راستاد: دموراژ کالا در بنادر ایران به صفر رسید، تحقق ظرفیت 280 میلیون تنی در بنادر کشور
به گزارش تور آسیایی ارزان، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز در بنادر کشور صاحبان کالا از نظر عملیات بندری مجبور به پرداخت خسارت دموراژ یعنی خسارت بابت تأخیر تخلیه و بارگیری کالا به کشتی ها نمی شوند و دموراژ عملیات بندری در بنادر ما صفر است که این نشان از استاندارد بودن بنادر دارد.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، محمد راستاد بعد از ظهر امروز در برنامه تلویزیونی گفت: برای همه مردم موارد مشمول تحریم در بنادر، به توانمندی داخل اتکا کردیم و در همین تحریم ها با توانمندی داخلی در کشور توانستیم با همکاری موسسات رده بندی، شرکت های بیمه شرکت های کشتیرانی، بخش های تعمیر و نگهداری کشتی و پشتیبانی بنادر طوری عمل کنیم که فعالیت بنادر و صادرات و واردات کالا در دوران تحریم متوقف نگردد.
وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا محدودیت های گسترده ایجاد شد، اما کوشش کردیم با رعایت پروتکل ها، بخش دریایی و بندری را فعال نگهداریم بدین ترتیب ورود و خروج کشتی ها به بنادر حتی یک لحظه هم دچار توقف نشد البته سختی هایی هایی هم وجود دارد، اما قابلیت ها و توانمندی ها موجب شد از این پیچ سخت به خوبی عبور کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به تجهیزات و زیرساخت های بنادر تجاری کشور، نرم تخلیه انبار کالا در بنادر ما قابل قیاس با کشور های جهان است.
وی اضافه نمود: ظرفیت، زیرساخت و تجهیزات بنادر موجب شده است که کمبودی از نظر استاندارد بین المللی برای تخلیه و بارگیری کالا در جهان نداشته باشیم، برای انواع کالا ها و کشتی ها شامل کالا های سبک تا سنگین و کالا های با سایز ها و اندازه های بسیار عظیم اسکله و خاتمهه های مخصوص داریم که قابلیت خدمات دهی دارند.
راستاد اضافه نمود: کانال های دسترسی بنادر تا اعماق بالا مدام لایروبی می گردد تا کشتی ها با مشکل روبرو نشوند ظرفیت اسکله ها متناسب با فرایند رشد سایز کشتی ها و کالا ها بالا رفته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در بنادر ما 39 کیلومتر طول اسکله وجود دارد که قابلیت پهلوگیری طول مختلف کشتی ها و انواع محموله ها را دارد و از این نظر نه تن ها در منطقه بلکه در سطح جهانی با بنادر قابلیت رقابت داریم.
وی گفت: امروز بابت تخلیه و بارگیری کالای اساسی، کالای فله و کانتینر در بنادر هیچ نقیصه ای و صاحبان کالا از نظر عملیات بندری مجبور به پرداخت خسارت دموراژ (خسارت بابت تأخیر تخلیه و بارگیری کالا) به کشتی ها نمی شوند و دموراژ عملیات بندری در بنادر ما صفر است که این نشان از استاندارد بودن بنادر دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح جامع بنادر بازرگانی کشور تا افق 1404 مصوب شده است و در همان جهت کار خود را ادامه می دهیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان نمود: ظرفیت بنادر در سال 92 رقم 170 میلیون تن بود که امروز به 250 میلیون تن افزایش یافته است و تا خاتمه عمر دولت به 280 میلیون تومان می رسد.
راستاد گفت: در حال حاضر سرمایه گذاری خصوصی در بنادر ما 16 هزار میلیارد تومان است و 300 قرارداد بخش خصوصی در بنادر داریم که شامل احداث روبنا، تجهیزات و حتی احداث زیرساخت ها است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی محقق شده است.
منبع: خبرگزاری دانشجو