چرا تابستان ها خوابیدن سخت تر می گردد؟

به گزارش تور آسیایی ارزان، هوای گرم تر و دمای بالاتر ایام تابستان نیز می تواند خواب را مختل کند. لسلی سوانسون، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه گفت: در شرایط ایده آل، حدود یک تا دو ساعت قبل از خواب باید دمای بدن شما آماده خوابیدن گردد و چند درجه کاهش یابد؛ هنگام خواب هم همچنان کاهش دما مطلوب است.

چرا تابستان ها خوابیدن سخت تر می گردد؟

آیا شما هم متوجه شده اید که خواب شبانه ایام زمستان آرام تر است و در تابستان بی خوابی و تحرک جسم خواب آلود ما بیشتر می گردد؟ شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تغییرات فصلی می تواند بر الگوی خواب تأثیر بگذارد.

چندین علت برای از کم شدن کیفیت و زمان خواب در تابستان وجود دارد؛ محتمل ترین عامل قرار گرفتن در معرض نور شدید روز است، به ویژه برای کسانی که در عرض های جغرافیایی شمالی زندگی می نمایند.

به گزارش نیویورک تایمز، این به این علت است که نور فراوری ملاتونین را در بدن سرکوب می نماید؛ ملاتونین هورمونی است که به بدن سیگنال زمان خواب را می فرستد؛ بنابراین اگر تا غروب دیروقت تابستان همچنان در معرض نور خورشید یا حتی زیر نور مصنوعی هستید، طبیعتا ملاتونین ترشح نمی گردد و احتمالا به سختی به خواب خواهید رفت.

هوای گرم تر و دمای بالاتر ایام تابستان نیز می تواند خواب را مختل کند. لسلی سوانسون، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه گفت: در شرایط ایده آل، حدود یک تا دو ساعت قبل از خواب باید دمای بدن شما آماده خوابیدن گردد و چند درجه کاهش یابد؛ هنگام خواب هم همچنان کاهش دما مطلوب است.

آزمایشگاه تحقیقاتی دانشگاه میشیگان گفت که این خنکی به ما یاری می نماید تا به مرحله عمیق خواب که به عنوان خواب موج آهسته شناخته می گردد، برسیم. اما دکتر سوانسون گفت: وقتی دمای محیط بیرون بالاست، از کاهش سریع دمای بدن جلوگیری می نماید و این نه تنها خوابیدن را سخت تر می نماید، بلکه می تواند باعث بیدار شدن مکرر در طول شب نیز بگردد.

فراتر از نور و دما، نگاه کردن به سبک زندگی در تابستان نیز مهم است؛ شرایط تابستان با عادات ما در بقیه ایام سال کاملا فرق دارد. تابستان زمانی است که بسیاری به تعطیلات می فرایند؛ معاشرت و غذا خوردن بیشتر در اواخر شب ساعت داخلی (یا شبانه روزی) بدن را به تأخیر می اندازد و بستن چشم ها را برای سخت تر می نماید.

خبر خوب این است که شما در برابر بی خوابی تابستانی ناتوان نیستید. در اینجا چند راه برای حل این مشکل وجود دارد:

به یک روال خواب ثابت پایبند باشید. رفتن به رختخواب و بیدار شدن در زمان معین، حتی آخر هفته ها - صرف نظر از اینکه چقدر ممکن است به خوابیدن تمایل داشته باشید - به ساعت شبانه روزی بدن یاری می نماید تا با ساعت خواب دلخواه شما سازگار گردد.

اجازه دهید نور خورشید به داخل بتابد. صبح ها و در طول روز، پرده ها را باز کنید و تا آنجا که ممکن است بیرون بروید. فیلیپ گرمن، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه پنسیلوانیا، گفت: نور خورشید در روز به بدن شما خبر می دهد که زمان هوشیاری فرا رسیده است و به نوبه خود باعث خواب بهتر در شب می گردد.

یک تا دو ساعت قبل از خواب، نور را کم کنید تا فراوری طبیعی ملاتونین در بدن شما شروع گردد. از قلم نیاندازید که بهتر است دستگاه های الکترونیکی را نیز از دسترس خارج کنید، زیرا آن ها نور آبی ساطع می نمایند که می تواند خواب را مختل کند.

کاری آرام و آرامش بخش انجام دهید. ما به یک سیستم ترمز هیدرولیک قوی مجهز نیستیم که به راحتی سرعت را از هشتاد به صفر برسانیم بلکه به زمان احتیاج داریم تا سرعت خود را کم کنیم و به راحتی وارد خوابی مناسب شویم. به همین علت انجام ورزش هوازی نزدیک به زمان خواب کار خوبی نیست؛ شام سنگین هم همین طور.

اگر در رختخواب در حال چرخش هستید، بلند شوید و کاری آرام بخش (مثل خواندن کتاب، مدیتیشن یا بافتنی) انجام دهید تا احساس خواب آلودگی کنید. تنها پس از خواب آلود شدن دوباره به رختخواب برگردید. از قلم نیاندازید که رختخواب برای خواب است.

اگر بعضی از این موارد خارج از کنترل شما است، نگران نباشید. کارشناسان خواب معتقدند که بیشتر مردم مجبور نیستند برای داشتن یک خواب خوب شبانه تمام این توصیه ها را دنبال نمایند. با این حال، اگر هیچ یک از این راه چاره ها یاریی نکرد و بی خوابی شبانه شما در عملکرد روزانه تان اختلال ایجاد کرد، به یک متخصص خواب مراجعه کنید.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: فرادید
انتشار: 1 شهریور 1401 بروزرسانی: 1 شهریور 1401 گردآورنده: asiaro.ir شناسه مطلب: 2145

به "چرا تابستان ها خوابیدن سخت تر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تابستان ها خوابیدن سخت تر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید