم بشویید.

توجه کنید تا زمانی که از این ماسک استفاده می کنید، به هیچ عنوان پوست را با صابون نشویید.

6. ماسک آرد نخود

این ماسک یک لایه بردار عالی است که بدون تحریک یا خارش پوست و همین طور بدون اینکه باعث خشکی پوست و کش آمدن آن گردد، آرام آرام پوست را لایه برداری می نماید. 2 قاشق غذاخوری آرد نخود یا گندم را با میزان کافی آب مخلوط کنید و با حرکات رو به بالا روی پوست تان بمالید. بگذارید کاملا خشک گردد و بعد پوست را با آب گرم بشویید و خشک کنید. این کار به از بین رفتن سلول های مرده پوست یاری می نماید.

برای افزایش تأثیر این ماسک در روشن شدن پوست صورت می توانید نصف قاشق غذاخوری زردچوبه یا دو قاشق آب لیمو به مخلوط تان اضافه کنید.

اگر پوست تان خشک است، به ماسک آرد نخودتان یک چهارم قاشق غذاخوری خامه تازه اضافه کنید.

منبع: روزیاتو

منبع: فرادید
انتشار: 2 اسفند 1401 بروزرسانی: 2 اسفند 1401 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2233

به "3 ترفند ساده و طبیعی برای روشن کردن پوست صورت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 ترفند ساده و طبیعی برای روشن کردن پوست صورت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید