کوشش دهلی نو برای جلب حمایت چین از عضویت هند در گروه تامین کنندگان هسته ای

به گزارش تور آسیایی ارزان، معاون وزیر امور خارجه هند در سفر مخفیانه به پکن برای جلب حمایت چین از عضویت کشورش در گروه تامین کنندگان هسته ای رایزنی نموده است.

کوشش دهلی نو برای جلب حمایت چین از عضویت هند در گروه تامین کنندگان هسته ای

با ما همراه باشید و با هزینه سفر به چین با تور از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران به نقل از د هندو، منابع دیپلماتیک دهلی نو سفر اعلام نشده اس جی شنکر معاون وزیر امور خارجه هند به پکن در هفته گذشته برای جلب حمایت چین را تایید کردند.

وکاس سوارپ سخنگوی وزارت امور خارجه هند در این خصوص گفت: معاون وزیر امور خارجه هند در ملاقات خود از پکن عضویت این کشور در گروه تامین نمایندگان هسته ای را مورد بحث قرار داده است.

این در حالی است که نارندرا مودی نخست وزیر هند و شی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز در حاشیه کنفرانس شانگهای در ازبکستان ملاقات خواهند کرد.

گروه تامین نمایندگان هسته ای (NSG)، متشکل از 48 کشور عضو است که هدف آن جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته ای به وسیله کنترل و نظارت بر صادرات مواد، تجهیزات و فن آوری است که می تواند در ساخت تسلیحات هسته ای مورد استفاده قرار گیرد.

کشورهای عضو گروه تامین نمایندگان هسته ای پیمان منع گسترش سلاح هسته ای (NPT) را به امضا رسانده اند، اما دولت هند از چنین کاری امتناع نموده است.

امضای معاهده NPT از شروط ضروری پیوستن به NSG است.

مخالفان استدلال می نمایند که این امر بیشتر سبب تضعیف کوشش برای جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای خواهد شد.

آمریکا و سایر قدرت های جهانی از پیوستن هند به باشگاه مهم کشورهای دارنده فناوری حساس هسته ای حمایت می نمایند.

دیپلمات ها چندی پیش تاکید کردند که چین به شدت با این تصمیم مخالفت نموده است.

باشگاه کشورهای صادرنماینده فناوری حساس هسته ای درباره پیوستن هند به این باشگاه مذاکره نموده اند. غیر از چین، کشورهای نیوزلند، ایرلند، ترکیه، آفریقای جنوبی و اتریش نیز با پیوستن هند به این باشگاه مخالفت نموده اند.

.2

منبع: تسنیم
انتشار: 25 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 738

به "کوشش دهلی نو برای جلب حمایت چین از عضویت هند در گروه تامین کنندگان هسته ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش دهلی نو برای جلب حمایت چین از عضویت هند در گروه تامین کنندگان هسته ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید